کد خبر: ۸۷۸۹
۱۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۰

کوچه‌ای برای نحر شترها

هنوز ردونشان شتر‌ها را در چند معبر پایین‌خیابان می‌توان پیدا کرد. در خیابان شهید سالاری‌مقدم که روزگاری با نام ساربان‌ها شناخته می‌شد، فرعی ششم به‌نام «شترخون» معروف است؛ محلی که در سال‌های دور گذشته محل نحر شتر بوده است.

هنوز ردونشان شتر‌ها را در چند معبر پایین‌خیابان می‌توان پیدا کرد. در خیابان شهید سالاری‌مقدم که روزگاری با نام ساربان‌ها شناخته می‌شد، فرعی ششم به‌نام «شترخون» معروف است؛ محلی که در سال‌های دور گذشته محل نحر شتر بوده است. آن‌طور که فاطمه نصراللهی، از قدیمی‌های این کوچه، به‌یاد می‌آورد، بعد از نام شترخون، کوچه نام باغ‌دولاب گرفته و قبض‌های برق و آب با همین نام صادر می‌شده است. آن‌طور که او می‌گوید، با شهادت علی دریغ در سال‌های ابتدایی جنگ، نام این شهید روی تابلو حک شد.

کوچه‌ای برای نحر شترها

مسجد و حسینیه امام حسن‌عسکری (ع) در مجاورت این کوچه سال ۱۳۷۲ تأسیس شده است. به‌گفته زهرا نوروزی، این زمین در ابتدا «گاوداری حاجی» بود و آن مرحوم بخشی از زمینش را برای ساخت مسجد وقف کرد.

کوچه‌ای برای نحر شترها

نخستین کلنگ نوسازی بافت مسکونی در اطراف حرم‌مطهر در این محله به زمین خورد. خانم طوسی به سال ۱۳۷۲ اشاره می‌کند و می‌گوید: حاصل طرح برای ما زمین‌های رها و این آپارتمان‌ها شد که بیشتر آن‌ها دست زائران و خالی است. به همین دلیل شب‌ها این محله تاریک است، چون بیشتر خانه‌ها بدون ساکن هستند.

کوچه‌ای برای نحر شترها

نصرت جاودانی هفت دهه از زندگی‌اش را در این کوچه گذرانده است و می‌گوید: مسجدی به‌نام شهید دریغ در این کوچه داشتیم که سال ۱۳۷۲ خراب شد. بعد از آن دوره قرآن ماه رمضان در خانه اهالی برگزار می‌شد و از پانزده سال قبل تاکنون من در خانه‌ام میزبان این دوره هستم.



* این گزارش پنج‌شنبه ۱۶ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۴۲ شهرآرامحله منطقه ثامن چاپ شده است.

ارسال نظر