کد خبر: ۱۲۸۶
۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

کوچه عرب‌ها، محل زندگی ایرانی‌های از عراق بازگشته است

بیشتر ساکنان خیابان مفتح34 رانده‌شدگان از عراق بوده‌اند که در سال‌های ابتدای انقلاب در این محدوده ساکن شده‌اند و شغل بیشترشان نانوایی بوده است.

خیابان مفتح34 به میلان هفدهم سی‌متری معروف بود و حالا نام شهیدسیدعلی نجف‌زاده بر تارک آن می‌درخشد. این محدوده تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است. به گفته بیشتر ساکنان، میلان هفدهم سی‌متری به کوچه عرب‌ها مشهور بوده و هنوز هم به این نام معروف است و وجه تسمیه‌اش برمی‌گردد به اینکه بیشتر ساکنانش رانده‌شدگان از عراق بوده‌اند که در سال‌های ابتدای انقلاب در این محدوده ساکن شده‌اند و شغل بیشترشان نانوایی بوده است.

مفتح34 از کوچه‌های شلوغ و پررفت‌وآمدی است که سرعت‌گیر ندارد و این موضوع حادثه‌ساز است.

 

مسجد امیرالمؤمنین(ع) معروف به ابی‌الائمه(ع) را عرب‌ها در همان سال‌های ابتدایی انقلاب ساخته‌اند. این مجموعه در اجرای برنامه‌های فرهنگی، یکی از مساجد پیشتاز محله است.

 

کوچه عرب‌ها، محل زندگی ایرانی‌های از عراق بازگشته است

نجفعلی و سیدجواد حسن‌زاده پدر و پسری هستند که در دفاع‌مقدس و دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسیدند و نامشان بر سردر یکی از خانه‌ها ماندگار است.

 

کوچه عرب‌ها، محل زندگی ایرانی‌های از عراق بازگشته است

معصومه عسکری مادر جاویدالاثر حسن یعقوبی است که از سال1365 هنوز چشم‌به‌راه برگشتن پسرش است. یکی از خاطرات معصومه‌خانم گرفتن قرآن از دست رهبر معظم انقلاب است.

 

جعفر رحیمی کارش برش رویه کفش و کیف است و نزدیک 5سال در این محدوده کسب می‌کند. البته در کوچه مجاور خیلی‌ها حرفه او را دارند.

 

محمدعلی بخشی قدیمی‌ترین بقال محله است. به قول خودش با 50سال کاسبی در محله، رکورددار شده است. او خاطره خوبی از حضور رهبری در خانه شهدای کوچه‌شان دارد.

 

نانوایی وسط کوچه متعلق به یکی از عرب‌های همین محله بوده‌است که دست به دست چرخیده و هنوز هم نانش برشته و پرطرفدار است.

ارسال نظر