کد خبر: ۶۰۵۷
۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۳

نوجوان چرتکه‌انداز، قهرمان محاسبات ذهنی شد

محمدحسن خیرآبادی دارنده مدال جهانی مسابقات محاسبات ذهنی می‌گوید: یوسی‌مس ابتدا با چرتکه انجام می‌شود، اما بعد از مدتی باید ذهنی حساب کنی.

پنج‌سال پیش، مهمان خانواده‌ای بودیم که کودکشان موفق‌به کسب مقام دوم در مسابقات حساب ذهنی یا حساب با چرتکه (UCMAS) در کشور مالزی شده بود. محمدحسن خیرآبادی در آن مصاحبه از علاقه به اعداد و محاسبات گفت و اینکه عاشق ریاضی است. سال بعد، درست در ابتدای شیوع بیماری کرونا، دوباره به مسابقات رفت و این‌بار مقام اول را کسب کرد.

حالا هم دانش‌آموز موفقی است که قرار است مقطع بعدی را در مدرسه تیزهوشان بخواند. در گفت‌وگویی کوتاه با این نوجوان ساکن محله کوی سلمان درباره حال و هوایش در این روز‌ها گپ زدیم.

 

مقام نخست جهانی

محمدحسن متولد ۱۳۸۹ است و بعد از گذشت پنج‌سال که از مصاحبه شهرآرامحله با او می‌گذرد حالا مردی شده است. در منزلشان و در اتاق او، تصویر شهرآرا‌محله چاپ‌شده همان سال، روی دیوار نصب شده است. کنار آن نیز مدال‌های رنگارنگ و تابلو‌های افتخار آفرینی‌هایش را گذاشته‌اند.

جواد خیرآبادی، پدر محمدحسن، خیلی خوشحال است؛ چون فرزندش توانسته است تحصیلاتش را در مدارس تیزهوشان ادامه دهد. آقا جواد درباره مسابقات سال ۱۳۹۷ می‌گوید: محمدحسن آن سال، مقام دوم را به دست آورد، ولی در دوره بعدی مسابقات که در کشور کامبوج برگزار شد، موفق شد مقام اول را کسب کند. در آن مسابقات بیش‌از ۴ هزار شرکت‌کننده از شصت‌کشور حضور داشتند.


یک قدم جلوتر از بقیه

سال‌۱۳۹۸ هم مانند سال قبل آن، در مسابقات مختلف، شهری، استانی و کشوری محاسبات سریع، شرکت و در‌نهایت مجوز ورود به مسابقات جهانی را کسب کرد. اما بعد از آن سال با شیوع گسترده کرونا نتوانست در مسابقات یو‌سی‌مس شرکت کنند.

محمدحسن هم بعد از آن پیگیر قبولی در مدرسه خوب و تغییر پایه تحصیلی شد. او می‌گوید: در آن مقطع، کار با اعداد را خیلی دوست داشتم و کلاس آموزشی یو‌سی‌مس به درس ریاضی مدرسه در سال‌های بعد هم خیلی کمک کرد. انگار همیشه از بقیه یک قدم جلوتر بودم.

درباره محاسبات سریع می‌گوید: یوسی‌مس ابتدا با چرتکه انجام می‌شود، اما بعد از مدتی باید ذهنی حساب کنی. دوران خوبی بود و هیجان و لذت زیادی داشت. محمدحسن دلش می‌خواهد که به دوران اوج مسابقات یوسی مس برگردد، اما کمی مشکل است و باید دوره‌های آموزشی را دوباره دنبال کند. در حال حاضر تحصیل در مدرسه و کلاس آموزشی زبان انگلیسی برنامه همیشگی اوست و پیشرفت خوبی هم داشته است.


آرزوی موفقیت برای همه

حالا کلاس هفتم را در مدرسه تیزهوشان به پایان رسانده است و چندماه دیگر وارد مقطع هشتم می‌شود. محمدحسن هنوز نمی‌داند که قرار است در آینده چه رشته‌ای را دنبال کند، اما از علاقه به دو رشته تحصیلی ریاضی و تجربی می‌گوید. البته که او هنوز ابتدای راه است.

درباره مدرسه‎اش هم می‌گوید: همه در مدرسه رقابت داریم و همین لذت‌بخش است. تیزهوشان را با کمک مادر و پدر و دو خواهرم پذیرفته شدم و از کمکشان ممنونم. امیدوارم همه بچه‌ها در همه‌جای دنیا به آرزوهایشان برسند و موفق شوند.

ارسال نظر