کد خبر: ۸۷۸۷
۱۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

تبدیل خانه پدری به کارگاه هنری

روی یکی از میز‌های بازارچه هنری خیابان استاد‌یوسفی، بین کار‌های بهارانه، به هنر دست منصوره برات‌پور می‌رسم؛ خانمی خود‌ساخته که با داشتن مسئولیت‌های یک فرزند خردسال، برای ادامه‌دادن راه هنری و توسعه آن مصمم است. او از کودکی کار‌های هنری بسیاری را تجربه کرده است، از نقاشی که پایه بسیاری از هنرهاست تا چرم، رزین، پتینه، شمع و کار‌های خمیری که بخش مهمی از زندگی او شده‌اند.

 

دوست دارم هنر شغل اولم باشد

تحصیلات برات‌پور درزمینه کشاورزی است و در شرکتی صنعتی کار می‌کند، اما عشق واقعی‌اش را در کار هنری پیدا کرده است. می‌گوید: دوست دارم این کار را جدی‌تر دنبال کنم و شغل فعلی‌ام را کنار بگذارم. برای همین قرار است از زیرزمین خانه قدیمی پدری‌ام در وکیل‌آباد برای کار هنری و آموزش آن به دیگران استفاده کنم تا از آن فضا برای آموزش هنر‌هایم به دیگران هم بهره ببرم. حالا تاحدودی آنجا را راه انداخته‌ام و تک‌و‌توک آموزش هم داده‌ام، اما قرار است انسجام بیشتری به این کار بدهم و آموزش کار هنری را در رأس فعالیت‌هایم قرار دهم.


تلفیقی از هنر‌ها

او خیلی از هنر‌ها را از فضای مجازی آموخته است و آن‌قدر به کارش علاقه داشته است که در همه هنر‌هایی که یاد می‌گیرد، مدل‌های به‌روز هر‌کدام را پیدا می‌کند و از روی آن چند‌بار درست می‌کند. بعد که به آن مسلط شد، شروع می‌کند به اجرای خلاقیت‌های خودش.

می‌گوید: به این فکر می‌کنم که بتوانم از تلفیق هنر‌هایی که بلدم، کار‌های جدیدی وارد بازار کنم، کار‌هایی ترکیبی مانند تلفیق هنر شمع‌سازی و هنر‌های چرمی یا گل‌سازی و هنر‌های رزینی و سفالین. نمونه‌هایی از این تلاش‌ها را روی میز دارد؛ کاری سفالین که ماهی و جلبک‌های رزینی را در آن به کار برده است؛ شمع‌هایی که روی آن‌ها نقاشی شده یا کار‌هایی با خمیر که خلاقانه درست شده‌اند.


هر فردی می‌تواند از هنرش ثروت بسازد

منصوره‌خانم معتقد است «انسان‌های هنرمند می‌توانند از هنرشان ثروت بسازند، اگر خودشان را قبول داشته باشند و د‌رراستای توسعه هنرشان بکوشند.» او این روز‌ها همه تلاشش را برای این گذاشته است که بازار کارش را وسیع‌تر کند و در بازار‌های مجازی هم موفق شود؛ «تصور می‌کنم باید از همان آغاز راه هنرم را جدی‌تر می‌گرفتم؛ به این نتیجه رسیده‌ام که شغلی که عاشقش هستی، خیلی زودتر می‌تواند تو را به موفقیت برساند. امیدوارم تا پنج‌سال دیگر اگر یکدیگر را دوباره دیدیم، در‌زمینه کار‌های هنری، افراد بسیاری را آموزش داده باشم و باعث موفقیت آن‌ها هم شوم.»

 

* این گزارش چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ در شماره ۵۶۴ شهرآرامحله منطقه ۹ و ۱۰ چاپ شده است.

ارسال نظر