کد خبر: ۶۸۶۴
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰

کوچه چرم‌فروش‌ها در مطهری

مطهری‌شمالی‌۲ در محله عامل از معابر قدیمی شهر است که از یک سمت به بولوار شهید‌مطهری و از سمت دیگر به بن‌بست مجتمع تجاری مجد منتهی می‌شود و به چرم‌فروش‌هایش مشهور است.

کوچه شهید‌مطهری‌شمالی‌۲ در محله عامل از معابر قدیمی شهر است که به گفته اهالی، قبل از انقلاب اسلامی، «پریفام» نامیده می‌شد. این کوچه از یک سمت به بولوار شهید‌مطهری و از سمت دیگر به بن‌بست مجتمع تجاری مجد منتهی می‌شود و به چرم‌فروش‌هایش مشهور است.

از هر ۱۰ مغازه، در هشت‌تای آن، منسوجات چرم طبیعی و مصنوعی به فروش می‌رسد. به گفته یکی از کسبه، بعد‌از تعطیلی کارخانه‌های چرم محدوده جاده سیمان، در حدود پانزده سال قبل، چندتن از آن‌هایی که دستی در این کار داشتند، به این کوچه آمدند و کسب‌و‌کار فروش چرم را در این کوچه راه انداختند. رونق بازار کفش در کوچه‌های شهید‌مطهری ۶ و ۴ و وجود کارگاه‌های متعدد تولید کفش چرم سبب شد به‌مرور، مطهری‌شمالی ۲ به بازار چرم محله تبدیل شود.

کوچه چرم‌فروش‌ها در مطهری

واقف مسجد و مجموعه فرهنگی زینبیه، «نوغانی»‌نامی بوده است از ساکنان کوچه، اما در ساخت آن، همه اهالی و کسبه کمک کردند.
اوایل دهه‌۵۰ که مسجد ساخته شد، بنای اولیه حیاط‌دار بود و یک‌طبقه با سقف چوبی. این مسجد سال‌۷۴-۷۵ مجدد تجدید بنا شد.

کوچه چرم‌فروش‌ها در مطهری

کتابخانه زینبیه در طبقه سوم مسجد واقع است. همه امکانات و تجهیزات این مکان از‌سوی آستان قدس رضوی اهدا شده و در دو نوبت صبح و عصر برای بانوان و آقایان فعال است.


کوچه چرم‌فروش‌ها در مطهری

دیوار‌های آجری و در‌های چوبی، از گذر ایام در کوچه «پریفام» محله عامل حکایت دارد.

کوچه چرم‌فروش‌ها در مطهری

علی‌اصغر خلوصی، از کسبه قدیمی کوچه، ۷۳‌سال دارد. او از سال‌۵۰ تا ۹۶ در ابتدای این کوچه قالی‌فروشی داشته است.
حدود هفت‌سالی هم می‌شود که مغازه قالی‌فروشی‌اش را تبدیل به فروش خوارو‌بار کرده است و دوره بازنشستگی را در این مغازه می‌گذراند.

ارسال نظر