کد خبر: ۵۹۵۵
۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲

سرمایه‌گذاری محله چهنو در «قهرمانان کوچک»

چهار کودک‌تکواندوکار که پدرانشان کارگران یک کارخانۀ تولید نوشت‌افزارِ در آستانۀ تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، به تعقیبِ آن‌ها می‌پردازند.

چهار کودک‌و‌نوجوان هفت تا یازده‌سالۀ تکواندوکار، که پدرانشان کارگران یک کارخانۀ تولید نوشت‌افزارِ در آستانۀ تعطیلی هستند، برای جلوگیری از بیکاری پدرانشان و گیر انداختن قاچاقچیانِ این کالا، که درواقع عاملینِ اصلی این تعطیلی محسوب می‌شوند، به تعقیبِ آن‌ها می‌پردازند و ماجرا‌های هیجان‌انگیزی را رقم می‌زنند...

«قهرمانان کوچک» عنوان فیلمی است که این روز‌ها روی پردۀ سینما‌های کشور اکران می‌شود. فیلمی با مضمون کمدی‌رزمی که بازیگران مطرحی، چون بیژن بنفشه‌خواه، برزو ارجمند، آناهیتا همتی، ارژنگ امیرفضلی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

از نکات جالب این فیلم می‌توان به حضور ایکیو-سان ایرانی و قهرمان تکواندو، یعنی یوسف کرمی، اشاره کرد که در استقبال پرشور کودکان برای تماشای این فیلم بی‌تأثیر نبوده است.

نکتۀ جالب دیگر در فیلم «قهرمانان کوچک» هدف جمعی عوامل فیلم برای ترغیب مخاطبان به خرید کالای ایرانی، به‌ویژه نوشت‌افزار، است؛ هدفی بزرگ که با نگاه کودکانه به دنیای کودکان دنبال می‌شود.

 

تنهاعامل مشهدی فیلم «قهرمانان کوچک» از«چهنو» است

تنهاعامل مشهدی فیلم «قهرمانان کوچک» از بچه‌های محلۀ «چهنو» است. علی عبدی، که در بخش سرمایه‌گذاری و تهیه‌کنندگی این فیلم نقش دارد، با دغدغۀ بزرگ «تولید ملی» در این فیلم حضور پیدا کرده است.

او اگرچه ۱۵ سال است ساکن تهران شده، ولی رفت‌وآمدش به محلۀ «چهنو»، خاطراتش از این محلۀ قدیمی و حضورش در بین فعالان فرهنگی «چهنو» ادامه دارد. آمدوشد به محله‌ای انقلابی و گپ‌وگفت با آدم‌هایی دغدغه‌مند، بی‌شک او را هم به فردی دغدغه‌مند بدل کرده است.

علی عبدی دربارۀ این دغدغه و به‌طور کلی انگیزه‌اش برای حضور و سرمایه‌گذاری در این فیلم می‌گوید: «سالیان سال شعار ما «تولید داخلی» بوده است. یک‌حرف درست‌وحسابی که همیشه درحد حرف باقی مانده است.

ظاهراً سال‌هاست به‌دنبال این نگاه هستیم، اما هیچ اتفاق تأثیرگذاری در این زمینه رخ نداده است. من معتقدم درصورتی‌که نگاه درستی به این موضوع شود و بتوانیم به هرطریق این موضوع را گسترش دهیم، ثمرش به جیب مردم خواهد رفت.».

عبدی ادامه می‌دهد: «اشتغال، موضوع دیگری است که ارتباط مستقیم با تولید ملی دارد؛ آن هم در اوضاع و احوالی که تعداد زیادی از هم‌وطنان ما با معضل بیکاری روبه‌رو هستند. از طرفی مشاهده می‌کنیم که ارز زیادی از کشور خارج می‌شود. همۀ این‌ها معضلاتی هستند که به اقتصاد ما و ازسوی دیگر فرهنگ ما شبیخون می‌زند.».

عبدی به قدرت رسانه‌ها، به‌خصوص سینما، در این زمینه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «در کشور‌های پیشرفته، وقتی می‌خواهند فرهنگی را در بین مردم جا بیندازند   یا طرحی را اجرا کنند، ابتدا دربارۀ آن موضوع فیلمی می‌سازند و روی پرده‌ها نمایش می‌دهند.

بعد از اینکه روی اذهان تأثیر گذاشتند، به اجرای آن طرح می‌پردازند. من فکر می‌کنم این کارِ درست و تأثیرگذاری است. وقتی می‌دانیم حرفی درست است، باید به‌صورت اصولی آن حرف و یا فرهنگ را جا بیندازیم.

در اینجا هم هیچ‌کس نمی‌گوید «تولید ملی» بد است. همه می‌گویند حرف درستی است: «تولید ملی عالی است.»، «تولید ملی به اشتغال کمک می‌کند.» و ...، اما تا کی فقط حرفش را بزنیم؟ من فکر کردم حالا که می‌دانم این حرف درست است، باید آن حرف را روی پردۀ سینما بزنم.».

عبدی یکی از عوامل تأثیرگذار فیلم «قهرمانان کوچک» است. او در ارائۀ ایدۀ کار، در بخش تهیه‌کنندگی و بخش‌های دیگر فیلم نقش داشته است. آن‌طور که خودش می‌گوید ایده‌اش را از فرزند ۵ ساله‌اش گرفته است: «می‌دیدم فرزندم علامت فراماسون‌ها را نشانم می‌داد.

وقتی علت را جویا شدم، گفت اسپایدرمن وقتی تار پرتاب می‌کند این علامت را با دست نشان می‌دهد. جالب بود من اصلا به این موضوع دقت نکرده بودم، ولی فرزند ۵ ساله‌ام به آن توجه کرده بود.

این درحالی است که بسیاری از انیمیشن‌ها با همین علائم و فرهنگ‌ها ساخته می‌شود و ما اصلا توجه نمی‌کنیم که فرزندانمان چطور ناآگاهانه با این فرهنگ‌ها آشنا می‌شوند و تأثیر می‌پذیرند.».

 

وقتی ایده کار در ذهنم جرقه زد

او ادامه می‌دهد: «در کنار همۀ این‌ها، دیدم قشر کودک‌ونوجوان می‌توانند بیشترین تأثیر را در زمینۀ فرهنگ داشته باشند. همین شد که ایدۀ این فیلم در ذهنم جرقه زد. در ابتدا داستانی یک‌خطی در ذهنم بود به این‌صورت که پدر چندتا بچه، که در کارخانۀ نوشت‌افزار کار می‌کنند، به‌خاطر قاچاق کالا، خصوصاً در زمینۀ نوشت‌افزار، بیکار می‌شوند.

این بچه‌ها، که هرکدام در زمینۀ ورزشی قهرمان هستند، در عالم کودکی‌شان به‌دنبال قاچاقچی‌ها هستند. برای اینکه ماجرا شعاری نشود، داستان را با زبان طنز و اکشن بیان کردیم. ۱۳ بازیگر طنز را آوردیم و در کنار آن‌ها یوسف کرمی را هم دعوت کردیم.

می‌خواستیم هم کار طنز باشد و هم موضوع فیلم، مردم را متوجه این موضوع کند که ایرانی خرید کنند. این فیلم در جشنوارۀ «فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان» بهترین فیلم از نگاه داوران شد. اکنون نیز اکران سراسری آن در‌حال‌انجام است.».

عبدی یادآور می‌شود: «کلیت کار همین بود. می‌دیدم هر مسئولی می‌آید دربارۀ «تولید ملی» شعاری می‌دهد و می‌رود. من به‌نوبۀ خودم می‌خواستم این موضوع را سامان بدهم و بهترین راه، سرمایه‌گذاری در سینما به‌خاطر تاثیرگذاری بالایش بود. اگرچه موفق نشدیم هیچ کمکی را جذب کنیم، اما حمایت‌های معنویِ مسئول «امور مساجد خراسان رضوی» و یکی از نمایندگان مجلس، ما را همراهی کرد.».

عبدی می‌گوید دغدغۀ اصلی او ایرانی‌بودنش است. او وقتی مردم و و ظرفیت‌های کشورمان را می‌بیند آزرده می‌شود. می‌توان به شادی مردم کمک کرد، ولی درنهایت مردم شاد زندگی نمی‌کنند و او ناراحت می‌شود. عبدی تلاش دارد این فیلم به‌عنوان یک الگو جریان‌ساز شود، مردم بروند فیلم را ببیند و دربارۀ «تولید ملی» و خرید کالای ایرانی بیندیشند.





* این گزارش د‌وشنبه  ۲۴ مهر ۹۶ در  شمـاره ۲۶۵ شهرآرامحله منطقه ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر