کد خبر: ۶۸۳۸
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰

کسب و کار گل نشان

قلمه زدن و پرورش گل‌های باغچه به وسیله پدر آن‌قدر زیاد شده بود که روزی تصمیم گرفت تا تعدادی از آن‌ها را به مغازه‌های گل فروشی محله بفروشد.

با وجودی که به دلیل سرمای هوا، جلوی در ورودی را با پلاستیک ضخیمی پوشانده‌اند، اما باز هم از همان بدو ورود می‌توان رایحه گل‌ها را استشمام کرد.

جعبه‌های گل بنفشه با آن رنگ‌های متفاوتشان دل هر بیننده‌ای را می‌رباید تا یکی از آن‌ها را خریداری کند. این گلخانه در نزدیکی عرصه میدان شهدا نه تنها برای افراد محله بلکه برای بسیاری از مردمی که روزانه از پایانه اتوبوس استفاده می‌کنند، بسیار آشناست گلخانه‌ای که به وسیله پسران علی مشردان‌پور اداره می‌شود و داخل آن می‌توان انواع گل‌های زینتی و آپارتمانی تا نهال پرتقال را پیدا کرد.

 

از قالی‌بافی تا گل‌فروشی

میلاد مردان‌پور، پسر ارشد صاحب مغازه، مسئولیت اداره این گلخانه را به عهده دارد. او که دانش آموخته رشته تولیدات گلخانه‌ای است از چگونگی کار گلخانه برایمان می‌گوید: پدرم بافنده فرش دست‌باف بود و تولید خود را در بازار می‌فروخت و خرج خانه را درمی‌آورد، اما بعد از مدتی با گران شدن فرش دستباف و علاقه مردم به خرید فرش‌های ماشینی دیگر کاری برای پدر نبود و او ناچار بود تا بیشتر وقت‌ها خود را در کنار گل‌های کنار باغچه سرگرم کند.

او ادامه می‌دهد: قلمه زدن و پرورش گل‌های باغچه به وسیله پدر آن‌قدر زیاد شده بود که روزی تصمیم گرفت تا تعدادی از آن‌ها را به مغازه‌های گل فروشی محله بفروشد. نوع قلمه زدن و طراوت گل‌ها طوری بود که بعد از یکی، دو بار مراجعه پدر برای فروش، این مغازه‌های گل فروشی بودند که به او سفارش کار می‌دادند و این گونه بود که شغل پدر تغییر کرد.

میلاد می‌افزاید: با وجود اینکه آن سال‌ها سن و سال زیادی نداشتم، اما وقتی پدر پای گلدان‌ها می‌نشست تا آن‌ها را قلمه بزند و یا خاکشان را عوض کند و کودی پایشان بریزد، کنار او می‌نشستم و از کارش لذت می‌بردم و سعی می‌کردم تا مانند او یاد بگیرم که کدام گل باید در ماسه و کدام یکی در آب ریشه بدهد و سپس به گلدان منتقل شود.

وی ادامه می‌دهد: مدتی نگذشته بود که گل‌های حیاط خانه بسیار زیاد شده بود از طرفی پدر با خرید گیاهان جدید و زینتی از مغازه‌های گل فروشی آن‌ها را نیز پرورش می‌داد و این باعث شده بود تا حجم فضای حیاط خانه مملو از گیاهان مختلف شود، به همین دلیل تصمیم گرفت تا مکانی را اجاره و پرورش گل‌ها را در آنجا ادامه دهد.

میلاد که در پرورش گیاهان همراه پدر شده بود، به یاد دارد که پدرش با خرید گل‌های زینتی و آپارتمانی مکانی را به شکل گلخانه در می‌آورد تا دیگر دغدغه پلاسیده شدن گل‌ها و خسارت دیدن آن‌ها را نداشته باشد. در همین زمان میلاد در دانشگاه رشته تولیدات گلخانه‌ای را انتخاب می‌کند تا دانش پرورش گیاهان را جدا از تجربی به صورت علمی نیز کسب کند.


گل برای تمام سلیقه‌ها

او که اکنون همراه با برادرش تولیدات پدر را در گلخانه میدان شهدا به فروش می‌رساند، در ارتباط با علاقه مشتریان به گیاهان می‌گوید: گل و گیاه زینت بخش هر خانه‌ای است و کمتر کسی است که در خانه خود گلدانی نداشته باشد، در حقیقت طراوت و زیبایی یک گلدان در روحیه افراد تأثیر می‌گذارد. در همین راستاست که بیشتر مردم علاقه دارند حتی اگر شده از گلدان کوچکی نگهداری کنند.

میلاد، گل را یک هدیه برای عموم افراد می‌داند و می‌گوید: علاوه بر شاخه‌های گل که به عنوان هدیه داده می‌شود یک گلدان می‌تواند هدیه‌ای به یاد ماندنی باشد، چون شاخه گل در عرض یکی دو روز خشک می‌شود، اما یک گلدان کوچک که فضای کمی در خانه یا محل کار می‌گیرد می‌تواند یاد شما را برای عزیزانتان زنده نگه دارد.

وی می‌افزاید: سلیقه مشتری‌ها متفاوت است، اما در ایام نزدیک به نوروز بیشتر گیاهانی که گل می‌دهند مانند بنفشه، همیشه بهار و ... خریداری می‌شود و بعد از آن هم به خاطر اینکه اغلب افراد آپارتمان‌نشین هستند گیاهانی که به نور کمتری نیاز دارند را انتخاب می‌کنند.

او بازه فروش عمده گلخانه را از اسفند تا اردیبهشت ماه بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: وظیفه خود می‌دانیم که با مراجعه مشتری برای خرید ابتدا نوع ساختاری که می‌توانند گیاه را نگهداری کنند، سؤال کنیم به عنوان مثال اگر فردی گیاه آفتابی که به محیط باز نیاز دارد، انتخاب کند، اما منزل آپارتمانی دارد شرایط را به او می‌گوییم، اینکه این گیاه در چنین محیطی خیلی زود از بین می‌رود و ... و سپس تصمیم را به مشتری واگذار می‌کنیم، چون تنها هدف ما فروش و سود نیست.

میلاد، درباره سختی‌های کار گلخانه می‌گوید: شاید در باور عموم سختی‌های این کار دیده نشود، اما هر گیاهی که در گلخانه وجود دارد، نوع مراقبت از آن با گیاه دیگر متفاوت است و ما باید دمای محیط و محل نگهداری آن‌ها را جدا کنیم، جدا از این موضوع، گیاهان نیازمند رسیدگی روزانه برای هرس‌چینی، آبیاری، تمیز کردن برگ‌ها و ... هستند که کاری وقت‌گیر خواهد بود.

 

کسب و کار گل نشان


گیاهان هم حس دارند

وی ادامه می‌دهد: کنترل و مدیریت گلخانه کار بسیار سختی است. شاید شنیده باشید که گیاهان نیز احساس دارند  و البته این موضوع حقیقت دارد. شواهد نشان می‌دهد که گیاهان می‌توانند بیماری، موسیقی و هیجان انسان را درک کنند. بنا بر همین موضوع می‌گوییم که رسیدگی روزانه به گیاه بسیار مهم است و تنها آب دادن کافی نیست.

میلاد، نگهداری گیاهان در فصل زمستان را نسبت به تابستان راحت‌تر می‌داند و بیان می‌کند: در زمستان به وسیله هیتر و بخاری می‌توان حد متعادل دما را برای گیاه فراهم کرد، اما تابستان با سیستم سرمایشی که در گلخانه‌ها وجود دارد باز هم نمی‌توان دما را مناسب کرد و این باعث تلفات گیاهان و خسارت به تولیدکننده می‌شود.

او بیان می‌کند: بعضی از گیاهان آپارتمانی را نمی‌توان در آب و هوای خشک مثل مشهد پرورش داد بنابراین آن‌ها را از خطه شمال که آب و هوای رطوبتی دارد، خریداری می‌کنیم و سپس با شرایط اقلیمی موجود وفق می‌دهیم تا کم کم گیاه به محیط اینجا عادت کند به عنوان مثال برای حفظ رطوبت روی برگ‌های گیاه آب می‌پاشند البته رشد این گیاهان نسبت به منطقه زیست بومی آن‌ها کمتر خواهد بود.


* این گزارش  شنبه  ۸ دی ۱۳۹۷ در شماره ۳۲۱  شهرآرا محله منطقه ۲ به چاپ رسیده است.

ارسال نظر