کد خبر: ۷۸۴۶
۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰

خدمت جهادی دندان‌پزشکان تهرانی به خانواده شهدای فاطمیون

دکتر مجتبی رئیسی می‌گوید: با‌توجه‌به هزینه‌های زیاد دندان‌پزشکی، شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر در مناطق برخوردار نیز چنین طرح‌هایی اجرا شود، مردم صف می‌کشند؛ البته این صرفا شامل دندان نیست.

هفته گذشته در روز‌های شهادت حضرت فاطمه (س)، یک تیم پزشکی از کیلومتر‌ها دورتر، خود را به مشهدالرضا (ع) رساندند تا به سهم خود، باری از دوش بازماندگان شهدا و ایثارگران لشکر فاطمیون بردارند و تسکینی باشند برای گوشه‌ای از دردهایشان.

صحبت از گروه جهادی «رهروان مهدوی» است که طی سه روز منتهی به شهادت حضرت‌زهرا (س) در محله شهید‌قربانی پذیرای بیش‌از پانصد‌بیمار از خانواده لشکر فاطمیون بودند که مهاجران افغانستانی را شامل می‌شوند. آنچه می‌خوانید، شرحی از چندوچون این خدمت خالصانه و حواشی آن است.

 

بالاخره گشایشی شد

«چند دندان، کشیده و عصب‌کشی کرده و دهانش پر از گاز و پنبه است، اما ذوق و خوشحالی‌اش بیش از آن است که در قالب کلمات بگنجد؛ به جایش با نگاهی پر مهر، قدردانی می‌کند و دستم را به گرمی می‌فشرد.

دخترک نه‌ساله دیگری که دو دندانش ترمیم شده است، با شوق وذوق به سمتم می‌دود و می‌گوید خاله! ببین دو تا دندان نقره‌ای برایم گذاشتند؛ خوشگل شدم؟ پسرکی دیگر که پایش شکسته است، بعد‌از کشیدن و ترمیم دندان‌هایش، همان‌طور‌که همراه مادر عصا‌زنان از ساختمان خارج می‌شود، با چشمان پر‌اشک و تکان‌دادن سر، از ما تشکر می‌کند.»

این‌ها را زهرا خلیلی، فرزند شهید مدافع حرم، می‌گوید که پدرش هشت‌سال پیش در درعای سوریه به فیض شهادت نائل شد و از سال ۹۵ رابط خانواده شهدا با سازمان فاطمیون است. ازآنجا‌که هم خود و هم چهار خواهر و برادرش درگیر مشکلات دندان هستند و نیز از نزدیک شاهد مشکل سایر خانواده‌های مدافعان حرم بود، بار‌ها و بار‌ها در جلسه با مسئولان و نهاد‌های مرتبط، خواسته بود برای این وضع چاره‌اندیشی شود، اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته بود.

تا اینکه نوید حضور کاروان دندان‌پزشکان جهادی رسید و او شد رابط هماهنگی با خانواده‌ها برای نوبت‌دهی و.... به همین دلیل از ابتدا تا انتهای اردو لحظه‌به‌لحظه حس خوب و خوشحالی بیماران از مداوای یکی از پرهزینه‌ترین دردهایشان را شاهد بود؛ «چون من حضورشان نزد پزشکان را هماهنگ می‌کردم، به‌جای آن‌ها، از من قدردانی می‌کردند؛ تصورشان این بود که من آن‌ها را دعوت کرده‌ام!

اینکه با‌وجود درد، لبخند به لب داشتند، برایم عجیب نبود و کاملا حسشان را درک می‌کردم؛ زیرا ما خانواده‌های شهدای مهاجر، یا بیمه نداریم یا اگر داشته باشیم، خدمات دندان‌پزشکی را پوشش نمی‌دهد؛ ازطرفی مستمری ناچیزمان، جوا‌ب‌گوی زندگی هم نیست، چه رسد به هزینه‌های سنگین دندان‌پزشکی؛ به همین دلیل با‌وجود درد و اذیت، همیشه آن را به آینده موکول می‌کردیم، شاید گشایشی شود.»

 

دخترم واجب‎‌تر بود

شهید جاوید یوسفی یکی دیگر از شهدای تیپ فاطمیون است که سال ۹۳ در تل‌قرین سوریه شهید شد. دو دختر نه و دوازده‌ساله از او به یادگار مانده است که برای درمان نزد تیم پزشکی رهروان مهدوی آمده‌اند. مادر دختر‌ها می‌گوید: بنا بود از هر خانواده، یک نفر خدمات را دریافت کند؛ به‌همین‌دلیل خودم کنار کشیدم.

دختر بزرگم نیز با اینکه دو دندانش نیاز به عصب‌کشی داشت، چون باید همراه ارتودنسی (با هزینه حدود ۵۰‌میلیون‌تومان) انجام می‌شد، امکان استفاده از این خدمات جهادی را نداشت و فقط دختر کوچکم را برای کشیدن دندان آورده‌ام که اتفاقا همان روز که گفتند می‌توانیم اینجا بیاییم.

