کد خبر: ۵۳۹۷
۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

اسباب‌بازی‌ها مرا فنی کردند!

امیرمهدی رمضانی می‌گوید: تا دلتان بخواهد ماشین‌های اسباب‌بازی‌ام را باز و قطعاتش را بررسی می‌کردم. وسایل خانه هم از دست من در امان نبودند.

نوجوانان امروزی معمولا اولویتشان درس است و از مهارت‌آموزی غافل می‌شوند. اما در هنرستان‌ها مهارت حرف اول را می‌زند و دانش‌آموزانی مانند امیرمهدی رمضانی که می‌خواهند غیر از مدرک‌گرفتن کار هم یاد بگیرند، خود را در کارگاه مدرسه محک می‌زنند و برای ورود به بازار کار و صنعت آماده می‌شوند.

این نوجوان ساکن محله امامیه توانسته است در نمایشگاه‌هایی که ازسوی آموزش‌و‌پرورش برگزار می‌شود، رتبه برتر استانی را برای ساخت دستگاه‌های صنعتی به خود اختصاص دهد.


از بچگی وسایل خانه را باز و بسته می‌کردم

بچه‌هایی که اهل کار فنی هستند، از بچگی سراغ وسایل خانه می‌روند و پیچ‌های اضافی را که کارخانه داخل آن‌ها گذاشته است، کشف می‌کنند. مامان امیرمهدی هم وقتی دیده است پسرش جاروبرقی و سشوار را باز می‌کند، او را در کلاس روباتیک ثبت نام کرده است تا کنجکاوی‌اش را روی ماشین‌های کنترل از راه دور تخلیه کند.

این نوجوان هجده‌ساله که آخرین سال هنرستانش را در رشته مکاترونیک پشت سر گذاشته است، می‌گوید: تا دلتان بخواهد ماشین‌های اسباب‌بازی‌ام را باز و قطعاتش را بررسی می‌کردم. وسایل خانه هم از دست من در امان نبودند.

یک بار جاروبرقی را باز کردم و وقتی دیدم نمی‌توانم آن‌ها را مثل اول سرهم کنم در کمد پنهانش کردم. البته خیلی زود دستم آمد که بیشتر وسایل برقی خانه به یک خازن وابسته هستند که اگر آن بسوزد، دستگاه هم از کار می‌افتد.


از سیزده‌سالگی وارد بازار کار شدم

از سیزده‌سالگی کار می‌کند و توانسته برای خودش در بازار تعمیر قطعات کامپیوتر و پرینتر جایی باز کند. بعد هم وارد هنرستان دارالفنون شده و دنیای صنعت برایش جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

او درباره ابزار‌ها و دستگاه‌های تشریح‌شده کتاب‌های درسی که توانسته همه آن‌ها را بسازد و با دعوت آموزش‌و‌پرورش و شرکت در نمایشگاه‌های مختلف، رتبه برتر را نیز کسب کند، توضیح می‌دهد: دستگاه بی‌ام‌اس برای ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و جزو پروژه‌های مدرسه بود. استادمان گفت خیلی سخت است و بعید می‌دانم شما بتوانید درست کنید، اما ما دوسال روی آن وقت گذاشتیم و بالاخره اجرایش کردیم.


ساخت دستگاه با هزینه کمتر

با امیرمهدی راهی کارگاه مدرسه می‌شویم و سه وسیله‌ای را که ساخته است، می‌بینیم. او با جزئیات توضیح می‌دهد که هر‌کدام در صنعت چه کارایی دارد؛ «این دستگاه اچ‌ام‌ای و پی‌ال‌سی است. وقتی مدیر یک کارخانه می‌خواهد دستگاه‌هایش را راه‌اندازی کند، از آن استفاده می‌کند. حتی برنامه‌نویسی این دستگاه هم با خودمان است.»

درباره روباتی که شش‌محور و شش‌موتور با گردش ۱۸۰ درجه دارد و در کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود، توضیح می‌دهد و می‌گوید: گریپر سر دستگاه بیش‌از یک‌میلیارد‌تومان است، اما با طرح ما با هزینه بسیار کمتر می‌توان آن را ساخت.

امیرمهدی که اولویتش ورود به بازار صنعت است، درباره فرایند ثبت اختراع می‌گوید: یک اختراع ثبت کرده‌ام که تا به فرایند تولید نرسد، نمی‌توانم از آن رونمایی کنم. متأسفانه بعضی افراد با اعمال تغییری کوچک، اختراع را به نام خودشان ثبت می‌کنند.

ارسال نظر