کد خبر: ۸۰۶
۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وقتی مردم به گل‌ها توجه می‌کنند من خوشحال می‌شوم

کار کردن با گل و گیاه حس فوق‌العاده‌ای به انسان می‌دهد، در مدتی که ساکن تهران بودم از این همراه همیشگی دوران کودکی و نوجوانی خود دور افتاده بودم و حالا که در این فضا مشغول به کار هستم، وقتی گلی می‌کارم و بعد از کنار آن رد می‌شوم و متوجه حضور کسی می‌شوم که آن را نگاه می‌کند یا آن را بو می‌کند لذت می‌برم.

هر روزه به هنگام خروج از خانه امکان دارد با مناظر زیبا یا در مواقعی صحنه‌هایی ناخوشایند روبه‌رو شویم، به عنوان مثال دیدن یک رنگ‌آمیزی زیبا روی دیوار یا یک طرح زیبا می‌تواند انرژی مثبتی را به انسان منتقل کند، در مقابل دیدن منظره تخلیه زباله در کنار خیابان یا یک تصادف دلخراش می‌تواند ذهن انسان را به هم بریزد و تفکرات ناخوشایندی را به او منتقل کند.
هر روزه فضاهای شهری پر است از این صحنه‌های مثبت و منفی که ما انسان‌ها باید آن را سپری کرده و سعی کنیم تا وجهه‌های مثبت آن را در ذهن نگه داریم. به عنوان مثال اگر یک روز صبح با یک منظره فضای سبز زیبا و یک گل‌کاری زیبا روبه‌رو شویم می‌توانیم با ثبت تصویر آن در گوشی خود، بعدتر حتی از دیدن آن لذت ببریم. بر همین اساس انسان‌‎هایی که در فضای سبز شهری مشغول به کار هستند و برای زیبایی بصری و دریچه‌های تنفسی شهر زحمت می‌کشند، کار متفاوت و البته پسندیده‌ای را پیش می‌برند.

 

در مسیر مشهد، تهران، شمال

صفر صداقت که در آستانه 70 سالگی قرار دارد به عنوان مسن‌ترین نیروی فضای سبز منطقه 11 شناخته می‌شود. او متولد روستای سرشکه لاهیجان است و همانند بسیاری از خانواده‌های شمال کشور در کنار خانواده خود به کار کشاورزی مشغول بوده است. درس را تا پایان دوره ابتدایی پیش برده و بعد از آن در مسیر کار و کشاورزی قرار گرفته است. او که از دوران نوجوانی، استقلال از خانواده و ایستادن روی پای خودش را به هر چیزی ترجیح ‌داده در اوایل دهه سوم زندگی‌اش ازدواج کرده و زندگی مشترک خویش را آغاز می کند. زندگی که امروز برای او 5 فرزند به ارمغان آورده که به کار پدر و مادر می‌آیند.

این نیروی فضای سبز منطقه بعد از مدتی زندگی در لاهیجان به اتفاق خانواده رهسپار تهران شده و در یک شرکت خصوصی مشغول کار شده است. البته این مسیر آن چیزی نبوده که خودش می‌خواسته بلکه ناسازگاری جسم او با هوای شرجی گیلان و شمال کشور وی را در این مسیر قرار داده است. مسیری که خیلی هم از آن ناراضی نیست.
زندگی در کلان‌شهری همانند تهران آن هم برای همیشه یا بسیار جذاب است یا بسیار خسته‌کننده. صفر صداقت بعد از مدتی زندگی در تهران و آن هم زندگی آپارتمانی از این مسیر خسته شده و ترجیح می‌دهد پایتخت را ترک کند و به عشق امام رضا (ع) از سال 89 مشهد را برای زندگی انتخاب کند. او اکنون بعد از 10 سال خود را یک شهروند مشهدی می‌داند که اگر امام رضا (ع) در این شهر نبود شاید هیچ وقت رهسپار آن نمی‌شد.

 

برگشت به خویش

حضور صفر صداقت در مشهد و آشنایی اتفاقی‌اش با دوستی او را در مسیر کار فضای سبز مشهد قرار می‌دهد و او به یاد دوران نوجوانی و جوانی خود نیروی فضای سبز می‌شود.
این مرد زحمتکش و پرتلاش فضای سبز بعد از مدتی فعالیت در مناطق مختلف برای انجام کار فضای سبز راهی منطقه 11 شده و وظیفه رسیدگی به فضای سبز دو ضلع دانشجوی 29 را بر عهده می‌گیرد.

صداقت در مدت حضورش در این منطقه توانست به خوبی فضای سبز دانشجوی 29 را حفظ و نگهداری کند و معتقد است این اتفاق فقط به خاطر عشق زیاد او به کارش رقم خورده و اینکه دوست دارد مردم از حاصل کار او لذت ببرند. او در این‌باره می‌گوید: اصلا کار کردن با گل و گیاه حس فوق‌العاده‌ای به انسان می‌دهد، در مدتی که ساکن تهران بودم از این همراه همیشگی دوران کودکی و نوجوانی خود دور افتاده بودم و حالا که در این فضا مشغول به کار هستم، وقتی گلی می‌کارم و بعد از کنار آن رد می‌شوم و متوجه حضور کسی می‌شوم که آن را نگاه می‌کند یا آن را بو می‌کند لذت می‌برم و حس می‌کنم خودم آن گل را به او تقدیم کرده‌ام.

 

رفاقت با گل

صفر صداقت که از یک منطقه سرسبز به مشهد آمده درباره تفاوت فضای سبز زادگاهش با مشهد می‌گوید: هر کدام از این شهرها زیبایی خاص خود را دارد. شمال کشور پر از سرسبزی است، ولی مشهد هم به نسبت هوایی که دارد فضاهای طبیعی خوبی دارد که با زحمت بسیار به وجود آمده است. من دوست دارم سرسبزی مشهد و همه جای ایران مانند شمال کشور باشد، اما هرجایی هوا و طبیعت خاص خود را دارد.

صداقت در ادامه درباره رابطه‌اش با گل و گیاه گفت: رابطه من با گل و گیاه رابطه رفاقتی است، واقعا آن‌ها من را می‌شناسند و من هم تک به تک با آن‌ها ارتباط دارم و معتقد هستم که ما با هم رفیق هستیم. 

ارسال نظر