کد خبر: ۷۳۶
۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کودک ساکن محله راهنمایی برای سرسبزی محیط اطرافش می‌کوشد

آن چیزی که این روزها سام را نسبت به سایر هم‌سن و سالانش متفاوت کرده اقدام زیبای او درباره درختان یکی از خیابان‌های بخارایی است. بی‌شک افرادی که گذرشان به این خیابان افتاده باشد پلاکاردی متصل به درختان را دیده اند. پلاکاردی که با خود یک مضمون را به همراه دارد همسایه گرامی، لطفا همراه با آوردن کیسه زباله یک پارچ آب هم برای این درخت تشنه بیاور.

از درخت و توجه به فضای‌سبز همیشه گفته شده اما مهم این است که چه اقداماتی برای این امر انجام می‌دهیم. کافی است که هر یک ابتدا از خودمان شروع کنیم. کاری که سام اکبری، کودک 11ساله ساکن محله راهنمایی انجام داده است. او با یک پلاکارد کوچک و پارچ آب کاری بزرگ کرده و همسایگانش را تشویق به حفظ درختان کرده است.

 

موفقیت در هنر و ورزش

سام اکبری، سال 88 در تهران به دنیا آمده و چند ماهی است که ساکن محله راهنمایی در مشهد شده است. سام از همان کودکی فعال بوده و در موسیقی و ورزش استعداد دارد. او در این باره می‌گوید: از سه‌سالگی قدم در دنیای موسیقی و ورزش گذاشتم. ابتدا به ورزش تنیس روی آوردم اما از آنجایی که تک فرزند بودم به پیشنهاد مادرم که معتقد بود تک فرزندها باید کار کردن با گروه و جمع را یاد بگیرند ورزش‌های گروهی مانند فوتبال و بسکتبال را تجربه کردم که البته پس از گذشت مدتی متوجه شدم به بسکتبال علاقه و استعداد بیشتری دارم به همین دلیل از سال98 این ورزش را به طور جدی و حرفه‌ای ادامه دادم و مهارت‌های لازم را کسب کردم. پس از گذشت یک سال در تیم بسکتبال کاله کاشانک عضو شدم و تا قبل از آمدن به مشهد در آن تیم فعالیت می‌کردم. 

تنیس را هم نه به اندازه بسکتبال اما گاهی اوقات بازی می‌کنم و در شرایط کنونی در خانه با مادرم تمرین می‌کنم. ورزش را دوست دارم و بیشتر به دید بازی به آن نگاه می‌کنم. ضمن اینکه برای سلامتی نیز مفید است. در کنار ورزش یادگیری زبان انگلیسی جزو جداناپذیر برنامه‌هایش است. البته او به موسیقی نیز علاقه‌مند است و برنامه‌های زیادی برای آینده‌اش در این زمینه دارد. به گفته مادر سام فعالیت فرزندش در زمینه موسیقی بر قدرت یادگیری و هوش تحلیلگری او تأثیر گذاشته و به همین دلیل در درس نیز موفق است. سام خود می گوید: از چهارسالگی پیانو می‌زنم و تاکنون موفق شده‌ام 3کنسرت انفرادی در تهران برگزار کنم. اولین کنسرت را در هفت‌سالگی ارائه دادم و در سومین کنسرت نیز 300 تا 400 نفر حضور داشتند. البته قبل از پیانو با فلوت و زایلوفن آشنایی پیدا کردم.

خیابانی که در آن سکونت داریم چند درخت بیش ندارد. روزی در حال تماشای خیابان از پنجره خانه بودم که متوجه شدم همین تعداد اندک درختان هم تشنه آب بوده و در حال خشک‌شدن هستند. این موضوع من را رنجاند و تصمیم گرفتم کاری برایشان انجام دهم

 

حمایت از گیاهان

اما آن چیزی که این روزها سام را نسبت به سایر هم‌سن و سالانش متفاوت کرده اقدام زیبای او درباره درختان یکی از خیابان‌های بخارایی است. بی‌شک افرادی که گذرشان به این خیابان افتاده باشد پلاکاردی متصل به درختان را دیده اند. پلاکاردی که با خود یک مضمون را به همراه دارد «همسایه گرامی، لطفا همراه با آوردن کیسه زباله یک پارچ آب هم برای این درخت تشنه بیاور».

علاقه سام به گیاهان از کودکی درون او جان گرفته و به خاطر همین علاقه دوبار با موضوع گیاهان در جشنواره جابربن حیان شرکت کرده و موفق به کسب مقام در ناحیه هم شده است. او درباره این پلاکاردنویسی خود می‌گوید: تعطیلی مدارس به دلیل آلودگی هوا برایم سؤال‌برانگیز بود و در جست‌وجوی پاسخ آن متوجه شدم که درختان تاثیر زیادی در هوای پاک دارند. از طرف دیگر هرگاه با دایی خود به جنگل و کوه می‌رفتم از سرسبزی محیط لذت می‌بردم. این حس سال‌هاست که همراه من است و دوست دارم کاری در این زمینه انجام دهم. 

خیابانی که در آن سکونت داریم چند درخت بیش ندارد. روزی در حال تماشای خیابان از پنجره خانه بودم که متوجه شدم همین تعداد اندک درختان هم تشنه آب بوده و در حال خشک‌شدن هستند. این موضوع من را رنجاند و تصمیم گرفتم کاری برایشان انجام دهم. بنابراین پلاکاردی بر روی درختان نصب کردم تا همسایگان هم در این راه همراه من باشند و برای محل زندگی خود کاری کنند. درختان جان دارند و برای سلامتی آن‌ها همه مسئول هستیم. من به آن‌ها آب می‌دهم اما همسایگان هم از این کار استقبال کرده‌اند گرچه کمی حضورشان نسبت به قبل کمرنگ شده اما اطمینان دارم دوباره همراهم خواهند شد تا محله‌ای زیبا و پاک داشته باشیم. قسمت‌هایی در خیابان نیز پیدا کرده‌ام که مناسب برای کاشت درخت است و به زودی با همسایگان در این رابطه صحبت خواهم کرد.

سام حالا تصمیم دارد کارش را گسترش دهد و شهروندان بیشتری را به دوستی با درختان تشویق کند. البته در این راه دخترخاله 4ساله‌اش را هم همراه کرده است. او ادامه می‌دهد: به نظر من هر فردی باید یک درخت بکارد و در رشد آن کمک کند. با آنکه خانه‌ها آپارتمانی است اما می‌توان در کوچه محل زندگی درخت کاشت. این‌گونه هم روحیه فرد شاد می‌شود و هم محله زیبا و آلودگی کم می‌شود. من نیز درختان پرتقال و لیمو کاشته‌ام. به شهروندان هم توصیه می‌کنم که هر یک گیاهی بکارند. اکنون از اینکه توانسته‌ام فرهنگ خوبی را رایج کنم خوشحال هستم و احساس مسئولیت می‌کنم. قانونی را از مادرم آموخته‌ام که وقتی کاری را شروع کردم آن را به پایان برسانم. بنابراین برای اهدافم تمام تلاشم را می‌کنم و حمایت از درختان را به طور جدی انجام خواهم کرد.

ارسال نظر