کد خبر: ۶۳۵۰
۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

نوحه‌خوانی به برکت دعای فرج

محمد‌جواد حسینی می‌گوید: دلم می‌خواست من هم نوحه‌خوان شوم. می‌نشستم پای منبر و با دقت به مداحی‌ها گوش می‌دادم.

همراهی با پدربزرگ و شرکت در جلسات هفتگی یک هیئت مذهبی، زمینه‌ساز علاقه او به مجالس اهل‌بیت (ع) شد. محمد‌جواد حسینی، جوان ۱۹ ساله محله طلاب، کم‌کم داوطلب خواندن ادعیه در هیئت‌ها شد. این ماجرا او را رفته‌رفته به نوحه‌خوانی تبدیل کرد که مجالسش مخاطب بسیار داشت؛ هر‌چه تعداد جلسات و برنامه‌ها بیشتر می‌شد، اعتمادبه‌نفسش برای اجرا افزایش می‌یافت.

محمدجواد با مطالعه سعی می‌کرد تسلط بیشتری در برگزاری مراسم داشته باشد و بعد‌ها در مسجد محله زندگی‌اش، گروه علاقه‌مندان به نوحه‌خوانی را شکل داد و حالا آنچه را بلد است، به آن‌ها آموزش می‌دهد.

پدربزرگم گام اول را برداشت

محمدجواد خوشحال است که در خانواده‌ای بزرگ شده است که پای او را به دستگاه اهل بیت (ع) باز کرده‌اند. می‌داند هر‌چه نعمت و برکت باشد متعلق به این خاندان است.

او درباره شروع این کار تعریف می‌کند: خدا عمر و عزت به پدربزرگم بدهد؛ کسی که من را مجذوب خدمت به اهل بیت (ع) و مردم کرد. او از همان ایام کودکی، من را به مجالس می‌برد. به‌مرور شیفته این جلسات شدم. دلم می‌خواست من هم نوحه‌خوان شوم. می‌نشستم پای منبر و با دقت به مداحی‌ها گوش می‌دادم. قرائت و شنیدن دعای فرج برای همه جذابیت دارد و برای محمدجواد این دعا خاطره‌انگیزتر است؛ به خاطر اینکه مداحی را با قرائت این دعا شروع کرده است.

تعریف می‌کند: این دعا کوتاه و مختصر و اثرگذار است؛ در پایان مجالس، دعای فرج را من می‌خواندم.

محمد‌جواد کم‌کم احساس کرد در‌زمینه نوحه‌خوانی مستعد است و به این کار علاقه هم دارد. این حس که با حمایت‌های اطرافیان همراه شد، او را برای ادامه کار مصمم کرد.

هنوز و با اینکه پنج‌سال از خاطره دعوتش به حوزه علمیه امام‌هادی (ع) می‌گذرد، آن مجلس را فراموش نکرده است. می‌گوید: اولین‌بار به‌صورت رسمی در حوزه علمیه شروع به خواندن کردم. اولش استرس داشتم، اما بعد که بازخورد‌ها را آن هم در‌میان جمعی که به فنون کار آشنا بودند، دیدم، خیالم راحت شد و به خودم مطمئن شدم و تصمیم گرفتم یک مداح حرفه‌ای شوم. خدا که بخواهد، خودش وسیله کار را درست می‌کند.

محمد‌جواد بعد از این جریان و حشر‌و‌نشر با مداحان شناخته‌شده و مطرح، جای خود را بین آن‌ها باز کرد و البته از آموزش و یادگیری هم غافل نماند. تعریف می‌کند: تجربه اجرا در مجالس مختلف باعث شد به فکر پیشرفت و حرفه‌ای کار‌کردن باشم؛ به همین خاطر در مجمع الذاکرین زینبیون (س) حاضر شدم و زیر‌نظر استادان برجسته‌ای همچون حاج یاسر رحمانی و مهدی سروری آموزش دیدم. البته الگوی من حاج‌محمود کریمی است و دوست دارم روزی شبیه او اجرا کنم.


تیم مداحان مسجد چهارده معصوم (ع)

محمد‌جواد هر‌چند خودش در سرآغاز یک مسیر طولانی قرار دارد و حالا‌حالا‌ها باید آموزش ببیند، وقتی علاقه‌مندی نوجوانان و جوانان را به مداحی می‌بیند، نمی‌تواند بی‌تفاوت از کنار آن بگذرد. می‌گوید: با چند‌نفر از دوستانم تصمیم گرفتیم هر کار از دستمان بر‌می‌آید، انجام دهیم. به‌همین‌دلیل در مسجد چهارده‌معصوم (ع) محله طلاب، یک تیم تشکیل دادیم و می‌کوشیم نوجوانانی را که استعداد دارند، پای کار بیاوریم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر