کد خبر: ۸۷۴۰
۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۰

«یاسین تقوی‌مایانی» قهرمان مسابقات جودو آسیا است

«یاسین تقوی‌مایانی» مدال برنز مسابقات آسیایی جودو را کسب کرده است. او از بین ۴ حریفش، سه نفر را ضربه فنی کرد و تنها به جودوکار قرقیزستانی، بازی را واگذار کرد و سوم شد.

«یاسین تقوی‌مایانی» ورزشکاری است که نام او هفدهم مهر امسال، به‌عنوان جودوکار قهرمان آسیا در میادین ورزشی درخشید؛ نام‌آوری که توانست در نهمین دوره رقابت‌های جودو قهرمانی نوجوانان آسیا به میزبانی تایلند، از بین چهار حریف خود، سه نفر را ضربه‌فنی کند و بین ٢٦٤جودوکار شرکت‌کننده از ٢٢کشور، به مدال برنز دست یابد.

یاسین ۱۷ مهر در بانکوک تایلند، در وزن منفی ۸۱ کیلوگرم، وارد میدان شد و حریفانش از کشور‌های مغولستان، امارات و قزاقستان را شکست داد و درمقابل حریف قرقیزستان مغلوب شد و همه این‌ها درحالی بود که استان‌خراسان‌رضوی بعداز هفت‌سال نماینده نداشتن در مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان، امسال یاسین تقوی و علی پرهیزکار را راهی این مسابقات کرده بود؛ جودوکارانی که با دست پُر از این رقابت‌ها برگشتند.

شهرآرامحله به بهانه مقام‌آوردن یاسین، به‌سراغ این ورزشکار نوجوان محله حجاب رفته و با وی گفتگو کرده است.  

 

از ژیمناستیک تا جودو

یاسین تقوی‌مایانی سال‌۷۷ در مشهد به دنیا آمد. ازآنجاکه پدرش ورزشکار بود و فرزندانش را نیز تشویق می‌کرد تا فعالیت‌های ورزشی داشته باشند، بعداز قدم‌گذاشتن حمید و مصطفی، نوبت یاسین پسر سوم خانواده بود که به ورزش ژیمناستیک بپردازد.

او ده‌ساله بود که وارد باشگاه ورزشی شد و دو سال زیرنظر مربیانش به تمرین پرداخت، اما ازآنجاکه به نتیجه دلخواهش نرسید، بعداز اصرار به پدر، موفق شد ژیمناستیک را کنار بگذارد و وارد رشته جودو شود.

او جودو را سال ۸۹ شروع کرد و همان سال به عضویت باشگاه و تیم آینده‌داران پارس در چهارراه جهاد درآمد. پیش‌ازآن، به‌خاطر حضور در تمرین‌های برادرانش، دل‌بسته این ورزش شده بود.

یک‌سال به‌صورت تفریحی جودو کار کرد تا اینکه در سال ۱۳۹۰ با کمک مربیانش، برادران روحی که تاکنون ۸۵ قهرمان جودوی کشوری را برای همین باشگاه به ارمغان آورده‌اند، به‌صورت جدی‌تر، تمریناتش را ادامه داد. تلاش وی در این زمینه به کسب موفقیت در مسابقات شهری، استانی و منطقه‌ای منجر و سبب شد او در چهارده‌سالگی به عضویت تیم ملی نونهالان درآید.

 

با سنگین‌وزن‌ها شاخ‌به‌شاخ شدم

سال ۹۱ زمانی که برای مسابقات نونهالان به شهرستان بجنورد اعزام شدم، ۸ مسابقه را گذرانده بودم و به‌ترتیب چهار حریف خود در مشهد و چهار حریف دیگرم را در استان شکست داده بودم. من در‌حالی با وزن ۶۵ کیلوگرم به این مسابقات اعزام شدم که آخرین وزن در رده نونهالان، مثبت ۶۶ کیلوگرم بود.

مربی‌ام من را در رده مثبت ۶۶ کیلوگرم گذاشت و باید با چهارحریف دیگر وارد میدان می‌شدم. سه نفر اول را بردم و با حریف ۱۳۶ کیلوگرمی روبه‌رو شدم. وقتی وارد گود شدیم، با خودم گفتم نباید به‌خاطر وزن زیاد او ناامید شوم و با توکل برخدا، باوجود سنگینی‌اش، چندین‌بار بلندش کردم و درنهایت هم با ضربه فنی، توانستم رتبه نخست را از آنِ خودم کنم.

بعد‌از این مسابقات، من را به تهران اعزام کردند. آن‌موقع برای نخستین‌بار در کشور، مسابقات ملی جودو در رده سنی نونهالان برگزار می‌شد. در این رقابت‎‌ها نیز حریفانم ۱۰۰ و ۱۱۰ کیلوگرم بودند؛ بازهم چهار مسابقه دادم و توانستم بدون شکست اول شوم.

 

«یاسین تقوی‌مایانی» قهرمان مسابقات جودو آسیا است

 

استشهاد جمع کردند که شناسنامه یاسین تقوی، تقلبی است!

در دوران نونهالی، برعکس خیلی از هم‌سن‌وسالانم ریش درآورده و، چون توانسته بودم در مسابقات، وزن‌های سنگین را پشت سر هم شکست بدهم، برایم شایعه درست کرده بودند که شناسنامه‌ام تقلبی است و سنم بیشتر از چیزی است که اعلام شده.

استشهاد جمع کردند که یاسین تقوی، شناسنامه تقلبی دارد و به دروغ در رده نونهالان مسابقه می‌دهد

در تهران، در‌جریان مسابقات نونهالان کشور، رئیس برخی هیئت‌های جودو، به‌ویژه آن‌هایی که ورزشکارانشان را شکست داده بودم، استشهاد جمع کردند که یاسین تقوی، شناسنامه تقلبی دارد و به دروغ در رده نونهالان مسابقه می‌دهد. این استشهاد و شایعات، به نایب‌رئیس فدراسیون و مدیر تیم‌های ملی جودو رسید و حتی او را هم درباره من به تردید انداخت.

از او پرسیدم: چطور می‌توانم ثابت کنم شناسنامه‌ام واقعی است؟ در جوابم گفت: تست استخوان می‌گیریم.  من هم گفتم «طلا که پاک است چه منتش به خاک است» و از سالن  بیرون آمدم.

بعد‌از آن، فدراسیون شناسنامه خودم و پدر و مادرم را خواست تا استعلام بگیرد که آیا تاریخ تولد من واقعی است یا نه؟ سرِ این جریان، ما شش ماه، بدون شناسنامه بودیم تا اینکه جواب استعلام‌ها آمد که همه‌چیز واقعی است و من از این شایعات جان سالم به در بردم، اما این پایان ماجرا نبود.

مدیر تیم‌های ملی جودو، من را برای همیشه از شرکت در مسابقات جودو نونهالان محروم کرد و گفت: اگر می‌خواهی حقت را بگیری، باید از این به بعد، در رده نوجوانان جودو کار کنی.

با تمام این بی‌عدالتی‌ها که در حقم شد و باوجود اینکه فیکس بودم و به اردوی نونهالان در تاجیکستان دعوت نشدم، امیدم را از دست ندادم، به مشهد برگشتم و با تشویق‌های استادم آقای روحی، به تمرینات سختی ادامه دادم که پیروزی در مسابقات استانی، کشوری و عضویت در تیم ملی جودوی نوجوانان را برایم به همراه داشت.

 

از شدت خستگی، به باخت راضی شده بودم

برای اینکه ثابت کنم یک جودوکار هستم و به عشق جودو ورزش می‌کنم، مجبور بودم حرف زور فدراسیون را بپذیرم و باوجود نونهال‌بودن، با نوجوانان وارد میدان شوم. سال ۹۲ در مسابقات استانی نوجوانان که در سالن گلشهرِ مشهد برگزار شد، شرکت کردم.

در فینال حریفی داشتم که تعریفی بود؛ یعنی همه می‌گفتند خیلی قَدَر است و به‌راحتی می‌تواند تا مسابقات آسیایی پیش رود. چهار دقیقه باهم در میدان، شاخ‌به‌شاخ شدیم و هیچ‌کدام نتوانستیم امتیازی از یکدیگر بگیریم. مسابقه به وقت طلایی کشید؛ یعنی هریک از ما که حرکتی انجام می‌داد، امتیاز گرفته و برنده می‌شد.

خیلی خسته و به‌دنبال این بودم که حریفم روی من تکنیکی اجرا کندتاخودم را روی زمین بیندازم و مسابقه تمام شود؛ یعنی از شدت خستگی، به باخت، راضی شده بودم. در همین لحظه، پدرم وارد سالن شد.

چون او بیماری قند دارد و استرس برایش خطرناک است، هیچ‌وقت از نزدیک برای تماشای مسابقات من نمی‌آید، ولی آن روز به سالن آمد و به محض دیدن من روی تشک، چند بار داد زد «ماشاءا... یاسین». این حرف پدرم، آن‌چنان به من، انرژی داد که انگار دوپینگ کردم؛ سر از پا نمی‌شناختم و با همین «ماشاءا...»‌های پدرم، توانستم مسابقه‌ای را ببرم که هیچ‌کس، چنین نتیجه‌ای را برایش پیش‌بینی نمی‌کرد.

 

«یاسین تقوی‌مایانی» قهرمان مسابقات جودو آسیا است

برای نخستین‌بار شرکت کردم و برنزی آسیا شدم

یاسین در حال حاضر با وزن منفی‌۸۱ کیلوگرم از اعضای اصلی تیم ملی نوجوانان کشور است که در‌مجموع هشت‌نفر جودوکار دارد.

او ابتدای امسال در مسابقات استانی که در مشهد برگزار شد، توانست با کسب رتبه نخست به مرحله کشوری صعود کند و در کشوری نیز با ضربه فنی‌کردن حریفی از بجنورد، به اردوی تیم ملی نوجوانان راه پیدا‌کرد.

یاسین باوجودی‌که توانسته بود در کشور اول شود، به‌عنوان نفر دومِ تیم ملی نوجوانان معرفی شد و فدراسیون اعلام‌کرد شرط اعزام او به مسابقات آسیایی تایلند، برد انتخابی است که برای وزن منفی ۸۱ کیلوگرم و فقط برای او برگزارشد.

یاسین با راهنمایی و کمک‌های عباس فلاح، امیر قاسمی‌نژاد، علی روحی و حامد علیزاده، سرانجام توانست مرحله انتخابی را نیز پشت سر بگذارد و به‌همراه علی پرهیزکار (جودوکار وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم)، به‌عنوان دو نماینده خراسان رضوی، در‌حالی به مسابقات آسیایی نوجوانان و جوانان تایلند اعزام شود که هفت سال بود استان خراسان‌رضوی، در این مسابقات، نماینده‌ای نداشت.

یاسین تقوی ۱۷ مهر امسال با چهار حریف از کشور‌های مغولستان، قرقیزستان، امارات و قزاقستان وارد گود شد. او توانست در دور اول، حریف مغولی خود را که دارنده رتبه سوم در دنیاست، ضربه‌فنی کند، اما دور دوم را به‌خاطر اشتباه خودش به جودوکار قرقیزستانی باخت و در دور سوم و چهارم با ضربه فنی، حریفانی از امارات و قزاقستان را شکست داد تا درنهایت در سکوی سوم مسابقات بایستد و مدال برنز را به گردن بیاویزد.

خودش می‌گوید: در این مسابقات، در رده نوجوانان، هشت پسر و سه دختر و در رده جوانان، هفت پسر و  چهار دختر از ایران شرکت کرده بودند که در رده تیمی، توانستیم مقام سوم آسیا را نیز کسب کنیم.  

او ادامه می‌دهد: جودوکاران می‌توانستند بهتر از این هم در مسابقات آسیایی ظاهر شوند؛ به‌شرط اینکه اردو‌های مشترک آذربایجان و تاجیکستان که به‌دلیل نبود بودجه لغو شد، برگزار می‌شد؛ چراکه حریفان جودوکاران ایرانی، برای حضور قدرتمند در مسابقات آسیایی، در چندین اردوی خارجی شرکت کرده بودند.

این ورزشکار منطقه ۱۰ علاوه‌بر عضویت در تیم ملی، یکی از اعضای تیم جودوی مقاومت تهران نیز هست که درحال‌حاضر و در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر، در رده نخست جدول قرار دارد و یاسین ابراز‌امیدواری می‌کند این تیم تا ماه آینده با برگزاری فینال رتبه اول را کسب کند.

 

«یاسین تقوی‌مایانی» قهرمان مسابقات جودو آسیا است

 

خانواده‌ای ورزشکار

تقوی که در حال حاضر در سال سوم هنرستان، رشته تربیت‌بدنی تحصیل می‌کند، در خانواده‌ای ورزشکار بزرگ شده است. پدر او که ۲۰ سال است عضو گروه بزرگ ورزش صبحگاهیِ نشاط در بوستان ملت است، در رشته بدن‌سازی فعالیت می‌کند.

همچنین مصطفی، یکی از برادران بزرگ‌تر یاسین، سابقه عضویت سه‌ساله در تیم ملی جودو و عنوان اولی جهان در مسابقات چوخه و نیز دوم آسیایی را در پرونده ورزشی خود دارد. همچنین حمید، دیگر برادر یاسین، عنوان‌دار مسابقات مختلف جودو در کشور بوده و تنها دختر خانواده نیز که کودک است، ژیمناستیک کار‌ می‌کند.

مصطفی، برادر بزرگ‌تر یاسین، عنوان اولی جهان در مسابقات چوخه  را در پرونده ورزشی خود دارد

 

به المپیک فکر می‌کنم

همه می‌دانند که از پرداختن به ورزش جودو، پولی عاید نمی‌شود و من هم در این سال‌ها مثل خیلی از ورزشکاران این رشته، نه‌تن‌ها حقوقی نداشته‌ام؛ بلکه از جیبم نیز خرج کرده‌ام و همه این‌ها فقط به‌خاطر عشق و علاقه‌ام به این ورزش بوده است.

وقتی به گذشته‌ام نگاه می‌کنم، واقعا خود را مدیون والدینم به‌ویژه پدرم می‌بینم که هیچ‌وقت محبت‌های معنوی و مادی‌اش را از من دریغ نکرده است؛ البته خیلی‌ها در رسیدن به موفقیت‌هایم کمک کردند که مربیانم عباس فلاح، امیر قاسمی‌نژاد و حامد علیزاده (از قهرمانان بنام جودوی ایران و جهان) و همچنین سرمربیانم عطاءا... عباس‌نژاد و پنگ چیل (از کره شمالی) و نیز برادران روحی، مهم‌ترین این افراد هستند. گذشته از آن، آقای پورحسینی، مدیریت هنرستان کاظمیان که در آنجا به تحصیل مشغول هستم، همیشه پشتیبان و مشوق من بوده‌اند.

این ورزش هم مثل بسیاری دیگر از رشته‌های ورزشی، مشکلاتی دارد که نبود بودجه کافی، بزرگ‌ترین معضل آن است. درواقع ازآنجا‌که در جودو خراسان، استعداد‌های فراوانی وجود دارد و برای مسابقات هم افراد زیادی اعزام می‌شود، هیئت‌ها از عهده هزینه‌ها برنمی‌آیند و بچه‌ها خودشان مجبورند هزینه کنند؛ درحالی‌که اداره کل تربیت‌بدنی خراسان رضوی، باید برای حمایت از این سرمایه‌ها، بودجه بیشتری به این ورزش اختصاص دهد.

با همه این مشکلات، برای رسیدن به اهداف بزرگ‌ترم که شرکت در المپیک ۲۰۲۰ و کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‎‌هاست، با تمام وجود تمرین می‌کنم و به روز‌های آینده امیدوارم.

 

از جانمان هزینه کردیم تا فرزندانمان، ورزشکارانی الگو در جامعه باشند

مریم زارع، مادر یاسین می‌گوید: من و ناصر‌آقا برای اینکه بچه‌ها به اینجا برسند، از چیزی دریغ نکرده‌ایم. همسرم از اول اعتقاد داشت باید بچه‌ها ورزشکار شوند تا خدای‌ناکرده به‌سمت کار‌های بیهوده نروند؛ برای همین همیشه در مسیر ورزش، آن‌ها را تشویق کرده‌ایم.

ناصر تقوی‌مایانی، پدر یاسین که خود نیز ورزشکار است، می‌افزاید: بزرگ‌ترین هدف من و همسرم از ورزشکارکردن فرزندانمان، داشتن اخلاق پاک و سالم ورزشی بود و در این راه همه زندگی‌مان را گذاشتیم. حتی مواقعی که مشکل مالی داشتم، هرطور بود، هزینه باشگاه‌رفتن بچه‌ها را جور می‌کردم. امروز هم باوجود تمام سختی‌هایی که کشیده‌ام، خیلی خوشحالم که فرزندانم با پرداختن به ورزش، سالم بزرگ شدند و از شرایط آن‌ها راضی هستم.

افتخارات

  • حضور در مسابقات ۲۰۱۵ آسیایی تایلند و کسب مقام سوم
  • شرکت درمسابقات انفرادی ملی در سمنان و کسب مدال طلا در سال ۹۴
  • حضور تیمی در لیگ بسیج کشوری در تهران و کسب عنوان اولی در سال ۹۳
  • کسب عنوان اولی در مسابقات انفرادی بسیج کشور در ساری در سال ۹۳
  • کسب عنوان دومی لیگ نوجوانان کشور به‌همراه تیم آینده‌داران پارس در سال ۹۲
  • کسب مدال طلا در مسابقات نوجوانان کشور در تبریز در سال ۹۲
  • کسب عنوان اول تیمی نونهالان در لیگ کشوری در سال ۹۱
  • حضور در مسابقات انفرادی نونهالان کشور در تهران در سال ۹۱ و کسب مقام نخست
  • کسب بیش‌از ۱۰ مدال در مسابقات سطح استان
  • به‌دست آوردن ۲۰ مدال مختلف در مسابقات شهری

* این گزارش چهارشنبه، ۲۰ آبان ۹۴ در شماره ۱۷۲ شهرآرامحله منطقه ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر