کد خبر: ۸۲۶۵
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

همدلی‌های مرکز «مثبت زندگی» فاطمیه

همه خدمات حوزه توان بخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌ها در مراکز «مثبت زندگی» انجام می‌شود و همه شهروندان می‌توانند از خدمات پیشگیرانه و آسیب شناسی این مراکز استفاده کنند.

سال ۱۳۹۹ سازمان بهزیستی، مراکزی را با نام «مثبت زندگی» باهدف افزایش رضایت، احترام و تکریم مددجویان تحت پوشش این سازمان راه اندازی کرد. همه خدمات حوزه توان بخشی، اجتماعی، پیشگیری و مشارکت‌ها در این مراکز انجام می‌شود و می‌توان گفت این مراکز به نوعی اداره بهزیستی کوچک مقیاس در دل محلات هستند، با این تفاوت که دریافت کنندگان خدمت از این مراکز، فقط مددجویان بهزیستی نیستند، بلکه همه شهروندان می‌توانند از خدمات پیشگیرانه و آسیب شناسی این مراکز استفاده کنند.

با الهام سورگی، مدیر و مسئول فنی مرکز مثبت زندگی واقع در رسالت ۳۲ به صحبت نشسته ایم تا برایمان از فعالیت‌های این مرکز در سه سالی که از تأسیس آن گذشته است، بگوید.

- اصلی‌ترین فعالیت‌های مرکز مثبت زندگی محله فاطمیه در حال حاضر چیست؟
ما اینجا به دغدغه‌های مددجویان دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار رسیدگی می‌کنیم و در حوزه آسیب‌های اجتماعی نیز خدمات آموزشی به مخاطبان ارائه می‌شود.

- فرق این مراکز با اداره بهزیستی در چیست؟
در گذشته بدین شکل بود که هر مددجوی تحت پوشش برای هر مشکلی که داشت باید به بخشی از سازمان مراجعه می‌کرد که به دلیل تعدد واحد‌های خدماتی، این مراجعات برای معلول مشقت بار بود. اما در حال حاضر همه مددجویان، از هر بخش، دچار هر نوع مشکل و نیازمند هرگونه خدماتی باشند، به این مراکز مراجعه می‌کنند.

برای مثال از تشکیل پرونده و معارفه و بازدید تا پیگیری هزینه‌های درمانی دارویی یا توان بخشی، وسایل مورد نیاز مانند ویلچر، کفش، عصا و مسائل مالی، تقاضای وام و... همگی در این مرکز انجام می‌شود.

- چه برنامه‌هایی در این مرکز در سطح محلی به انجام رسیده است؟
معمولا در مناسبت‌ها برای جامعه هدف ازجمله کودکان و بزرگ سالان برنامه‌های متنوع داریم. سال گذشته برای دختران مددجو در روز دختر برنامه اجرا شد. در سال جاری به مناسبت ولادت حضرت زهرا (س) از مادرانی که دارای دو فرزند معلول یا دارای همسر و فرزند معلول بودند، دعوت و از آن‌ها قدردانی شد.

علاوه بر این‌ها شناسایی و حمایت از مددجویانی که اهتمام به انجام کاری دارند یا در حرفه، هنر و در زمینه‌های ورزشی به موفقیت‌هایی دست یافته اند، نیز جزو وظایف کاری ماست.

- کدام فعالیت‌های مرکز را جزو مثبت‌ترین کار‌ها ارزیابی‌ می‌کنید؟
این را باید در نظر داشته باشید که مددجویان بهزیستی جزو اقشار ضعیف جامعه اند. همین که این مرکز بتواند با رسیدگی به امورات آن‌ها در تأمین هزینه‌های درمان و هزینه‌های زندگی شان موفق عمل کند، ارزشمند‌ترین کار است.

خوشبختانه خیرانی در این مسیر به کمک ما آمده اند که در راستای تأمین هزینه‌های درمانی، چندخانواده را تحت پوشش دارند. چند خیّر نیز تأمین بسته‌های معیشتی در طول سال برای چند خانواده را تقبل کرده اند. اینکه توانسته ایم بین مرکز و مساجدی که نزدیک ما هستند، ارتباط برقرار کنیم تأثیر خوبی داشته است.

- بزرگ‌ترین مشکلی که مراکز مثبت زندگی با آن مواجه‌اند، چیست؟
اصلی‌ترین مشکل، نداشتن ردیف بودجه است. ما باید با همان مقدار اعتباری که سازمان بهزیستی در‌اختیارمان قرار می‌دهد، همه فعالیت‌های مرکز را جلو ببریم. زیادبودن اجاره مکان را نیز اضافه کنید، آن‌هم در‌حالی‌که چنین مراکزی باید دارای فضا و امکانات آسایشی بیشتری هم باشند.

مرکز مثبت زندگی محله فاطمیه این توانایی را دارد که در حوزه‌های مختلف مربوط به دختران و پسران نوجوان، همسران و... به‌صورت جداگانه کلاس‌های آموزشی رایگان برگزار کند. به‌همین‌دلیل است که نیازمند حمایت‌های نوع‌دوستانه ازسوی مردم نیکوکار هستیم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر