کد خبر: ۶۴۹
۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

«رواق کتاب»؛ مکانی برای گردهمایی اهل کتاب در جوار حرم مطهر امام رضا(ع)

«رواق کتاب» عنوانی است که این روزها بر سردر شش‌ضلعی صحن قدس به چشم می‌خورد. مکانی که اهالی کتاب را گردهم می‌آورد و فضایی آرام، دور از نگرانی اندیشه و مناسب را در نزدیک‌ترین نقطه به مضجع شریف عالم‌آل‌محمد(ص) فراهم کرده است. معرفی کتاب‌های شاخص با حضور نویسندگان این آثار ازجمله فعالیت‌های رواق کتاب است.

«رواق کتاب» عنوانی است که این روزها بر سردر شش‌ضلعی صحن قدس به چشم می‌خورد. مکانی که اهالی کتاب را گردهم می‌آورد و فضایی آرام، دور از نگرانی اندیشه و مناسب را در نزدیک‌ترین نقطه به مضجع شریف عالم‌آل‌محمد(ص) فراهم کرده است.
در این فضا فعالیت‌های فرهنگی مفیدی انجام می‌شود که توجه زائران، فعالان حوزه کتاب، نویسندگان و صاحب‌نظران را به خود جلب کرده است.
معرفی کتاب‌های شاخص با حضور نویسندگان این آثار ازجمله فعالیت‌های رواق کتاب است. اولین کتابی که در این رواق به آن پرداخته شد، رمان «جاده جنگ» اثر منصور انوری است که جلد دوازدهم آن در خردادماه امسال به چاپ رسیده است. این اثر که از روز سوم شهریور سال1320 شروع می‌شود، تا جنگ تحمیلی هشت ساله ادامه دارد.

 

پای حرف مردم

مریم، دانشجوی علوم تربیتی، یکی از مخاطبان برنامه رواق کتاب است. او که در تمام مدت معرفی رمان «جاده جنگ» با دقت و علاقه به حرف‌های نویسنده اثر گوش می‌دهد، می‌گوید: خیلی دوست دارم من هم روزی نویسنده شوم و به اندازه خودم، بخش کوچکی از تاریخ این مرز و بوم را به تصویر بکشم.

خانواده صالحی هم که از بیرجند برای زیارت به مشهد آمده‌اند، از مخاطبان برنامه معرفی کتاب «جاده جنگ» هستند. پسر نوجوان این خانواده از مسئولان آستان قدس تقاضا دارد تا این برنامه‌های فرهنگی در حرم مطهر رضوی ادامه‌دار باشد و به ایام خاص و مناسبتی منحصر نباشد. این نوجوان که تحت‌تأثیر برنامه «رواق کتاب» قرار گرفته است، از تصمیم خود برای خواندن کتاب «جاده جنگ» می‌گوید. کتابی که پیش از آن درباره‌اش اطلاعات اندکی داشته است و حالا قصد دارد حتما آن را مطالعه کند.

 

قصه‌ای تلخ از مصیبتی عظیم

رواق کتاب تنها مختص بزرگ‌سالان نیست و برای زائران کوچک امام مهربانی‌ها نیز برنامه‌هایی تدارک دیده است. برنامه قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان دیگر برنامه رواق کتاب است که با مدیریت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدمهدی موسوی‌شریف برگزار می‌شود. کودکانی که همراه با والدین خود در رواق حضور دارند، کم‌کم توجهشان به ویژه‌برنامه کودکانه‌ای که در حال اجراست، جلب می‌شود و با خوش‌حالی و رعایت فاصله اجتماعی کنار هم‌سن‌وسال‌های خودشان می‌نشینند. استاد حوزه کودک داستان شهادت امام هشتم(ع) را بیان می‌کند و مختصری از ماجرای این حادثه غمگین را برای بچه‌ها به تصویر می‌کشد.

 

منبر کتاب

یکی دیگر از برنامه‌های رواق کتاب، معرفی برخی آثار با موضوعات سیره اهل‌بیت(ع) است که از سوی کارشناسان مذهبی انجام می‌شود. در این جلسه از برنامه‌های رواق کتاب، دفتر24 «پرسش‌ها و پاسخ‌های دانشجویی» با موضوع پیامبر اعظم(ص) در برنامه «منبر کتاب» توسط حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد منصوری معرفی می‌شود.

 

نمایشگاه پوستر

در رواق کتاب مجموعه‌ای از تابلوهای مزین به نام کتاب‌هایی با عناوین سیره معصومین(ع) نیز به نمایش گذاشته شده که در قالب نمایشگاهی با عنوان «رسم کتاب‌خوانی» مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفته است. گرفتن اطلاعات مخاطبان و زائران برای تشکیل شبکه فعالان حوزه کتاب، معرفی نرم‌افزارهایی نظیر طاقچه، پژوهان، قائمیه و استفاده از ظرفیت سامانه بلوفای و چنددقیقه مطالعه برای مخاطب، برنامه‌های دیگر رواق کتاب است.

ارسال نظر