کد خبر: ۴۳۶
۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

از عصر یخبندان تا خشک‌سالی

عسل صبوری که در دوران ابتدایی با ورود به فعالیت‌های علمی ‌و پژوهشی مدرسه، به عنوان پژوهشگر برگزیده تا مرحله حضور در جشنواره دانش‌آموزی جابربن حیان پیش رفته است، می‌گوید: تشویق‌های پدر ومادرم در علاقه‌مندی من به کارهای علمی‌و پژوهشی تأثیر زیادی داشت، با ورود به مدرسه نیز به عنوان یک دانش‌آموز فعال و مشتاق همیشه در بحث‌های علمی‌ کلاس و مدرسه حاضر و رتبه ممتاز مدرسه را داشتم.

این روزها وضعیت تدریس در مدارس نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی کرده است. کتاب‌های درسی به دو شاخه درس‌های نظری و عملی تبدیل شده‌اند و در شاخه درس‌های عملی با تأکید بر تحقیق و پژوهش شرایط برای شکوفایی استعداد دانش‌آموزان فراهم است. به همین دلیل مدارس نقش مؤثری در شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان دارند. عسل صبوری، دانش‌آموزی است که با کمک مدرسه و خانواده موفقیت‌های علمی خوبی به دست آورده است.

 

پژوهشگر برتر ناحیه

عسل صبوری متولد سال 1384 وساکن محله فرامرز عباسی و درحال حاضر در پایه نهم دبیرستان امام رضا(ع) مشغول به تحصیل است. او در دوران ابتدایی با ورود به فعالیت‌های علمی ‌و پژوهشی مدرسه به عنوان پژوهشگر برگزیده تا مرحله حضور در جشنواره دانش‌آموزی جابربن حیان پیش می‌رود. خودش می‌گوید: «تشویق‌های پدر ومادرم در علاقه‌مندی من به کارهای علمی‌و پژوهشی تأثیر زیادی داشت، با ورود به مدرسه نیز به عنوان یک دانش‌آموز فعال و مشتاق همیشه در بحث‌های علمی‌ کلاس و مدرسه حاضر و رتبه ممتاز مدرسه را داشتم. در دوران دبستان چند تحقیق علمی‌و پژوهشی انجام دادم که دو تحقیق و پژوهش یکی درباره صدف‌ها( خوراکی و مرواریدساز) و دیگری عصر یخبندان (انقراض برخی جانوران مثل ماموت‌ها) به عنوان تحقیق و پژوهش برتر مدرسه و ناحیه انتخاب شد و برای حضور در جشنواره دانش‌آموزی جابربن حیان برگزیده شد. این پژوهش به عنوان یکی از آثار برتر مورد تقدیر داوران مسابقه قرارگرفت.» سال چهارم به گروه تئاتر مدرسه (امام رضا(ع) پیوست و در کنار دیگر افراد گروه، رتبه برتر سرود ناحیه آموزش و پرورش را نیز به دست آوردند و اجراهای مختلفی را در مدرسه وناحیه داشتند.

 

انجام پژوهش با موضوع خشک‌سالی

عسل صبوری در دوران دبیرستان نیز تحقیق و پژوهش‌های خود را ادامه می‌دهد و پژوهش او در زمینه خشک‌سالی به عنوان پژوهش برتر به جشنواره خوارزمی‌ معرفی می‌شود: «در سال هفتم، با کمک معلم درس آزمایشگاهی و با کمک یکی از دوستانم طرح تحقیقاتی را درباره خشک‌سالی اجرا کردیم. برای آنکه تحقیق پربار و موفق‌تری داشته باشیم، در کنار استفاده از منابع اینترنتی، با محققان و پژوهشگران دانشگاهی که در این زمینه فعالیت داشتند نیز صحبت و گفت‌وگو کردیم هر چند این کار وقت زیادی را از ما گرفت، در پربارشدن مطلب تحقیقی ما که درباره یکی از مشکلات اساسی و اقلیمی‌ کشورمان بود تأثیر زیادی داشت. در این تحقیق پژوهشی راه‌حل‌های موفق کشورهای دیگر در مبارزه با خشک‌سالی را نیز ذکر کردیم.»

این تحقیق به عنوان یکی از تحقیقات برتر ناحیه برای حضور در جشنواره خوارزمی‌ فرستاده شد، هر چند رتبه‌ای کسب نکرد اما مورد تشویق داوران قرار گرفت. «امسال نیز در مسابقه قرآنی صحیفه سجادیه شرکت کردم و رتبه برتر ناحیه را به دست آوردم، بعد از پایان کرونا نیز در مراحل بعدی شرکت خواهم کرد.» خادم‌یاری افتخاری حرم مطهر امام رضا(ع) یکی از افتخاراتی بود که سال گذشته نصیبش شد.

ارسال نظر