چون صورتش به مبل خورده و یکی از دندان‌هایش خرد شده بود، می‌خواستم او را به دندان‌پزشکی ببرم در‌حالی‌که نمی‌دانستم از پس هزینه‌اش برمی‌آیم یا نه، اما با شنیدن خبر حضور دندان‌پزشکان جهادی، خیلی خوشحال شدم و نفس راحتی کشیدم.

خودم ایرانی هستم و بیمه تکمیلی بنیاد شهید را دارم، اما، چون شامل دندان‌پزشکی نمی‌شود، برای درمان دندان خیلی تحت فشار هستیم. از بنیاد هم درخواست کرده‌ایم که حداقل نیمی از هزینه‌ها را تقبل یا قسط‌بندی کنند، اما گوش شنوایی نیست.

 

خدمت جهادی دندان‌پزشکان تهرانی برای خانواده شهدای فاطمیون

 

نجات از درد یک‌ساله

همسر شهید ضمیرحسینی از مراجعه‌کنندگان به گروه جهادی دندان‌پزشکی است که شوهرش ۹ سال پیش در قنیطره سوریه به فیض شهادت رسید و تنها فرزندش حالا ۱۰‌سال دارد.

او ضمن گلایه از هزینه‌های زیاد درمان دندان می‌گوید: دندان‌هایم هم نیاز به کشیدن داشت و هم جرم‌گیری و ترمیم، اما هرجا رفتم، آزاد حساب می‌کردند و هزینه ترمیم فقط یک دندان را بیشتر از ۵‌میلیون‌تومان بیان می‌کردند که خیلی بیشتر از توان ما بود. به‌همین‌دلیل با‌وجود درد شدیدی که داشت، یک سال طاقت آوردم تا اینکه به اینجا معرفی شدم و دندان را ترمیم کردم، وگرنه آخرش ناچار می‌شدم آن دندان را بکشم.

با‌وجود دندان‌درد شدیدی که داشتم، به دلیل هزینه زیاد یک سال طاقت آوردم تا اینکه به اینجا معرفی شدم


در کربلا نیت کردیم

تیم دندان‌پزشکان جهادی شامل ۳۵‌دندان‌پزشک متخصص و عمومی و پانزده‌تکنسین، از شهر‌های مختلف کشور (به مرکزیت تهران) از ۲۳ تا ۲۶‌آذر در محله شهید‌قربانی خدماتی، چون رادیوگرافی، تشخیص، ترمیم، درمان ریشه، اطفال، انواع جراحی لثه را به بیش‌از پانصدتن از اعضای خانواده شهدا و ایثارگران مدافع حرم ارائه کردند.

دکتر مجتبی رئیسی، سرپرست تیم، به ما می‌گوید: با‌توجه‌به هزینه‌های زیاد دندان‌پزشکی، شرایط به گونه‌ای است که حتی اگر در مناطق برخوردار نیز چنین طرح‌هایی اجرا شود، مردم صف می‌کشند؛ البته این صرفا شامل دندان نیست و مواردی، چون کاردرمانی، شنوایی‌سنجی، گفتاردرمانی، زایمان و. را هم با‌توجه‌به اینکه کمتر تحت پوشش بیمه هستند، شامل می‌شد.

این درمان‌هاهزینه‌های بسیاری برای اقشار مختلف مردم ایجاد می‌کنند چه رسد به حاشیه شهر و محرومان و مهاجران که در تأمین اولین نیاز‌های زندگی هم مشکل دارند.

به گفته او این سی‌و‌یکمین اردوی خدمت‌رسانی گروه رهروان مهدوی است که چرایی و چگونگی شکل‌گیری‌اش به ارادت اعضا به حضرت‌فاطمه (س) و اشتیاق خدمتگزاری به نیت ایشان برمی‌گردد.

می‌گوید: «من و دو نفر دیگر از دوستان دندان‌پزشکم عضو گروه بزرگ منتظران مهدی (عج) در دانشگاه بودیم که تصمیم گرفتیم یک گروه جهادی کوچک‌تر هم تشکیل دهیم؛ به این ترتیب سال‌۹۹ گروه رهروان مهدوی شکل گرفت که در شهر‌های مختلف به نیازمندان خدمات ارائه می‌کرد تااینکه با فرارسیدن ایام اربعین و توفیق یک دهه خدمت شبانه‌روزی در جوار حرمین شریفین کربلا، نیت کردیم دهه فاطمیه نیز خدمتگزار خانواده شهدا و ایثارگران مدافع حرم (تیپ فاطمیون) باشیم که از هر لحاظ مظلوم واقع شده‌اند.

این شد که از همان سه سال پیش تاکنون هر سال ایام فاطمیه را در یک شهر خدمت می‌کنیم و اعضای گروهمان حالا شامل ۲۲۰‌دندان‌پزشک خانم و آقا و بیش‌از چهل‌نیروی اجرایی از شهر‌های قم، تهران، کاشان، کرمانشاه، مشهد، ایلام، کرج، ساری و گرگان است.»

* این گزارش یکشنبه ۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۵۱ شهرآرامحله منطقه ۳ و ۴ چاپ شده است.

ارسال نظر