کد خبر: ۱۱۰۹
۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

لیلا ارمغان دو سال پیاپی مدیر نمونه کشوری در منطقه آموزشی تبادکان شد

لیلا ارمغان با 31 سال سابقه تدریس می‌گوید: از ابتدای خدمت، به مناطق دورافتاده و حاشیه شهر اعزام شدم که بعضا 60 تا 70کیلومتر از شهر فاصله داشت. رفت و آمد به این روستاها به‌ویژه در اوایل دهه70 بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و بیشتر درآمدی که از راه معلمی کسب می‌کردیم، صرف هزینه رفت و آمد می‌شد، اما بازهم به عشق بچه‌های حاشیه شهر و دانش‌آموزان روستایی که برخی از آن‌ها سرشار از استعداد بودند، رنج سفرهای روزانه را به جان می‌خریدم و به حرفه خود عشق می‌ورزیدم.

لیلا ارمغان، دانش‌آموخته رشته مدیریت آموزشی از دانش‌سرای تربیت معلم در سال 1373 است. وی 31سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش را دارد که از قضا تمام این سال‌ها را به خدمت در منطقه آموزشی تبادکان برای بچه‌های محروم حاشیه شهر گذرانده است. وی ساکن محله الهیه بوده و دو بار به عنوان مدیر نمونه کشوری در «برنامه مدیریت تعالی مدارس» انتخاب شده است.

 

معلمی در مناطق محروم

لیلا ارمغان از ابتدای حضور در آموزش و پرورش در مناطق محروم و روستاهای حاشیه‌ای شهر مشهد مشغول به فعالیت می‌شود. وی در توضیح این مطلب می‌گوید: در سال تحصیلی 1368، 1369 به عنوان دانشجو رشته مدیریت آموزشی در دانش‌سرای تربیت معلم مشهد شروع به تحصیل کردم و بعد از چهار سال، در سال 1373 با کسب مدرک لیسانس از دانش‌سرای تربیت معلم دانش‌آموخته شدم.

ارمغان ادامه می‌دهد: از ابتدای خدمت، به مناطق دورافتاده و حاشیه شهر اعزام شدم که بعضا 60 تا 70کیلومتر از شهر فاصله داشت. روستای چهارفصل، روستای قرقی و محله گلشهر که این روزها بخشی از شهر مشهد است، روستای پری‌آباد از توابع بخش مرکزی و روستای انداد دهستان درزآب در بخش مرکزی مشهد که در فاصله ۳۰کیلومتری آرامگاه فردوسی قرار دارد از جمله مناطق دورافتاده‌ای است که در آنجا معلم یا مدیر مدرسه بوده‌ام. رفت و آمد به این روستاها به‌ویژه در اوایل دهه70 بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود و بیشتر درآمدی که از راه معلمی کسب می‌کردیم، صرف هزینه رفت و آمد می‌شد، اما بازهم به عشق بچه‌های حاشیه شهر و دانش‌آموزان روستایی که برخی از آن‌ها سرشار از استعداد بودند، رنج سفرهای روزانه را به جان می‌خریدم و به حرفه خود عشق می‌ورزیدم.


قبولی رشته پزشکی در روستای انداد

ارمغان با اشاره به اینکه معضل بچه‌های حاشیه شهر، بیشتر مشکلات اقتصادی است خاطرنشان می‌کند: بچه‌های حاشیه شهر واقعا با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند، اما این دلیل بر موفق‌نشدن آن‌ها نمی‌شود.
مدیر منطقه آموزشی تبادکان در ادامه می‌گوید: زمانی که در دبیرستان فرزانگان روستای انداد مشغول به کار بودم، در یک‌سال سه نفر از دانش‌آموزان در دانشگاه فردوسی پذیرفته شدند، یکی از آن‌ها در رشته پزشکی و دو نفر دیگر در رشته ریاضی دانشگاه فردوسی پذیرفته و مشغول به تحصیل شدند.

با توجه به نتایج درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه مطهره، موفق به کسب رتبه برتر کشوری در برنامه تعالی مدیریت مدرسه شدیم

 

مدیر نمونه کشوری

لیلا ارمغان دو سال پیاپی به عنوان مدیر نمونه کشوری در «برنامه مدیریت تعالی مدارس»  برگزیده شده است. وی در این باره می‌گوید: برنامه مدیریت تعالی مدارس با تکیه بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با ارائه الگو برای ارتقای مدیریت مدارس و مبتنی بر رویکرد مدرسه‌محوری، برنامه‌محوری، مشارکت و خودارزیابی، شرایطی را برای تعیین اهداف و برنامه‌های عملیاتی مدرسه، شناسایی ظرفیت‌ها و توانایی‌های عوامل مؤثر در مدیریت مدرسه و دستیابی به این اهداف، فراهم کرده‌ است. 

ارمغان می‌افزاید: تمام برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس در 11محور از جمله مدیریت و رهبری، برنامه‌ریزی در مدرسه، توسعه مشارکت کارکنان در مدارس، توسعه مشارکت دانش‌آموزان در مدارس، توسعه و مشارکت اولیا و نهادهای اجتماعی در امور مدرسه، توانمندی‌های نیروی انسانی، استقرار نظام یادگیری_یاددهی، ارتقای سلامت، تربیت‌بدنی، پیشگیری و ایمنی، توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی، مدیریت امور اجرایی و اداری و نتایج دانش‌آموزان، کارکنان و اولیا بررسی شده و در این راستا رتبه‌های متفاوت کشوری به مدارس اعطا می‌شود. 

براین اساس در سال‌های تحصیلی 96-95 و 97-96 که بنده به‌عنوان مدیر دبیرستان دخترانه مطهره منطقه تبادکان مشغول به فعالیت بودم، با توجه به پیشرفت و نتایج درخشان و ملموس علمی، آموزشی و فرهنگی دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه مطهره، موفق به کسب رتبه برتر کشوری در برنامه تعالی مدیریت مدرسه شدیم.

وی خاطرنشان می‌کند: سال تحصیلی 98-97 نیز که بنده به عنوان مدیر دبیرستان دخترانه آرمیتا مصلی‌نژاد مشغول به خدمت بودم، باز هم در مقوله «برنامه مدیریت تعالی مدارس» موفق عمل کرده و این دفعه رتبه برتر استان خراسان رضوی را در کنار 10مرکز آموزشی دیگر به دست آوردیم. 

ارمغان با اشاره به اینکه دبیرستان آرمیتا مصلی‌نژاد با مدیریت ایشان در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب 78رتبه قبولی در دانشگاه سراسری و هشت‌قبولی در دانشگاه فرهنگیان شده است، تصریح می‌کند: دبیرستان آرمیتا مصلی‌نژاد از سال 1383 تأسیس شده است و 16سال سابقه خدمت در آموزش و پرورش منطقه تبادکان را دارد، در طول این سال‌ها این میزان قبولی در مراکز عالی دولتی یک رکورد و شاخص محسوب می‌شود.

 

معلمی با طعم مادرانه

لیلا ارمغان دارای دو فرزند به نام‌های محدثه و مهدی است. وی در این باره می‌گوید: دخترم، محدثه، علاقه بسیاری به سفر، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری دارد، از این رو تحصیل در رشته گردشگری را برگزید، من و پدرش نیز به این خواسته محدثه احترام گذاشته و تا جایی که در توان داشته باشیم یاری‌اش خواهیم کرد. مهدی نیز سنین نوجوانی را پشت سر می‌گذارد و اوضاع تحصیلی‌اش بسیار امیدوارکننده است.

کلمات کلیدی
ارسال نظر