کد خبر: ۱۳۳
۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ویلایی‌ها + محله آب و برق

هنوز هم وقتی در کوچه‌های «ویلا» قدم می‌زنی، می‌توانی حال و هوای دهه40 را از پشت دیوارهای طویلی که در امتداد خانه‌های 1200 متری این کوچه‌ها کشیده شده‌اند درک کنی.

«ویلا» فقط یک عنوان برای این خیابان نیست. زمین‌های ویلایی واقع در کوچه‌های فرعی این خیابان با متراژهای 600 تا 1200متر مربع در زمان تصدی‌گری مهندس جواد شهرستانی به عنوان شهردار مشهد به کارکنان اداره آب و فاضلاب و برق مشهد برای ساخت خانه واگذار شدند. از همان زمان هم این محله به «آب و برق» مشهور شد. بعدا بسیاری از این قطعات تفکیک شدند و آپارتمان‌‌های نخراشیده‌ای از دل آن‌ها سربرآوردند. حالا هرچند قطعات اندکی از ویلاهای وسیع و خوش و آب و هوای این محله باقی مانده است و دیگر اثری از آن کوچه باغی‌های قدیم نیست، اما هنوز هم وقتی در کوچه‌های «ویلا» قدم می‌زنی، می‌توانی حال و هوای دهه40 را از پشت دیوارهای طویلی که در امتداد خانه‌های 1200 متری این کوچه‌ها کشیده شده‌اند درک کنی. خیابان ویلا حالا از مراکز مهم محله آب و برق است.

 

قدیمی‌ترین مرکز بهداشت

قدیمی‌ترین مرکز بهداشت مشهد با عنوان مرکز بهداشت شماره یک در خیابان ویلا قرار دارد. این مرکز بهداشت از زمان شیوع کرونا جزو اولین مراکزی بود که آزما‌یش‌های تشخیصی را انجام می‌داد.

 

کارگاه ساخت ادوات موسیقی

خانه و کارگاه ساخت ادوات موسیقی استاد فرامرز شکرخواه مشخص‌ترین ویژگی خیابان ویلای7 است که به نام این استاد پیش‌کسوت موسیقی مشهد نیز نام‌گذاری شده است.

 

کاسب قدیمی محله

حمید کریمی کاسب قدیمی محله است. او می‌گوید:عرض کم معابر پیاده در خیابان «ویلا» و کوچه‌های آن هیچ تناسبی با وسعت خیابان اصلی ندارد. برای پیاده‌روی باید در خیابان قدم زد.

 

موسسه خیریه

به دلیل وسعت زیاد خانه‌ها در کوچه‌های ویلا، بسیاری از خیران مؤسسات خیریه خود را در این خانه‌ها راه‌اندازی کرده‌اند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر