کد خبر: ۸۴۹۶
۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰

دانش‌آموزان خالق «حماسه حق»

دانش‌آموزان هنرستان «هنرهای زیبا» اثر هنری «عاشورا»‌ی استاد حسن‌روح‌الامین را در صفحه ۹‌متری بوم به تصویر کشیدند.

قلم‌مو‌های آغشته به رنگ‌های مختلف، بچه‌های پویا، دستان هنرمند و این همه توانایی و رنگ و نور و شوق، گرد هم آمده‌اند. یکی رنگ سبز برمی‌دارد و یکی اخرایی و دیگری لاجوردی تا اقتباسی از اثر هنری «عاشورا»‌ی استاد حسن‌روح‌الامین را در صفحه ۹‌متری بوم به تصویر بکشند.

شش‌نوجوان خلاق که در رشته گرافیک تبحر دارند و از مقام‌آوران جشنواره‌های کشوری هستند، یک هفته دست در دست هم داده‌اند تا این تابلو را با نام «حماسه حق» آماده کنند.

مثل دیگر هنر‌های دانش‌آموزان هنرستان هنر‌های زیبای مشهد مقدس که تا‌کنون در جشنواره‌های مختلف خوش درخشیده‌اند، قرار است این اثر هم در بخش نقاشی گروهی چهل‌ودومین جشنواره هنری امید فردا شرکت داده شود.

 

خالقان «حماسه حق»


قول دادیم کار را برسانیم

کارگاه پر از رنگ است و روح دل‌نشینی از رنگ‌ها به صفحه سفید بوم تزریق می‌شود. دانش آموزان ۱۰ روز مانده به جشنواره متوجه می‌شوند که جشنواره فرهنگی، هنری «امید فردا» بخش گروهی هم دارد.

آرمان افشین، سرپرستی گروه را برعهده دارد و سال گذشته در رشته کاریکاتور این جشنواره، مقام اول کشوری را به دست آورده است؛ به‌همین‌دلیل خوب می‌داند چه کاری در رقابت امسال باید ارائه کند تا شانس برنده‌شدنشان بیشتر باشد.

آرمان می‌گوید: ما می‌خواستیم طرح رئال باشد تا افراد غیر‌هنرمند هم مجذوبش شوند؛ البته به‌دلیل نزدیکی به ولادت حضرت‌ابوالفضل (ع) صحنه رزم عاشورا را می‌خواستیم به نمایش بگذاریم؛ برای این مهم نقاشی صحنه عاشورای استاد حسن روح‌الامین بهترین طرحی بود که می‌توانستیم از آن الگو بگیریم. راستش قول داده بودم کار را برسانم. خیلی از استادان می‌گفتند که این کار حداقل یک‌ماه زمان می‌برد، اما قولمان برای ما حیثیتی بود؛ پس تلاش می‌کردیم.

حتی روز‌های تعطیلمان هم به کار می‌گذشت و شب‌ها تا ساعت‌۱۰، ۱۱ هم دست از تلاش برنمی‌داشتیم. یک جا‌هایی کم می‌آوردیم، ولی خداراشکر آقایانی مانند علی فتح‌آبادی، استاد مشاور، سعید اکرمی، معاون پرورشی، محمد کیوانلو، استاد نقاشی و امیر‌حسین معینی، مدیر هنرستان، هم به ما دائم انگیزه می‌دادند.

 

راز نقاشی جشنواره‌ای مدرسه

تفاوت این نقاشی با اثر هنری استاد روح‌الامین این است که رنگ‌های به‌کار‌رفته، با هدف خاصی استفاده شده است که با کمی دور‌شدن از تابلو بیشتر دیده می‌شود. سجاد آهویی از دیگر بچه‌هایی است که کار‌های سایه‌پردازی و حجم‌دهی چین لباس‌ها و پرچم طرح را انجام داده است.

خیلی از استادان می‌گفتند که این کار حداقل یک‌ماه زمان می‌برد، اما قولمان برای ما حیثیتی بود؛ پس تلاش می‌کردیم

می‌گوید: بعضی استادان می‌گفتند که پرچم ایران را در دست یکی از امامان نشان بدهیم، اما آرمان افشین به این ایده رسیده بود که عرق ملی حالت هنری‌تری داشته باشد و آن را باید به‌صورت غیرمستقیم داخل کار بیاوریم.

سامان صفایی، دیگر هنرمند این گروه، صحبت‌های دوستش را این‌گونه ادامه می‌دهد: وقتی از دور به تابلو نگاه می‌کنیم، رنگ‌های کار‌شده در تابلو کاملا شبیه پرچم ایران است. رنگ زمینه در قسمت بالای تابلو سبز است و لباس امامان وسط تصویر سفید است و پایین هم رنگ قرمز دارد و به‌این ترتیب نماد ایران را نشان دادیم که تلفیقی از فضای ملی‌میهنی با فضای مذهبی است.

