کد خبر: ۸۶۶۷
۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰

کوچه خاندان رئیس‌جمهور

خیابان امیرالمؤمنین (ع) ۶ در نقشه قاجاری مشهد خیابان بزرگی است که روی آن نام حوض‌خرابه نشسته است و فرعی‌هایش همه بی‌نام هستند. یکی از این فرعی‌ها آن روز‌ها به‌نام خاندان رئیس‌الساداتی‌ها بود.

خیابان امیرالمؤمنین (ع) ۶ در نقشه قاجاری مشهد خیابان بزرگی است که روی آن نام حوض‌خرابه نشسته است و فرعی‌هایش همه بی‌نام هستند. یکی از این فرعی‌ها آن روز‌ها به‌نام خاندان رئیس‌الساداتی‌ها بود که امروز تابلو شهید دادخواه ۱۰ را دارد.

گویا حدود ۱۵۰ سال قبل سیدمحمدابراهیم و برادرش سیدمحمدحسن سیستانی از سیستان راهی مشهد می‌شوند. آن‌ها که عالم بودند، در همین کوچه ساکن می‌شوند. با صدور شناسنامه، نام‌خانوادگی رئیس‌الساداتی را به خود می‌گیرند و کوچه به‌نام آن‌ها شهره می‌شود. این کوچه امروز بین مردم به کوچه رئیسی معروف است.

کوچه خاندان رئیس‌جمهور

مسجد ۱۳۰ ساله ائمه‌بقیع (ع) از وقفی‌های مرحوم ملاحیدر است. مرمت این مسجد خردو از چندماه گذشته آغاز شده است.

کوچه خاندان رئیس‌جمهور

به‌روایت سیدباقر رئیس‌الساداتی که در خانه پدربزرگش زندگی می‌کند، سیدمحمدابراهیم سیستانی و پدربزرگ رئیس‌جمهور وقت و نیز پدرِ پدربزرگ او شهره به رئیس سادات‌ها بود و این نام‌خانوادگی را گرفت.
با آمدن او از سیستان به مشهد به‌دلیل خشک‌سالی، کم‌کم پنجاه خانوار راهی مشهد شدند که همه در همین کوچه و اطراف آن ساکن بودند.

کوچه خاندان رئیس‌جمهور

از دیگر سیستانی‌های مهاجر و ساکن این کوچه مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسن درافشان بود؛ استاد قرآنی که ملکش را وقف تعلیم و تربیت در این راه کرد. خانه او همچنان پابرجاست.
فاطمه عطار با اشاره به این موضوع می‌گوید: خانه او قرار است به موزه تبدیل شود.



* این گزارش پنج‌شنبه ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۲ در شماره ۵۴۰ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر