کد خبر: ۴۳
۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوه زباله‌های شهرک حجت در کمین کودکان

کمی آن طرف‌تر چند کودک با توپ پلاستیکی مشغول بازی هستند، اینجا انتهای شهرک حجت است؛ زباله‌های رهاشده که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند تهدیدی برای سلامتی و زندگی مردم محله هستند.

پلاستیک، شیشه، نخاله، کیسه‌های آشغال هرچه بخواهی اینجا پیدا می‌شود. در بین این همه آشغال و زباله، دو نفر ضایعاتی که از سر و وضعشان معلوم است معتاد هستند، به دنبال زباله‌های بازیافتی در بین آشغال‌ها می‌گردند که بتوانند بفروشند. کمی آن طرف‌تر چند کودک با توپ پلاستیکی مشغول بازی هستند، اینجا انتهای شهرک حجت است.

زباله‌های رهاشده که هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند تهدیدی برای سلامتی و زندگی مردم محله هستند. جالب است که ستون‌های تعیین‌کننده حریم شهر در وسط همین نخاله‌ها قرار گرفته است. شهروندان ساکن در این محله به‌شدت به این موضوع معترض هستند و از شهرداری جمع‌آوری زباله‌ها و نخاله‌ها را درخواست دارند.

 

تخلیه شبانه زباله و نخاله

اعظم رجبی یکی از ساکنان محله با نشان دادن انبوه آشغال و نخاله رهاشده می‌گوید: این همه آشغال به‌دلیل نبود نظارت شهرداری جمع شده است. شب که می‌شود کامیون‌ها به جای اینکه نخاله‌ها را در محلی که مختص این‌کار است خالی کنند، مسیر خود را نزدیک کرده و نخاله‌ها را در همین حوالی خالی می‌کنند.

به‌تدریج و با افزایش نخاله‌های ساختمانی افراد دیگر نیز زباله‌های کارگاهی و خانگی خود را در این محل خالی کرده‌اند، تا امروز که وضعیت به این صورت درآمده است. این محله در منطقه شهری قرار دارد و شهرداری که مسئول نظافت و پاکیزگی شهر است باید به این موضوع رسیدگی کند. اگر چند نفر از این کامیون‌دارها به جرم تخلیه نخاله و زباله در منطقه مسکونی جریمه و خودروشان توقیف شود، دوباره جرئت این‌کار را نخواهند داشت.

 

زباله‌گردها کودکان بزهکار تربیت می‌کنند

حسن قنبری یکی دیگر از اهالی شهرک حجت درحالی که معتادان کارتن‌خواب و بچه‌هایی را که درچند متری آن‌ها مشغول به بازی‌کردن هستند نشان می‌دهد می‌گوید: این صحنه تأثیرات اجتماعی و فرهنگی بسیار بدی بر روحیه و عواطف این بچه‌ها می‌گذارد.

من خودم بارها شاهد بوده‌ام که برخی بچه‌ها تحت‌تأثیر همین معتادان کارتن خواب، به جمع‌آوری زباله از میان آشغال‌ها پرداخته‌اند و حتی فرد معتاد در قبال مقداری پول از آن‌ها خواسته است که برایش پلاستیک و‌ کارتن جمع‌آوری کنند.

این کار آینده و زندگی کودک را نابود می‌کند. چه‌بسا نوجوانانی که از طریق همین ارتباط گرفتار اعتیاد شوند. از لحاظ بهداشتی نیز این همه زباله، نخاله و آب‌های گندیده که در این اطراف است، کانون و منبع انواع امراض و بیماری‌هاست. خود همین معتادان کارتن‌خواب نیز می‌توانند ناقل بیماری باشند، مأموران مرکز بهداشت محله نیز از این مکان بازدید کردند و بر خطرآفرین و بیماری‌زا بودن این زباله‌ها تأکید کرده‌اند. اخطارهایی هم داده‌اند اما هیچ کس به این موضوع اهمیت نمی‌دهد.

 

جمع‌آوری 356تن نخاله از منطقه

محسن قره‌خانی، معاون فنی و اجرایی منطقه، در پاسخ به این مشکل گفت: ما پیگیر این موضوع هستیم. در راستای پاک‌سازی محیط در هفته گذشته 365تن نخاله از زمین‌های رهاشده منطقه جمع‌آوری شده است. پاک‌سازی 35هزار متر از زمین‌های منطقه نیز در راستای همین طرح انجام شد. سالانه هزینه زیادی صرف جمع‌آوری زباله می‌شود، اگر شهروندان همکاری کنند، این هزینه صرف آبادانی محله خواهد شد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر