کد خبر: ۶۶۴۶
۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴

چرخ‌های این کارگاه به دست نیازمندان می‌چرخد

حمید قاسمی، عضو شورای اجتماعی محله رسالت است که در محله اش کارگاه خیاطی راه اندازی کرده و قرار است چرخ‌هایش به دست نیازمندان بچرخد تا منبع درآمدی برای آن‌ها باشد.

از همان ابتدا که در این مکان قدم بگذاری جز محبت، همدلی و کمک به هم‌نوع چیز دیگری نخواهی یافت. مکانی که ۲ ماه است با هدف کمک به نیازمندان تأسیس شده است و بانی آن برای دستیابی به این هدف دست از تلاش برنداشته است و امروز در کنار تأمین مواد غذایی، پوشاک و وسایل ضروری نیازمندان، کارگاه خیاطی نیز افتتاح کرده است که از امروز صدای چرخ‌هایش به گوش خواهد رسید.

کارگاهی که  قرار است چرخ‌هایش به دست نیازمندان بچرخد تا منبع درآمدی برای آن‌ها باشد. با حمید قاسمی، مسئول این کارگاه، در محله رسالت همراه می‌شویم تا از حس نوع‌دوستی که برای او تمام نشدنی است، برایمان بگوید. حسی که در این مکان موج می‌زند و دلیلی برای آمدنمان شده است.

 

حس مفید بودن

آقای قاسمی، عضو شورای اجتماعی محله رسالت، است و گرچه مدتی است از محله رسالت نقل مکان کرده است، اما هنوز دلش برای اهالی این محله می‌تپد و هنوز دغدغه حل مشکلات این محل را دارد. او که از بچگی در اینجا زندگی کرده است.

می‌گوید: در مشهد به دنیا آمدم و از ۹ سالگی در محله رسالت ساکن شدیم. ۱۵ ساله که شدم به واسطه مدرسه برای اقامه نماز به مسجد می‌رفتیم. از همان زمان با محیط مسجد آشنا شدم و آنجا برایم مکان مهمی شد. مدام به مسجد می‌آمدم و در برنامه‌ها شرکت می‌کردم.

در نوجوانی مسئولیت‌های مختلفی در مسجد به عهده گرفتم و بعد‌ها که بزرگ‌تر شدم، مسئولیت‌ها نیز بیشتر شد و کار‌های فرهنگی مسجد را انجام می‌دادم. همیشه دوست داشتم مفید باشم و برای مردم کاری کنم به همین دلیل بعد‌ها در شورای اجتماعی محله رسالت شرکت کردم و تا امروز نیز در آن فعالیت دارم. حس مفید بودن باعث شد دو ماه گذشته مکانی را برای انجام امور خیر اجاره کنیم.

این مکان اجاره است و قطعا درآمدی نخواهد داشت، اما ضروری می‌دانستم که برای مردم این محل کاری کنم، زیرا مشکلات این محله خیلی زیاد است و هرچه برای بهبود آن قدم برداریم باز هم کم است.

 

راه‌اندازی کارگاهی که چرخ‌هایش به دست نیازمندان می‌چرخد

 

تأمین امور ضروری زندگی

در این مرکز ۲ بخش مهم برای تأمین امور ضروری نیازمندان درنظر گرفته شده است. یک بخش آن به پوشاک، کفش و وسایل زندگی اختصاص دارد. بر این اساس افرادی وسایلی که به آن نیاز ندارند مانند پوشاک، کفش، فرش و حتی تلویزیون را به اینجا می‌آورند و در مقابل افرادی که به آن نیاز دارند نیز به اینجا می‌آیند و لوازم مورد احتیاج خود را از میان وسایل انتخاب می‌کنند.

مهم این است که نیاز یک فرد برطرف شود شاید لباس گرمی که برای یک کودک از اینجا برده می‌شود، بخشی از سرمای آن فرد را کم کند. گاهی نیز افراد واسطه هستند و وسایل را برای نیازمندان دیگر می‌برند. بخش دیگر به مواد غذایی اختصاص دارد که در این قسمت نیز مردم به عنوان کمک، مواد‌غذایی را می‌آورند و افراد نیازمند نیز بر حسب نیاز موادغذایی را از ما تحویل می‌گیرند.

علاوه بر این در دفتری مشخصات نیازمندان زیر خط فقر را مشخص کرده‌ایم و وقتی چند مورد تأمین شد به آن‌ها اطلاع می‌دهیم. این بخش هم با وجود آنکه ۲ ماه است، راه‌اندازی شده، اما جوابگو بوده است و همین موضوع ما را به ادامه کار امیدوار می‌کند. شاید کسی که از اینجا موادغذایی می‌برد یک  شب گرسنه نخوابد. در واقع ما فقط به عنوان یک واسطه در این مکان فعالیت داریم و بانیان اصلی مردم هستند که به یکدیگر کمک می‌کنند.

 

اشتغال‌؛ نیاز مهم مردم

این ۲ بخش با آنکه مفید است، اما من را راضی نمی‌کرد. از آنجایی که در قسمت‌های زیادی فعالیت دارم و با مردم نیز در ارتباط هستم به این نتیجه رسیدم که نیاز مردم در مرحله اول اشتغال‌زایی است تا چرخ اقتصادشان بچرخد و منبع درآمدی برای رفع نیاز‌های خود داشته باشند.

در واقع تا وضعیت شغل و اقتصاد حل نشود مشکلات دیگر نیز حل نخواهد شد. به همین دلیل به این کار اکتفا نکردم و تصمیم گرفتم سرمایه‌گذاری کنم. از آنجایی که فضای این مکان را برای ایجاد یک کارگاه خیاطی مناسب دیدم، ۴ چرخ، یک اتو و یک دستگاه برش خریدم تا با این تعداد چند نفر نیازمند را مشغول به کار کنم.

اکنون با این تعداد چرخ، ۵ نفر می‌توانند اشتغال داشته باشند و با فعالیت در اینجا حقوق دریافت کنند. استخدام افراد بر اساس تحقیق و شناسایی انجام خواهد شد و نیازمندان در اولویت هستند. زیرا می‌خواهم با این کارگاه به آن‌ها کمک کنم و آن‌ها نیز بتوانند با کارکردن نیاز‌های زندگی خود را تأمین کنند.

در این‌باره حتی اگر کسی لازم باشد چیزی بیا‌موزد، به او آموزش‌های لازم داده خواهد شد تا از این طریق متخصصانی نیز تربیت شوند. در این قسمت ابتدا نیاز بازار را می‌سنجیم و براساس درخواست شرکت‌ها و سازمان‌ها و متناسب با تقاضای بازار هر نوع پوشاکی دوخته خواهد شد.

در کنار افرادی که در اینجا کار می‌کنند در نظر داریم کار‌های ساده‌تر را به زنان سرپرست خانوار بسپاریم که آن‌ها نیز در خانه آن کار را انجام دهند. برای فروش به مردم این محل هم باید با مغازه‌های اینجا صحبت کنیم و کار را به آن‌ها بفروشیم تا هم برای آن‌ها منفعت داشته باشیم و هم محصولات به راحتی در دسترس ساکنان محل باشد. فضای اینجا تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد، اما باید به تعداد چرخ‌ها افزوده شود تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند.

 

راه‌اندازی کارگاهی که چرخ‌هایش به دست نیازمندان می‌چرخد

 

مشکلاتی که تمام‌نشدنی است

ابتدا تصمیم داشتم فقط مکانی برای انجام امور خیریه و کمک به مردم راه‌اندازی کنم، اما متوجه شدم که اشتغال‌زایی برای نیازمندان اثربخشی بیشتری دارد به همین دلیل تصمیم دارم تعداد چرخ‌ها را بیشتر کنم تا افراد بیشتری پشت این چرخ‌ها بنشینند و دیگر غصه نان خود را نداشته باشند.

بعد‌ها بخش بسته‌بندی را نیز به این مجموعه اضافه خواهم کرد تا افراد دیگری مشغول به کار شوند. دغدغه من فقط اشتغال‌زایی است، زیرا بسیاری از مشکلات به دلیل نداشتن شغل به وجود خواهد آمد. این مکان نیز با همین هدف ایجاد شده است و سعی ما بر این است که مردم از این مکان بهره ببرند.
محله رسالت مشکلات زیادی دارد و هر کاری برای رفع آن انجام می‌دهیم، به طور کامل حل نمی‌شود. سازمان‌های مختلف نیز در حد توان خود برای حل مشکلات اینجا کمک کرده‌اند، اما آنقدر مشکلات این محل زیاد است که باز هم مشکلاتش دیده می‌شود.

مردم اینجا نیازمند حمایت هستند. از هر طریقی برای آن‌ها کاری انجام دهی باز هم کم است. در حد توان خود هرکاری بتوانم برایشان انجام خواهم داد. تاکنون هم  قدم‌هایی برای رفاه آن‌ها در بخش فرهنگی، بهداشت و آموزش برداشته شده است.

برای ایجاد ورزشگاه، فروشگاه خرید و پارک دوندگی‌های زیادی انجام دادم و نتیجه‌بخش بود. در حوزه بهداشت نیز تابلو‌هایی در محله نصب کردیم و نکات بهداشتی مانند به موقع گذاشتن زباله‌ها را به مردم گوشزد کردیم. متأسفانه مدرسه ابتدایی در اینجا خیلی دور است و دانش‌آموزان اذیت هستند برای این موضوع هم در تلاش هستم تا مدرسه‌ای ساخته شود.

اکنون این مکان ایجاد شده است تا بتوان گوشه‌ای از مشکلات این مردم را حل کرد. افتتاح اینجا را نیز به تمام سازمان‌های مربوط اعلام کرده‌ام. هرکس که بخواهد می‌تواند کمک کند و اگر کسی هم کمک نکرد از آنچه که در توانم است، کوتاهی نخواهم کرد. در واقع از کسی انتظار و توقعی ندارم.

تمام تلاش خود را خواهم کرد که اشتغال افراد زیادی را فراهم کنم. تصمیم دارم چنین کارگاه‌هایی را نیز در محلات دیگر شهر ایجاد کنم، زیرا معتقدم که باید کاری انجام داد که برای مردم منفعت داشته باشد.

برای این مرکز تا کنون ۱۵ میلیون هزینه شده است و از این به بعد هزینه‌هایمان بیشتر هم خواهد شد. اکنون توان مالی‌ام تا این اندازه بوده است و توانسته‌ام در همین اندازه کار کنم، ولی اگر توان مالی‌ام بیشتر شود حتما کار بزرگ‌تری انجام خواهم داد تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند.



* این گزارش چهارشنبه، ۵ دی ۹۷ در شماره ۳۱۹ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر