کد خبر: ۶۲۸۷
۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۳

دانش‌آموزان هنرمند و مدرسه خودکفا

دانش‌آموزان رشته‌های گرافیک، خیاطی و معماری هنرستان دخترانه زکریای رازی مدرسه خودشان را زیبا کردند.

در گوشه‌ای از حیاط مدرسه چنددختر نوجوان با روپوش‌های سفیدی که به تن دارند، مشغول طراحی دیوار‌ها هستند. یکی از آن‌ها ظرف کوچکی را در مقابلش قرار داده است و رنگ قرمز و سفید را با هم مخلوط می‌کند تا از قرمز آتشین به گلی برسد. دیگری قلم‌موی مشکی به دست گرفته است و پیام‌های بهداشتی را با خطی خوش روی دیوار می‌نویسد.

هنرستان دخترانه زکریای رازی در محله جنت، امسال با استفاده از ظرفیت دانش‌آموزان رشته‌های معماری، گرافیک و خیاطی، با یک تیر دو نشان زده است؛ هم از توانایی این هنرجویان برای تجهیز و زیباسازی مدرسه بهره گرفته و هم ساعت موظفی کارورزی آن‌ها در هنرستان می‌گذرد.

مدرسه خودکفا


کارورزی به نفع مدرسه

فائزه نامور دانش‌آموز رشته معماری است که مهرماه به پایه دوازدهم می‌رود. دو سال پیش، انتخاب اول و آخرش رشته معماری بوده است و همچنان از انتخابش راضی است.

فائزه که از مردادماه، هر روز خود را در مدرسه گذرانده، از کار‌هایی که همراه با هم‌رشته‌ای‌هایش انجام داده است، می‌گوید: تعدادی از ما، چون معرف نداشتیم، نمی‌توانستیم در ادارات یا شرکت‌های ساختمانی ساعت‌های کارورزی خود را بگذرانیم. هنگامی‌که فهمیدیم ۲۴۰ ساعت کارورزی را می‌توانیم با آموزش‌های مربی در مدرسه خودمان بگذرانیم خوشحال شدیم.

زینب خیابانی نیز دانش‌آموز رشته معماری است. او می‌گوید: چند روزی را برای کارورزی به یکی از شهرداری‌های مناطق می‌رفتم، اما وقتی فهمیدم در مدرسه هم می‌توانم این دوره را طی کنم، با کمال میل بازگشتم؛ چون هم مسیرم راحت‌تر می‌شد و هم کاری انجام می‌دهم که فواید آن برای هم‌سن‌و‌سالان خودم است.


آموزش براساس علاقه

زینب اسدی یکی از دانش‌آموزان رشته خیاطی است. او با اشاره به دوخت ۱۰۷ روپوش سفید در دوره کارورزی همراه دوستانش می‌گوید: برایمان جالب بود روپوشی را می‌دوزیم که با شروع سال تحصیلی بچه‌های مدرسه خودمان آن‌ها را به تن می‌کنند و نیازی نیست از مغازه‌دار روپوش بخرند.

او توضیح می‌دهد: برخی بچه‌ها با خودشان مدل‌هایی از لباس را به کارگاه می‌آوردند و مربی نوع برش و دوخت را برای آن‌ها توضیح می‌داد؛ اگر دانش‌آموزی علاقه به یادگیری این دوخت‌ها داشت، می‌توانست با پارچه‌ای که همراه خودش می‌آورد، تمرین کند و یاد بگیرد.

 

مدرسه خودکفا

 

کارورزی ۵۳ دانش‌آموز

مدیر هنرستان دخترانه زکریای رازی با بیان اینکه اولین سالی است که از ظرفیت دانش‌آموزان با دایر‌کردن کلاس‌های کارورزی استفاده شده است، توضیح می‌دهد: این هنرستان امسال پایگاه ثابت کارورزی دانش‌آموزان دختر بود.

فریبا عصمتی ادامه می‌دهد: هفده‌دانش‌آموز در رشته خیاطی، شانزده‌دانش‌آموز رشته معماری و بیست‌دانش‌آموز رشته گرافیک دوره کارآموزی خود را در مدرسه گذراندند که شامل کار‌های مختلفی همچون دوخت روپوش‌های سفید، نقاشی سالن‌ها و دیوار کارگاه‌های مدرسه، طراحی دیوار‌های حیاط، کاشی‌کاری و‌... می‌شود.  

ارسال نظر