برای همین ویژگی‌هاست که نام «حماسه حق» را برای اثر هنری‌شان انتخاب کرده‌اند.

 

تخصص بچه‌ها کنار هم نشست و شد اتحاد برای موفقیت

کار گروهی بود و باید تصمیم می‌گرفتند که هر بخشی از کار را چه کسی عهده‌دار شود. امیرمحمد هاجری دراین‌باره می‌گوید: از آنجاکه بچه‌های هنر‌های تجسمی معمولا انفرادی کار می‌کنند، اخت‌شدن شش‌نفر با هم کار آسانی نبود، اما وقتی تخصص بچه‌ها کنار هم روی بوم نشست، اتحادی قوی برای موفقیت شکل گرفت.

مثلا ارشیا ایوبی که در رنگ روغن و ظریف‌کاری تخصص داشت، تکه زین اسب و شمشیر و بخشی از پا و زیرساخت کفش را کار کرد، سید‌مهدی احمدی و سامان صفایی بیشتر رنگ تخت را انجام می‌دادند و من هم هر خرده‌کاری را که مانده بود، انجام می‌دادم.

 


آماده‌کردن هنرجویان برای بازار کار

امیرحسین معینی؛ مدیر هنرستان هنر‌های زیبا

جشنواره فرهنگی‌هنری امید فردا از مهم‌ترین جشنواره‌های دانش‌آموزی در کشور است و دانش‌آموزان هنرستان ما هرسال جزو بهترین‌های این جشنواره بوده‌اند. سال گذشته ۲۳ نفر از این هنرستان به مرحله کشوری راه‌پیدا کردند و نوزده‌مقام اول کشوری در این جشنواره داشتیم.

به نظر من مقام‌آوردن بچه‌ها در جشنواره‌ها باید در درجه دوم اهمیت باشد و چیزی که خیلی بیشتر برای من اهمیت دارد، این است که بچه‌ها با شرکت در این قبیل جشنواره‌ها خودشان را پیدا کنند و به نقاط قوت و ضعف کار‌های خود واقف شوند.

تأکید ما در آثار هنری بچه‌ها در سال جاری این است که به اضافه هنری که یاد می‌گیرند با مفاهیم آیینی مذهبی نیز آشنا شوند. علاوه‌براین سعیمان این است که دانش‌آموزان را برای بازار کار آماده کنیم.

دراین راستا یکی از برنامه‌هایی که برای همه بچه‌ها داریم تا به تلاش و خلاقیت بیشتر تشویق شوند، اکران یک استودیوی تولید محتواست که به زودی افتتاح می‌شود، بچه‌ها از این مکان استفاده می‌کنند و تمام درآمدش هم به خودشان می‌رسد.

 

قابل فهم کردن موضوع اثر برای همه​

علی فتح‌آبادی؛ مدرس دروس تخصصی گرافیک و استاد راهنما

برنامه‌ریزی و کشیدن طرح کار از ۱۰ روز پیش شروع شد و دانش‌آموزان طی حدود پنج‌شش‌روز نفس‌گیر کار را انجام دادند. استفاده از فضای رئالیستی در مرکز کار باهدف قابل‌فهم‌بودن برای همه مخاطبان، بهره‌گرفتن از خطوط و رنگ‌های اکسپرسیو برای نشان‌دادن و انتقال کامل حس حماسی اثر و به‌کاربردن فضا‌های نوری و رنگی سبک باروک و الهام‌گرفتن از آثار اوژن دلاکروا (نقاش معروف فرانسوی) از ویژگی‌های این اثر است.

اگر بخواهم در باره سختی‌های کار صحبت کنم، چون وقت ما برای آماده‌سازی این کار بسیار محدود بود و باید خیلی سرعت کار را بالا می‌بردیم، اتفاقات بسیاری می‌افتاد که جایی از کار دچار مشکل می‌شد.

گاهی رنگ تمام می‌شد یا ابزاری که می‌خواستیم نبود. اوقاتی هم بود که بچه‌ها به دلیل فشردگی کار استرس می‌گرفتند. ولی من، چون این روز‌ها را خودم هم گذرانده‌ام و هفده سال سابقه تدریس و انجام فعالیت هنری دارم، سعی می‌کردم در ادامه راه به آن‌ها انرژی مثبت بدهم و به آن‌ها می‌گفتم که این کار باید انجام شود، حالا یا به جشنواره می‌رسد یا وقت بیشتری می‌گذاریم و این کار را برای نمایشگاه یا مکان یا جشنواره دیگری آماده می‌کنیم. با این دلگرمی‌ها، چون استرس بچه‌ها کم شد، انگیزه تلاششان بیشتر شد و خوشبختانه کار به جشنواره رسید.

* این گزارش چهارشنبه ۲ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۶۰ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر