کد خبر: ۶۶۷۳
۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۴

محله دروی؛ یادگاری از مزرعه درآبد و جوفروش

محله دروی یادگار مزرعه درآبد است. از این مزرعه در وقف‌نامه میرزا ابراهیم رضوی در اوایل قرن دوازدهم و همچنین وقف‌نامه خزانه‌دار‌ها (آمنه جواهری) در اواخر دوره قاجار نام برده شده است.

تاریخچه

محله دروی امروزی که پس از انقلاب به مشهد پیوسته است، یادگار مزرعه درآبد است. از این مزرعه در وقف‌نامه میرزا ابراهیم رضوی در اوایل قرن دوازدهم و همچنین وقف‌نامه خزانه‌دار‌ها (آمنه جواهری) در اواخر دوره قاجار نام برده شده است. مردم محلی نام محله‌شان را کوی دروی یا دروی جوفروش هم می‌خوانند. گفتنی است جوفروش نیز مزرعه‌ای قدیمی در همین حوالی بوده است.

 

دروی؛ یادگاری از مزرعه درآبد و جوفروش

 

بافت

۲۳‌هزار‌و‌۷۹۵ نفر؛ این آمار سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵ از جمعیت محله ۹۲‌هکتاری دروی است. برآورد‌ها می‌گوید با سرعت‌گرفتن شیب سکونت در محله‌های کم‌برخوردار شهر، در دو سه سال اخیر، رسیدن جمعیت آن به حدود ۲۷‌هزار نفر، عجیب و دور از انتظار نیست. گروه سنی ۲۵ تا ۳۰‌ساله‌ها بیشترین جمعیت محله دروی را تشکیل می‌دهند. با وجود جوانی جمعیت درصد باسوادی در محله دروی نسبت به بسیاری از محلات مشهد پایین‌تر است.

سوای آمار، بافت متراکم و جمعیت فشرده محله را با قدم‌زدن در کوچه‌های کم دیوار و پُر دَر آن نیز می‌شود فهمید، خانه‌هایی که چفت‌در‌چفت است و فاصله بسیاری از در خانه‌ها تا درِ خانه همسایه، به دو گام هم نمی‌رسد.

بیشتر ساختمان‌های محله دروی قطعات ۵۰ تا ۲۵۰‌متری در یک و دو‌طبقه هستند که معمولا حیاط دارند. متأسفانه تعداد خانه‌های ناایمن و بی‌ضابطه که نه‌تن‌ها سند که پروانه و پایان‌کار هم ندارند، در محله دروی زیاد است. بیشتر این خانه‌ها در طول سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۸ ساخته شده‌اند. بیشتر اراضی محله دروی به کاربری‌های مسکونی، باغات کشاورزی و تجاری اختصاص دارد.

هنوز بسیاری از خانه‌های محله دروی به شبکه اگو وصل نشدند. وجود معابر خاکی نیز یکی‌دیگر از مشکلات محله دروی است.

 

دروی؛ یادگاری از مزرعه درآبد و جوفروش

 

دسترسی

محله دروی به خطوط مترو دسترسی ندارد. بزرگراه شهید میرزایی و بولوار رسالت راه ارتباطی این محله با شریان‌های درون‌شهری است. ایستگاه‌های اتوبوس محله دروی در حاشیه بولوار رسالت و بزرگراه شهید میرزایی قرار دارد. از هر نقطه محله تا ایستگاه اتوبوس به‌طور میانگین ۳۵۸‌متر راه است که نسبت به بسیاری از محلات شهر زیاد است.

 

دروی؛ یادگاری از مزرعه درآبد و جوفروش

 

امکانات فرهنگی رفاهی

  • میدان بار نوغان که اکنون یکی از مراکز اصلی خرید و فروش میوه و تره‌بار مشهد است و به‌دلیل تنوع و قیمت‌های مناسبش مخاطبانی از سراسر مشهد دارد در این محله است.
  • خیابان چهارده معصوم یکی از راسته‌های تجاری محلی در محله دروی است.
  • محله دروی در جوار بوستان بهار قرار دارد و گرچه پارک محلی ندارد، این بوستان بزرگ می‌تواند تا حدود نیاز‌های اهالی را تأمین کند.
  • محله دروی دوازده مسجد دارد و یکی از محلات مذهبی مشهد است.
  • این محله پنج دبستان دارد. اما نبود درمانگاه یکی از مشکلات آن است.
  • کوچه بهاری یکی از کوچه‌های زیبای محله دروی است که جزو طرح‌های بهاری معاونت فرهنگی شهرداری بود و بر اساس آن گلدان‌هایی بر دیوار‌های کوچه قرار گرفت.

 

دروی؛ یادگاری از مزرعه درآبد و جوفروش

 

حدود جغرافیایی

محله دروی در حاشیه شمالی مشهد و سمت راست جاده قدیم سیمان (خیابان رسالت) است. کوچه شهید عرب‌زاده‌۶، خیابان شهید محبی و بزرگراه شهید میرزایی از سه سمت دیگر این محله مستطیل‌شکل را محدود می‌کند. محله‌های سیس‌آباد، بلال، رسالت و عباس‌آباد در همسایگی محله دروی قرار دارد.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۴
0
0
سلام، خیلی خوب بود
مخصوصاً برای من که خیلی شب‌ها خواب پدرم میبینم که تو زمین های جوفروش مشغول کار بود
خدا رحمتش کنه