کد خبر: ۵۲۸
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آرزوهای شاهنامه‌ای

تیرماه سال 99 رتبه برگزیده مسابقه نقاشی «اگر پر سیمرغ در دستان من بود» را در مسابقات پژوهش سرای فرهنگ و هنر ادب ثابت فردوسی دریافت کردم. در این نقاشی در سه بخش سیمرغ را به تصویر کشیدم. کودکی از سیمرغ می‌خواهد ویروس کرونا را از تمام کره زمین محو کند و او هم با نفس سلامت‌بخش خود، این آرزوی کودک را تحقق می‌بخشد.

شایسته صمدی نوجوان 12ساله محله فارغ‌التحصیلان است که از کودکی در خانواده‌ای فرهنگی رشد کرده است. او از حدود چهار سالگی در محافل ادبی خردسرای فردوسی حضور داشته و به واسطه علاقه‌اش به شاهنامه، اعضای فعال این مجموعه به او نام مستعار سین‌دخت را داده اند. تا هشت سالگی در کنار مادرش با داستان‌های شاهنامه آشنا می‌شود و از آن پس در کلاس‌های شاهنامه‌خوانی خردسرای فردوسی حضور پیدا می کند.

 

یادگیری اصولی نقاشی

بیدمشکی که مربی این کلاس‌هاست، پس از خواندن داستان‌های شاهنامه از عال این مجموعه به او نام مستعار سین دخت را داده اندبچه‌ها می‌خواهد آنچه در ذهنشان است به تصویر بکشند. استعداد خوب شایسته در نقاشی باعث می‌شده که همیشه بهترین نقاشی‌ها متعلق به او باشد. به گفته مادرش راسله رضاپور، از کودکی استعداد و خلاقیت زیادی در خلق تصاویر و چهره‌های داستانی داشته است. مادرش برای اینکه خلاقیت او از بین نرود و به ورطه کپی‌کاری نیفتد تصمیم می‌گیرد کتاب‌های آموزشی را برایش بگیرد تا از روی آن‌ها اصول نقاشی را فرابگیرد.

 

وقتی پر سیمرغ در دستان من بود

شایسته درباره استعدادش در نقاشی کشیدن می‌گوید: «همیشه این کتاب‌های نقاشی را خیلی زودتر از حد معمول تمام می‌کردم. به دلیل همین استعداد و پشتکاری که داشتم تیرماه سال 99 رتبه برگزیده مسابقه نقاشی «اگر پر سیمرغ در دستان من بود» را در مسابقات پژوهش سرای فرهنگ و هنر ادب ثابت فردوسی دریافت کردم. در این نقاشی در سه بخش سیمرغ را به تصویر کشیدم که در آن، کودکی از سیمرغ می‌خواهد ویروس کرونا را از تمام کره زمین محو کند و او هم با نفس سلامت‌بخش خود، این آرزوی کودک را تحقق می‌بخشد. همچنین آبان سال 99 موفق به کسب رتبه برگزیده مسابقه نقاشی آموزش وپرورش استانی «آرزوی من برای تمام کودکان دنیا» شدم. شایسته در این نقاشی، کودکانی از اقشار مختلف اسکیموها، زردپوست‌ها، آفریقایی‌ها، سرخ‌پوستان و نیازمندان را به تصویر کشیده که همه در حال تحصیل علم هستند و در واقع آرزویش این است که همه کودکان دنیا بتوانند به مدرسه بروند.

 

شاهنامه؛ کتابی برای زندگی

شایسته صمدی دی ماه سال 98 به‌واسطه اجرای نقش در نمایش سیاووش، تقدیرنامه‌ای از سمت انجمن سیاووش دریافت می‌کند. او در این نمایش نقش ندیمه فضول و خبرچین سودابه را برعهده داشته است.او در ادامه به نقالی‌های متعددی که انجام داده اشاره می‌کند و می‌گوید:« از مهم‌ترین نقالی‌هایی که داشتم، اجرای نقالی هفت خوان رستم در آرامگاه فردوسی و اجرای شاهنامه‌خوانی در مراسم بزرگداشت اخوان ثالث است.»شایسته علاوه بر این‌ها در درس‌هایش نیز بسیار موفق است. او علاقه زیادی به مطالعه دارد و کتابخانه شخصی‌اش، 150جلد کتاب را دربر گرفته است. این نوجوان موفق، آرزو دارد در آینده معلم شود و شاهنامه بخشی از درس‌های دانش‌آموزان باشد تا به تدریس آن بپردازد.

ارسال نظر