کد خبر: ۶۶۹
۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

توصیف نصف جهان

متن ادبی‌ شاهرخ ترکمن‌زاده امسال در جشنواره طرح خوانا رتبه دوم ناحیه6 را از آن خود کرده و به مرحله استانی راه یافته است. حالا خانواده متوجه شده‌اند فرزندشان در زمینه نوشتن متون توصیفی استعداد دارد. او در این متن ادبی گزارشی توصیفی از ماجرای سفرش به اصفهان نوشته است.

مهارت نوشتن از آن دست توانایی‌هایی است که در سنین پایین چندان مورد توجه خانواده‌ها قرار نمی‌گیرد. معمولا در مدارس به توانمندی در زمینه ریاضی، علوم، هنر و حتی کارهای فنی توجه می‌شود اما هنر نوشتن به چشم نمی‌آید. خوشبختانه چند سالی است که در میان مسابقات متعددی که در مدارس برگزار می‌شود، جشنواره کیفی توصیفی «طرح خوانا» در تمام مقاطع دوره ابتدایی و برای استعدادیابی ادبی دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته است. جشنواره‌ای که در آن متون ادبی نوشته شده توسط کودکان ارزیابی می‌شود تا خانواده‌ها با استعداد فرزندانشان در زمینه ادبیات و توصیف ادبی آشنا شوند.

 

کشف استعداد در سفرنامه‌نویسی

شاهرخ ترکمن‌زاده یکی از کودکان محله هنرستان است که امسال متن ادبی‌اش در جشنواره طرح خوانا رتبه دوم ناحیه6 را از آن خود کرده و به مرحله استانی راه یافته است. حالا خانواده متوجه شده‌اند فرزندشان در زمینه نوشتن متون توصیفی استعداد دارد. شاهرخ 10ساله می‌گوید: برای یکی از درس‌های کتاب فارسی معلم از ما خواست یکی از شهرهایی را که به آن سفر کرده‌‌ایم توصیف کنیم. من چون به شهر اصفهان سفر کرده بودم آنجا را انتخاب کردم و همه جاهایی که با خانواده رفته بودم نوشتم. مثلا کالسکه‌سواری در میدان بزرگی که اسمش نقش جهان بود برای من خیلی جالب بود. هر چیزی را که موقع دور زدن با کالسکه دیده بودم نوشتم و برای معلمم فرستادم. بعد متوجه شدم متن من برنده شده است. حالا بیشتر از قبل به مطالعه علاقه پیدا کرده‌ام و سعی می‌کنم بیشتر کتاب بخوانم و خاطراتم را بنویسم.
فهیمه حیدرحسنی مادر شاهرخ می‌گوید: ما تا حالا فکر می‌کردیم استعداد او در زمینه ریاضی است اما با حضور در این جشنواره متوجه شدیم باید در زمینه ادبی هم بیشتر از قبل به یادگیری و آموزش فرزندمان بها بدهیم.

 

متنی کامل از نظر نگارشی و توصیفی

غزاله قربانی، معلم شاهرخ، درباره این جشنواره می‌گوید: جشنواره کیفی توصیفی «طرح خوانا» یک جشنواره کشوری است. یکی از درس‌های کتاب فارسی در پایه چهارم، درس آزاد است که بچه‌ها با قلم خود یکی از سفرهایشان را توصیف می‌کنند. تمام متن‌ها در مدرسه توسط گروهی از معلم‌ها داوری می‌شود و بهترین درس آزادی که موارد نگارشی و دستوری را رعایت کرده باشد و بر مبنای واقعیت نیز باشد انتخاب شده و به ناحیه فرستاده می‌شود. در این مرحله متن شاهرخ به عنوان یکی از متون برگزیده انتخاب شد و با کسب رتبه دوم در ناحیه6 به مرحله استانی راه پیدا کرد.

ارسال نظر