کد خبر: ۶۵۵۳
۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

مسجد دکتر و مهندس‌ساز حاج آخوند

قرائت‌خانه مسجد حاج‌آخوند با مساحت ۵۰ متری‌اش، هر روز میزبان جوانانی است که درس‌خواندن در مسجد را به کتابخانه‌های عمومی ترجیح داده‌اند.

مسجدی که در دهه ۶۰ و روز‌های جنگ از محفل‌های مهم فکری جوانان و یکی از مراکز سامان‌دهی آن‌ها برای اعزام به میدان نبرد بود، با راه‌اندازی قرائت خانه در دهه اخیر باعث شده دوباره جوان‌تر‌ها آن را خانه دوم خود بدانند.

این قرائت‌خانه با مساحت ۵۰ متری‌اش، هرروز میزبان جوانانی است که درس‌خواندن در مسجد را به کتابخانه‌های عمومی ترجیح داده‌اند. این موفقیت که حاصل مسجد‌داری درست و اسلامی است، از ۱۴ سال پیش با مدیریت حجت‌الاسلام احمدعلی لاریجانی به دست آمده است. او کسی است که با جوان‌های صف نمازجماعت مسجد رفاقت دارد. به واسطه صحبت‌های با جوانان هم متوجه نیاز آن‌ها شده است.

حجت الاسلام لاریجانی با ایجاد این قرائت‌خانه کوچک، علاوه بر کمک به تحصیل دانش‌آموزان موجب انس آن با مسجد و برنامه‌های معنوی‌اش شده است. این علقه و اتصال به حدی قرص و محکم شده است که مسجد خادم ندارد و همه‌کاره آن دانش‌آموزان هستند. بسیاری از آن‌ها حتی بعد از دانشجوشدن هم ارتباطشان را با مسجد قطع نکرده‌اند.

حالا افتخار مسجد «حاج آخوند» دانشجو شدن بیش از ۱۰۰۰‌دانش‌آموز است. به گفته حجت‌الاسلام لاریجانی، بچه‌ها با درس‌خواندن در این مکان و کسب رتبه‌های برتر دانشگاهی، به رسم روز‌های حضور در مسجد، نمازخانه دانشگاه‌هایشان را هم فعال نگه داشته‌اند.

این قرائت‌خانه پیش از انقلاب، کتابخانه و پاتوقی برای جوانان انقلابی بود. حدود ۴۵ سال پیش جوانان محله پایین خیابان از همین کتابخانه کوچک باب گفتمان انقلابی را باز کردند. از سال‌های پایانی دهه ۷۰ اتاق قدیمی سامان‌دهی شد و به کنکوری‌ها اختصاص پیدا کرد.

افراد ابتدا طی تفاهم‌نامه با مدرسه‌های اطراف جذب این کتابخانه می‌شدند، اما اکنون با شناخته‌شدن مسجد و قرائت‌خانه آن و از همه مهم‌تر بالا رفتن شمار قبولی‌های کنکور با رتبه‌های برتر، مراجعات خودجوش شده است. از مزیت‌های اصلی قرائت‌خانه مسجد «حاج آخوند» این است که خود اعضا گردانندگان اصلی آن هستند.

نه‌فقط مدیریت قرائت‌خانه با دانش‌آموزان است، که آماده کردن چای و نظافت سالن مطالعه، آشپزخانه، گاهی اوقات شبستان مسجد و حتی سرویس‌های بهداشتی نیز با خود آن‌هاست.

کسی از قصه زندگی حاج آخوند که نامش روی مسجدی در پایین‌خیابان (وحدت ۱/۳) نشسته است، خبر ندارد. آن‌طور که حجت‌الاسلام لاریجانی درباره این مسجد کوچک تعریف‌می‌کند، تاریخ ساخت آن به بیش‌از ۱۰۰ سال پیش برمی‌گردد و در گذشته خانه‌ای حیاط‌دار با حوض و درخت توت قطوری بوده که با همت اهالی حیاط و آب‌انبار آن خراب و به بنای اصلی اضافه شده است.

با وجود این، همچنان کوچک است. در پرونده پایگاه بسیج شهیدمدنی این مسجد که این روز‌ها ۹۰ عضو فعال دارد، نام ۵۴ شهید و ۳۰ جانباز ثبت است.

ارسال نظر