کد خبر: ۶۹۳۳
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

احداث سالن ورزشی در مسجد فاطمه‌الزهرا (س)

مسجد قدمت زیادی ندارد، اما در همین مدت کوتاه توانسته است بخشی از نیاز‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی ساکنان این محدوده را رفع کند.

مسجد فاطمة‌الزهرا (س)، کنار بوستان شهدای خبرنگار در عصمتیه ۹ قرار دارد و از مساجد فعال منطقه ۱۲ است. دوازده سال پیش ساکنان خیابان عصمتیه و اعضای هیئت‌امنای آن زمان، با پیگیری یکدیگر زمینی به‌مساحت ۱۲۰۰ متر را از سازمان مسکن و شهرسازی گرفتند و برای ساخت آن اقدام کردند.

مسجد قدمت زیادی ندارد، اما در همین مدت کوتاه توانسته است بخشی از نیاز‌های فرهنگی، مذهبی و ورزشی ساکنان این محدوده را رفع کند. فعالان این مسجد با جذب جوانان در گروه‌های ورزشی و قرآنی اینجا را به پایگاه فرهنگی و ورزشی محله امیریه تبدیل کرده‌اند.

 

اول، خانه خودم را حسینیه کردم

بیشتر نمازگزاران این مسجد از ساکنان و اهالی اطراف آن هستند. بنای مسجد هنوز کامل نشده، اما طبقه اول برای برپایی نماز و برگزاری مراسم آماده است. قسمت شبستان را با دیواری پیش‌ساخته جدا کرده‌اند. کار‌های اصلی شبستان تمام شده و فقط گچ‌کاری و رنگ‌آمیزی آن مانده است. تازه نماز مغرب و عشا تمام شده است و تعدادی از اعضای هیئت‌مدیره جمع شده‌اند تا از فعالیت‌های این مکان مذهبی، فرهنگی و ورزشی بگویند.

علی‌اصغر سلیمانی دوازده سال پیش وقتی هنوز اینجا از ساخت‌وساز خبری نبوده است، خانه‌اش را در خیابان شهید کمالی می‌سازد و زیرزمین آن را حسینیه می‌کند تا علاوه بر برپایی نماز، کمی فعالیت فرهنگی در محله انجام شود و اهالی جایی برای این فعالیت‌ها داشته باشند.

او می‌گوید: وقتی به اینجا آمدم، فقط تعدادی آپارتمان برای خانواده شهدا، جانبازان و ایثارگران ساخته شده بود و بقیه، زمین بایر بود. برای برپایی نماز و فعالیت فرهنگی مکانی نداشتیم و برای همین، حسینیه را در خانه خودم راه انداختم. ساکنان قدیمی دورهم جمع شدیم و هیئت‌مدیره اول مسجد شکل گرفت. نامه‌ای مبنی بر نیاز ساخت مسجد نوشتیم و به سازمان مسکن و شهرسازی بردیم و این زمین با ۱۲۰۰ متر مساحت برای ساخت مسجد در اختیارمان قرار گرفت.

 

اهالی مسجد فاطمه‌الزهرا (س) برای رفع کمبود‌های محله امیریه، سالن ورزشی احداث می‌کنند

 

هم گروه سرود داریم، هم تئاتر

همان زمان کلنگ ساخت مسجد بر زمین می‌خورد. اهالی با کمک خیران ساخت آن را شروع می‌کنند. ابتدا زیرزمین مسجد ساخته می‌شود و از سال ۱۳۹۳ در سرما و گرما همان‌جا نماز می‌خوانند و مراسم عزاداری اباعبدالله (ع) و ماه مبارک رمضان را برگزار می‌کنند. به‌مرور طبقه اول کامل می‌شود و برای اقامه نماز به این طبقه می‌روند.

حالا زیرزمین را به آشپزخانه، سالن پذیرایی، سالن ورزشی و کتابخانه اختصاص داده‌اند. بخشی از وسایل ورزشی و آشپزخانه خریده شده و به‌زودی این فضا‌ها نیز قابل بهره‌برداری است. طبقه دوم، اما به حمایت بیشتر خیران نیاز دارد.

سعید ایرجی امام جماعت مسجد است و دو سال می‌شود که با کمک هیئت‌امنا به روند فعالیت‌های مسجد سرعت بیشتری داده است و اقامه نماز را برعهده دارد. ازجمله اقدامات مسجد برای جذب کودکان، نوجوانان و جوانان، تقویت فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی است. او می‌گوید: مساجد پایگاه فرهنگی محلات هستند و نباید فقط به اقامه نماز محدود شوند. با کمک هیئت‌امنا توانستیم این فعالیت‌ها را گسترش دهیم و حالا گروه سرود دختران و پسران داریم.

آن‌قدر پیشرفت گروه‌ها خوب بود که به‌مناسبت هفته قوه‌قضاییه در نمایشگاه بین‌المللی اجرا داشتند و تشویق شدند. گروه تئاتر پسران نیز تشکیل شده است و در حال تمرین هستند تا به‌صورت خودکفا در مناسبت‌ها برنامه اجرا کنند.

 

قاریان مسجد، عضو تیم فوتسال

نوجوانان این مسجد جزو مکبران، مؤذنان و قاریان برجسته شهر و استان هستند. برخی از آن‌ها در حرم‌مطهر مکبری می‌کنند و قاری مطرح قرآنی هستند. شنبه‌ها جلسه قرآن برگزار می‌شود و پسران در گروه‌های مختلف سنی در آن شرکت می‌کنند. تیم‌های فوتسال مسجد هم از همین قاریان قرآنی تشکیل شده است.

مربی این نوجوانان حمید طهماسبی مسئول فرهنگی مسجد است که توانسته است هفتاد نفر از نوجوانان ساکن این محدوده را جذب مسجد و تیم فوتسال کند. حالا این نوجوانان روز‌های فرد در سالن شهدای شهرداری و سالن‌های دیگر تمرین می‌کنند.

طهماسبی می‌گوید: فعالیت‌های مسجد فاطمة‌الزهرا (س) فقط به بزرگ‌تر‌ها و نمازگزاران محدود نمی‌شود. باتوجه‌به جمعیت کودک و نوجوان اینجا برنامه‌های فرهنگی و ورزشی مسجد را راه انداختیم و بچه‌ها هر هفته شنبه بعد از نماز مغرب و عشا در جلسات قرآن شرکت می‌کنند و همین‌ها عضو تیم‌های فوتسال مسجد هم هستند. کلاس‌های تقویتی و احکام و اخلاق هم برای آن‌ها برگزار می‌شود.

 

پرانرژی در مسابقات

محمد مهرجو دوازده‌ساله است و درحال تمرین با دوستان هم‌سن‌وسالش است. او از طریق هم‌کلاسی‌هایش از برگزاری کلاس‌های فوتسال باخبر شده و از ماه مبارک رمضان تمریناتش را همراه با تیم شروع کرده است.

محمد از اینکه مسجد فعال است و برنامه‌های فرهنگی برای هم‌سن‌وسالان او دارد، خوش‌حال است و می‌گوید: حضور در مسجد، برپایی نماز و جلسات قرآن بسیار خوب و مفید است. تمرینات فوتسال هم که جای خود دارد و بچه‌ها، هم جسمی و هم روحی رشد می‌کنند.

محمدجواد محمدیان‌مقدم هم دوازده‌ساله است و بعد از اینکه توپ را وارد دروازه می‌کند، با انرژی به‌سمت ما می‌آید و می‌گوید: بیشتر دوستانم اینجا هستند. همه ما با هم به جلسات قرآن مسجد می‌رویم و با هم تمرینات ورزشی داریم. تابه‌حال در مسابقات جام رمضان و محلات شرکت کرده‌ایم.

 

اهالی مسجد فاطمه‌الزهرا (س) برای رفع کمبود‌های محله امیریه، سالن ورزشی احداث می‌کنند

 

سالنی مخصوص ورزش‌های رزمی

سالن ورزشی مسجد به مرحله رنگ‌آمیزی رسیده است. قرار شده است در این سالن رشته‌های رزمی و آمادگی جسمانی برای استفاده بانوان و آقایان راه‌اندازی شود. احسان سبزی مدیریت سالن ورزشی مسجد را به‌عهده دارد و می‌گوید: بعد از جذب بیش از هفتاد نفر از نوجوانان در تیم فوتسال، به فکر راه‌اندازی سالن ورزشی برای علاقه‌مندان به ورزش در این محدوده افتادیم.

این سالن از ساعت ۷ صبح تا ۴ بعدازظهر در اختیار بانوان است و بعد از نماز مغرب و عشا در اختیار آقایان قرار می‌گیرد. ساعت ۷ تا ۹ صبح ورزش صبحگاهی بانوان رایگان برگزار می‌شود. بعد از آن به‌جز زمان اقامه نماز ظهر و عصر، سالن به ورزش‌های رزمی اختصاص خواهد داشت. با شروع‌به‌کار این سالن، دیگر کمبود فضای ورزشی در این محدوده کم‌رنگ‌تر می‌شود. امیدواریم به‌زودی زمین بین مسجد و مدرسه نیز آماده شود و زمین ورزشی روباز هم داشته باشیم.

 

کلاس اوقات فراغت برای بانوان و کودکان

این مسجد پایگاه بسیج برادران و خواهران هم دارد و پایگاه بسیج برادران به‌نام شهدای غواص و بسیج خواهران نیز به‌نام علی‌بن‌ابیطالب (ع) است. صدیقه شریفی مسئولیت بسیج خواهران را برعهده دارد. او می‌گوید: ازجمله فعالیت‌های این پایگاه برگزاری کلاس اوقات فراغت برای کودکان و نوجوانان و کلاس‌های کیک‌پزی و خیاطی برای بانوان است. علاوه بر این، روز‌های یکشنبه تفسیر نهج‌البلاغه و روز‌های سه‌شنبه کلاس مهدویت داریم.

هیئت‌امنای مسجد، کودکان را فراموش نکرده‌اند و اتاقی کوچک در قسمت بانوان برای مهدکودک در نظر گرفته‌اند و کودکان سه تا هفت سال آموزش‌های اولیه قرآنی را در این کلاس می‌گذرانند.

* این گزارش ۵شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۲۴ شهرآرامحله منطقه ۱۱ و ۱۲ چاپ شده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر