کد خبر: ۱۷۴
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ترک مجازی شدنی یا ناشدنی؟

در روزهای کرونا و ممنوعیت برگزاری تجمعات، با وجود همه تلاش‌ها برای برگزاری جلسه‌های آنلاین و حفظ ارتباط با بیماران درگیر اعتیاد، خیلی از کسانی که در آغاز مسیر بهبودی بوده‌اند، دوباره گرفتار این دام شده‌اند.

هروقت نام کرونا و تأثیرات این ویروس بر زندگی افراد می‌آید، ناخودآگاه ذهن همه درگیر بازار، مشکلات اقتصادی و کمک‌های معیشتی می‌شود، اما شاید به ذهنمان نرسیده باشد که آسیب کرونا و تعطیلی جلسات انجمن معتادان گمنام بسیار جدی است. این موضوع را در نظر داشته باشید افرادی که قصد رهایی از این بیماری را دارند، جلسات برایشان حکم حیات و ادامه زندگی را دارد. حتی کسانی هستند که سال‌هاست توانسته‌اند وسوسه استفاده از موادمخدر را در خود مهار کنند و اعتراف می‌کنند جلسات انجمن، حرف اول و آخر را در بهبودی آن‌ها می‌زند.

این روزها با وجود همه تلاش‌ها برای برگزاری جلسه‌های آنلاین و حفظ ارتباط با بیماران درگیر اعتیاد، خیلی از کسانی که در آغاز مسیر بهبودی بوده‌اند، دوباره گرفتار این دام شده‌اند. سعید سال‌هاست قدم‌های دوازده‌گانه انجمن را برای دستیابی به بهبودی مرور می‌کند. او 14سال همراه کسانی است که از این بیماری رنج می‌برند و دست تازه‌واردهای زیادی را گرفته است.

برای شروع توضیح کوتاهی از جلسات می‌دهد و تعریف می‌کند تا قبل از شیوع کرونا جلسات به‌صورت حضوری برگزار می‌شد و به‌اشتراک‌گذاشتن تجربه‌ها و دردهایی که همه ما آن را پشت سر گذاشته بودیم، کمک می‌کرد یک روز دیگر هم از بهبودی و حال خوبمان لذت ببریم.

مکان‌هایی را که برای برگزاری جلسات با ما همکاری می‌کردند، به‌صورت تعطیل و نیمه‌تعطیل درآورد. این شوک بزرگی بود که به همه بچه‌ها وارد شد. او ادامه می‌دهد: تلاش کردیم مثل خیلی از گروه‌های دیگر از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنیم و جلسات به‌صورت آنلاین برگزار شود، اما کسانی که با موادمخدر سروکار دارند و فکر و ذهن و هم و غمشان چگونگی پیداکردن پول و تهیه جنس و مصرف آن بوده است و از اجتماع و زندگی عقب‌اند، چطور می‌توانند از این جلسات استفاده کنند؟ به همین سبب نگرانی اعضای قدیمی، درباره تازه‌واردهاست که تجربه به ما نشان داده است غیر از جلسات انجمن، هیچ دارو و درمانی در دنیای پزشکی نمی‌تواند راه‌گشای مشکلات آن‌ها باشد.

عضو انجمن گمنام معتادان محله طبرسی ادامه می‌دهد: کرونا قربانی‌های زیادی از بین ما گرفت؛ کسانی که دوباره به دنیای کارتن‌خوابی برگشتند، اما چاره‌ای جز برگزاری جلسات آنلاین نبود. نرم‌افزار مخصوص همایش انجمن معتادان گمنام را خیلی‌ها روی گوشی‌هایشان نصب کردند و بچه‌ها لینک جلسه را برای هم و کسانی که در حال درمان هستند، ارسال می‌کنند. با این نرم‌افزار می‌توانیم با بیماران در کشورها و شهرها مختلف ارتباط برقرار کنیم و از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنیم.

کاظم یکی دیگر از اعضای انجمن معتادان گمنام این محله است که تجربه 16سال پاکی و بهبودی در زندگی را دارد. او می‌گوید: فقط کسانی که رنج فراوان این بیماری را درک کرده‌اند می‌دانند که حضور راهنما و جلسات می‌تواند زندگی یک بیمار درگیر اعتیاد را متحول کند.

عضو انجمن معتادان گمنام ادامه می‌دهد: ترک‌کردن شاید ساده باشد، اما در حالت ترک ماندن نیاز به تجربه دارد که باید به اشتراک گذاشته شود و خدا را شکر جلسات مجازی این فرصت را برای باهم‌بودن و استفاده از این ظرفیت آماده کرد، اما موضوعی که می‌خواهم به آن تأکید کنم، این است که خیلی از بیماران رهاشده از اعتیاد نیازمند یک بسته اینترنتی یا گوشی هوشمند هستند و حداقل‌ها را هم ندارند. کاش در کنار این همه کمک‌های معیشتی، می‌شد این موضوع را هم در نظر گرفت.

 

کلمات کلیدی
ارسال نظر