کد خبر: ۶۷۲۰
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰

آموزش رایانه با نقاشی و شعر

سمانه نعیمی، معلم جوان محله فرهنگیان ۵ جلد کتاب درسی با نام‌های «کامپی در سرزمین اسرار آمیز ۱ تا ۵» تألیف کرده است.

سن و سالی ندارد، اما بیست‌سالی می‌شود که در مدارس ابتدایی مشهد کامپیوتر درس می‌دهد، درست از سال‌۱۳۸۲. او علاوه‌بر تدریس این رشته، یکی از مؤلفان کتاب‌های درسی رشته رایانه برای دانش‌آموزان مقطع دبستان است و برخی از کتاب‌های او به‌دلیل سطح بالایی که دارد، حتی در مقطع متوسطه تدریس می‌شود.

سمانه نعیمی از بیست‌سالگی معلمی می‌کند و فوق‌لیسانس کامپیوتر دارد. پنج‌جلد کتاب او با نام‌های «کامپی در سرزمین اسرار آمیز ۱ تا ۵» به چاپ رسیده و وجه تمایز آن‌ها با سایر کتب آموزشی این است که موضوعات این علوم را با کمک اشعاری که خودش سروده و نقاشی‌هایی که کشیده است، به دانش‌آموزان می‌آموزد.



- چطور شد که به فکر تألیف کتاب‌های درسی افتادید؟
وقتی من این کار را شروع کردم، دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، رشته کامپیوتر را با کمک جزوه‌های معلمان می‌آموختند. بیشتر جزوه‌ها بدون شکل بود؛ به‌همین‌دلیل بچه‌ها درک درستی از اجزا و کاربرد قسمت‌های مختلف رایانه نداشتند. بعد‌از چندسال با دوستانم به این نتیجه رسیدیم که اگر بچه‌ها می‌خواهند علم رایانه را اصولی و از پایه بیاموزند، باید در کارمان طرح جدیدی ارائه کنیم.


- کار تألیف کتاب‌های کامپیوتر از چه زمانی و چگونه آغاز شد؟
شش‌سال بعد‌از شروع تدریس کامپیوتر، کار تألیف کتاب‌های دبستانی را آغاز کردیم. آن موقع نظام آموزش‌و‌پرورش قدیم بود. این کتاب‌ها را برای بچه‌های دبستانی طراحی کردیم. نام کتاب «کامپی در سرزمین اسرارآمیز» بود که در پنج جلد تهیه و برای دانش‌آموزان سال‌های اول تا پنجم دبستان استفاده می‌شد. البته در تهیه این کتاب‌ها دو تن از دوستانم به نام نگار کرمی و سمیرا سرافراز هم به من کمک کردند.


- بزرگ‌ترین ویژگی کتاب‌های شما از نگاه خودتان چیست؟
اینکه مطالب آموزشی را با زبان شعر به بچه‌ها آموزش می‌دهیم. من از وقتی دبیرستانی بودم، شعر می‌گفتم و سعی کردم این رویه را در کتاب‌هایم نیز استفاده کنم. به‌همین‌دلیل سعی کردم نام اجزای کامپیوتر و کاربرد آن‌ها را با رسم شکل و زبان شعر به بچه‌ها بیاموزم. زبان شعر در آموزش بچه‎ها معجزه می‌کند.


- به نظر شما حسن تألیف کتاب‌های آموزشی ازسوی معلمان چیست؟
به نظرم معلم خیلی بهتر و بیشتر از هر کسی از نیاز دانش‌آموزان در کلاس درس خبر دارد. وقتی معلمی کتاب را می‌نویسد، سطح علمی دانش‌آموزان را در نظر می‌گیرد. بر همان اساس مطالب کتاب را سازمان‌دهی می‌کند و براساس تجربه‌های گذشته، کتاب را می‌نویسد.

اگر از معلم‌ها در نوشتن کتاب‌ها استفاده شود، تأثیر خیلی خوبی دارد؛ همان‌طور‌که طی چند سال اخیر می‌توان این موضوع را مشاهده کرد و کتاب‌ها نسبت‌به قبل خیلی بهتر شده‌اند. وقتی خودم کتاب‌های اولیه رشته رایانه را با کتاب‌های امروز مقایسه می‌کنم، می‌بینم کتاب‌های قبلی واقعا سخت بودند. دانش‌آموزان هم همیشه نسبت‌به سخت‌بودن کتاب‌ها اعتراض می‌کردند.

ارسال نظر