کد خبر: ۳۵۵
۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

گروه سرودی «خوشحال» و منظم

بودجه‌ای که برای فضای فرهنگی در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از بقیه موارد باشد زیرا فقر فرهنگی در جامعه بیداد می‌کند و ناآگاهی و قرار گرفتن مداوم نوجوانان در فضاهای ناسالم دنیای مجازی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.

احمد خوشحال یکی از ساکنان محله عبدالمطلب و از فعالان فرهنگی و اجتماعی این منطقه است که برنامه‌های فرهنگی بسیاری در محله برگزار می‌کند. او که از کودکی در برنامه‌های فرهنگی مثل گروه سرود و... شرکت می‌کرد حالا در سی وشش سالگی گروهی را هدایت می‌کند که زیر مجموعه گروه‌های آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی کار می‌کند و 2سال جزو 3گروه برتر استان شد و به تازگی نیز در میان 3گروه سرود برتر کشور قرار گرفته است. او رمز موفقیت گروه سرودش را رعایت نظم و انضباط می‌داند.

 

ساختمان مسجد هنوز کامل نشده است، اما مسجدی‌ها بیکار ننشستند

پانزده سالی می‌شود که احمد خوشحال در محله عبدالمطلب سکونت دارد. او بافت اجتماعی و مذهبی محله‌اش را فعال معرفی می‌کند و می‌گوید: مردم این محله ولایتمدار هستند و در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی حضور پر رنگی دارند و با شور و اشتیاق به مشارکت اجتماعی می‌پردازند. خوش‌حال، عضو هیئت امنای مسجد حضرت علی اکبر (ع) نیز هست،‌ مسجدی که اکنون به کمک هم‌محلی‌ها و مردم محله در حال تکمیل شدن است.

گرچه هنوز ساختمان مسجد حضرت علی اکبر (ع) کامل نشده،‌ اهالی مسجدی بیکار ننشسته و با شناسایی خانواده‌های کم‌بضاعتی که در دوران کرونا آسیب دیده‌اند، اقلام خوراکی و بسته‌های معیشتی را در چندین نوبت به نیازمندان محله‌های گلپرور، ایثارگران، شهید کریمی، هدایت، ابوطالب، شهرک نان رضوی، خیام جنوبی و دیگر محلات منطقه رسانده‌اند. به گفته خوش‌حال این کمک‌ها از طریق مردم محله جمع‌آوری، آماده‌سازی و سپس ارسال شده است.

فعال فرهنگی منطقه توضیح می‌دهد: از دیگر کارهای شاخصی که انجام شده، همکاری مسجد با وزارت بهداشت برای شناسایی و کمک به خانواده‌های مبتلا به بیماری کروناست که از سوی بسیج سنگر سلامت با عنوان طرح شهید سردار سلیمانی اجرا شد و مورد استقبال و حمایت مردم قرار گرفته است.

 

شروع به کار گروه سرود شهید فهمیده

خوشحال از سال ۸۹ به عضویت بسیج درآمده و با حضور در فعالیت‌های عامه‌المنفعه اکنون به عنوان معاون فرهنگی بسیج فعالیت دارد. او در توضیح فعالیت گروه سرود محله‌اش می‌گوید: گروه سرود شهید فهمیده از سال ۷۹ تشکیل شد، اما در ابتدا به صورت فنی و مهارتی کار نمی‌کرد. از سال ۹۰ به بعد زمانی که استعداد بچه‌های گروه سرود را مشاهده کردم و علاقه و پشتکار آن‌ها را دیدم مصمم شدم که برای دیده شدن این بچه‌ها سعی‌ام را بکنم و از تلاششان حمایت کنم. پس از گذشت 2سال از فعالیتم در قالب معاون فرهنگی تصمیم گرفتم که یک اجرای مناسبتی برای ۲۲ بهمن آماده کنیم و این سرآغاز کار حرفه‌ای ما بود.

اعضای گروه سرود شهید فهمیده ۱۵ نفر در رده سنی ۱۰ تا ۱۵ سال هستند و اکنون این گروه در زیر مجموعه گروه‌های آوای رضوان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی فعالیت می‌کند.

 

کسب رتبه‌های برتر

گروه سرود مقام‌های بسیاری کسب کرده است؛ از جمله اینکه: در جشنواره آوای رضوان سال ۹۷ که در دهه کرامت برگزار شد، جزو سه گروه برتر استان شد. همچنین سال ۹۸ در برنامه سوگواره خورشید که ویژه دهه آخر صفر در آستان قدس رضوی، مؤسسه آفرینش‌های هنری، برگزار شد، جزو سه گروه برتر استان قرار گرفت و علاوه بر لوح تقدیر هدایای ارزنده‌ای به اعضای گروه داده شد.

به تازگی گروه سرود در جشنواره غدیر نیز جزو 3گروه برتر کشور شد که لوح تقدیر و جوایز آن از سوی مؤسسه آفرینش‌های هنری بسیج محمد رسول ا... (ص) در تهران اهدا خواهد شد و همه این موفقیت‌ها به دلیل تلاش تمامی اعضای گروه و لطف آقا امام رضا(ع) رقم خورده است.

 

رمز موفقیت، نظم و انضباط است

محل تمرین گروه سرود در طبقه بالای پایگاه بسیج مسجد است که این فضا از سوی سپاه استان برای تمرین گروه سرود آماده‌سازی شده است. این را خوشحال می‌گوید و ادامه می‌دهد:‌ تمرین گروه سرود در هفته به صورت مرتب و منظم است به این شکل که در 6ماه نخست سال، روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت ۳ تا ۵ و در 6ماه دوم سال از ساعت ۵ تا ۷ است که این زمان‌بندی به دلیل اقامه نماز مغرب و اعشا متغیر است. به طور کل اعضای گروه هرهفته ۴ ساعت فعالیت مفید دارند که البته در مناسبت‌های مختلف ممکن است زمان تمرین افزایش یابد. نا‌گفته نماند تمامی این تغییر و تحولات موجود در گروه هر 3ماه به خانواده‌ها اطلاع داده می‌شود تا خانواده‌ها در جریان فعالیت فرزندان خود قرار گیرند.

او به طور مکرر بر نظم و انضباط گروه سرود تأکید می‌کند: «یکی از دلایل موفقیت گروه و اصلی‌ترین رمز آن، همین نظم و قانون موجود است که تمامی اعضا بدون استثنا قوانین را رعایت می‌کنند.»

 

افزایش بودجه فرهنگی جوانان را جذب فضاهای سالم می‌کند

معاون فرهنگی پایگاه بسیج از مسئولان درخواست می‌کند به دلیل هجمه‌های فرهنگی که به بطن جامعه وارد می‌شود، کمک بیشتری به گرو‌ه‌های فرهنگی داشته باشند، زیرا این کمک‌ها سبب جذب شدن جوانان و نوجوانان به محیط سالم مسجد، پرورش فکری آنان و رهایی از شر فضای مجازی می‌شود.

خوشحال تأکید می‌کند: بودجه‌ای که برای فضای فرهنگی در نظر گرفته می‌شود باید بیشتر از بقیه موارد باشد زیرا فقر فرهنگی در جامعه بیداد می‌کند و ناآگاهی و قرار گرفتن مداوم نوجوانان در فضاهای ناسالم دنیای مجازی باعث آسیب‌های جبران‌ناپذیری خواهد شد.

کلمات کلیدی
ارسال نظر