کد خبر: ۷۲۱۳
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۴

معلم کاربلد دهه‌هشتادی

رضا یعقوبی اول یک رفیق خوب و بعد یک معلم دلسوز برای دانش‌آموزانش است.

به سن و سالش نمی‌خورد، اما کوله‌باری از تجربه روی شانه‌هایش دارد، تجربیاتی که حاصل مدت‌ها برنامه‌ریزی، مشاوره و تدریس است. او در همان مدرسه‌ای مشغول به کار است که خودش زمانی دانش‌آموز آن بوده است. حالا همه دغدغه‌اش کمک به دانش‌آموزانی است که در خانواده‌های کم‌بضاعت رشد کرده‌اند و سرشار از هوش و استعدادند.

رضا یعقوبی دانشجو و معلم بیست‌ساله ساکن امیرآباد است. از همان دوران کودکی، نشانه‌های علاقه به مشاوره و تدریس را در خودش کشف کرده است. از سال نهم به اطرافیان و دوستانش مشاوره تحصیلی می‌داده و پس‌از فارغ‌التحصیلی و تحصیل در دانشگاه، کار مشاوره و تدریس را به‌طور تخصصی شروع کرده است.

حالا در فضای مجازی، ۲ هزار عضو دانش‌آموز دارد. در دبیرستان شاهد معراج ناحیه ۵ هم هر هفته چند‌ساعت کلاس‌های مختلف کنکور برگزار می‌کند. خودش پررنگ‌ترین بخش این ماجرا را ارتباط خوب با بچه‌ها می‌داند.

 

جوان‌ترین شرکت‌کننده جشنواره

نام او را اولین‌بار در کانال‌های خبری منطقه می‌بینم. او موفق به کسب مقام دوم در نوزدهمین جشنواره الگو‌های برتر تدریس استان شده است. تیر امسال تصمیم گرفت که در این جشنواره شرکت کند؛ فیلمی چند‌دقیقه‌ای در‌حال تدریس از خودش ارسال کرد و داوران جشنواره را تحت تأثیر قرار داد.

او جوان‌ترین شرکت‌کننده این جشنواره بود و با دبیران پر‌سابقه استان به رقابت پرداخت. خودش دلیل موفقیتش را بیان شیوا و ارتباط خوب با شاگردانش می‌داند، شاگردانی که در همین مدت کوتاه، ارتباطی مؤثر با او برقرار کرده‌اند.

 

کار در‌کنار تحصیل

داستان علاقه‌مند‌شدن رضا یعقوبی به تدریس و مشاوره به کودکی‌اش برمی‌گردد. درس و مدرسه از همان ابتدا برایش در‌اولویت قرار داشته است. همیشه دانش‌آموز زرنگ کلاس بوده و همه تلاشش را برای کسب نمرات خوب به کار می‌گرفته است؛ در‌کنارش هوای هم‌کلاسی‌ها و دوستانش را هم داشته است. هر‌جا که مشکلی داشتند، برایشان توضیح می‌داده، به سال‌پایینی‌ها مدل برنامه‌ریزی را یاد می‌داده و...؛ خلاصه نشانه‌های علاقه به تدریس و مشاوره از همان سال‌های کودکی در زندگی‌اش پیدا بوده است.

سال نهم و زمان انتخاب رشته، خود بچه‌ها به‌سراغش می‌آمدند و نظرش را می‌پرسیدند. سال‌۱۴۰۰ سال سرنوشت ساز زندگی‌اش بوده است. خودش می‌گوید: سال کنکور بود. ویروس کرونا هم شیوع پیدا کرده و مدارس تعطیل شده بود.

عملا همه‌چیز روی دوش خودمان افتاده بود. باید خودمان درس می‌خواندیم و برنامه‌ریزی می‌کردیم. آن سال تنها راه ارتباطی ما شبکه‌های اجتماعی بود. هر روز پیامی از یکی از دوستانم دریافت می‌کردم. یکی می‌خواست موضوعی را برایش توضیح بدهم؛ یکی از مشکلش در برنامه‌ریزی می‌گفت و....

رضا آن سال علاوه‌بر مطالعه برای کنکور وارد بازار کار هم شد. خانواده کم‌بضاعتش نمی‌توانستند خرج کتاب‌های کنکوری رضا را بدهند. او وارد بازار بورس شد و با درآمد و سودی که به دست آورد، کتاب‌های مختلف آموزشی را برای خودش تهیه کرد.

 

اول رفیق، بعد معلم

پس‌از فارغ‌التحصیلی، فصل جدید زندگی رضا یعقوبی ورق خورد. کسب رتبه‌۶۷۴ کنکور انسانی و شروع تحصیلش در پردیس دانشگاه شهید‌بهشتی مشهد، نتیجه خوبی بود و مدیر و معلمان مدرسه سابقش را هم تحت‌تأثیر قرار داد. آن‌ها که به استعداد او در تدریس هم پی برده بودند، پیشنهاد کار در مدرسه را به او دادند.

به‌این‌ترتیب رضا یعقوبی تبدیل به جوان‌ترین مدرس ناحیه‌۵ شد؛ «دو سال پیش که به‌عنوان مدرس پا به مدرسه سابقم گذاشتم، تجربه چندانی نداشتم. نگران بودم که نتوانم ارتباطی قوی و مؤثر با بچه‌ها برقرار کنم. اما همان روز‌های اول تدریس، ترسم کنار رفت. همان روز اول به بچه‌ها گفتم که من اول رفیق شما هستم و بعد معلم شما.»

اختلاف سنی کمش هم مزید بر علت شد و صمیمیت بیشتری بین آن‌ها برقرار شد. سال اول به رضا چهار‌ساعت اختصاص دادند تا برای بچه‌های سال آخری کلاس کنکور و مشاوره برگزار کند. بعد‌از کسب نتیجه خوب و قبولی بچه‌ها در رشته‌ها و دانشگاه مد‌نظرشان این زمان را به هشت‌ساعت رساندند. او حالا نکات کنکوری دروس منطق، روان‌شناسی و اقتصاد را برای بچه‌ها تدریس می‌کند.

 

معلم  کاربلد دهه‌هشتادی

 

مشاور تمام‌وقت

اما همه فعالیت‌هایش به همین‌جا ختم نمی‌شود. او خارج از زمان مدرسه، در هر ساعت از شبانه‌روز که پیامی از بچه‌ها داشته باشد، پاسخ می‌دهد. یک کانال هم در یکی از شبکه‌های اجتماعی با ۲ هزار عضو هم دارد که نکات و ویدئو‌های آموزشی‌اش را آنجا به اشتراک می‌گذارد.

او برای محتوایی که تولید می‌کند، وقت و انرژی می‌گذارد تا این محتوا کیفیت خوبی داشته باشد؛ «هر وسیله‌ای که فکرش را بکنید، برای آموزش و تدریس دارم. تخته وایت‌برد، میکروفن و تجهیزات لازم را دارم. یک دوربین حرفه‌ای هم خریده‌ام تا فیلم آموزشی برای بچه‌ها ضبط کنم.»

خارج از مدرسه برای دانش‌آموزان دیگر هم کلاس خصوصی برگزار می‌کند. به قول خودش همه زندگی‌اش را وقف تدریس و آموزش کرده است و از این کار خسته نمی‌شود؛ «هنوز هم مثل روز اول مشاوره دادن را دوست دارم. شبی که فردایش با بچه‌ها جلسه دارم، از شوق خوابم نمی‌برد.»

با اینکه رضا دوره‌های معلم‌یاری را گذارنده و کلی تجربه تدریس و مشاوره کسب کرده است، مهم‌ترین عامل موفقیتش را برقراری ارتباط مؤثر و خوب با دانش‌آموزانش می‌داند؛ اینکه جدا از مشاور تحصیلی، به بچه‌ها هم مشاوره فردی می‌دهد. پای درددل‌هایشان می‌نشیند، از کنار مشکلات شخصی‌شان ساده نمی‌گذرد.

او از برنامه‌های تفریحی که خارج از مدرسه با بچه‌ها دارند، می‌گوید؛ به مناسبت‌های مختلف با بچه‌ها در برنامه‌ها و مراسم مذهبی شرکت می‌کنند، به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌روند و....
همه این‌ها باعث شده است که رضا یعقوبی حالا از سرتاسر مدارس شهر دانش‌آموز داشته باشد. او تقدیرنامه‌هایی هم در این خصوص دریافت کرده است، تقدیر‌نامه‌هایی از‌سوی مدیر آموزش‌و‌پرورش ناحیه، مدیر مدرسه و.... حالا خیلی‌ها تحت تأثیر عملکرد این دانشجو‌معلم جوان قرار گرفته‌اند.

رضا برنامه‌ها و اهداف بسیاری در سر دارد، اما مهم‌ترین هدف او این است که مدرک کارشناسی‌ارشد و دکترایش را در رشته روان‌شناسی و مشاوره کسب کند تا بتواند ارتباط مؤثر‌تری با دانش‌آموزانش برقرار کند.

* این گزارش دوشنبه ۱۵ آبان‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۳ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر