کد خبر: ۱۴۱۸
۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

همراهان پر طرفدار

حسن خوش‌خلق کاسب ۴۱ساله‌ای است که از سال ۷۷ مغازه خود را دایر کرده است. او از ابتدای رواج گوشی در ایران،‌ وارد این صنف شده است. تسلط داشتن به امکانات تلفن‌های همراه و فن بیان خوب را از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در این حرفه می‌داند و می‌گوید: بیشتر مشتریان اطلاع کافی از امکانات تلفن‌های همراه شرکت‌های مختلف ندارند و این خیلی مهم است که فروشنده قادر باشد با زبانی ساده و روان، اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها بدهد تا بتوانند تلفن همراه مورد نظرشان را انتخاب کنند.

سال‌هاست که بخشی از حاشیه بولوار استقلال را گوشی‌فروشان به خود اختصاص داده‌اند و‌ هر سال بر تعداد کاسبان این راسته افزوده می‌شود. در واقع این بازار را می‌توان یکی از بورس‌های گوشی‌فروشی دانست که متقاضیان این کالا را از قسمت‌های مختلف شهر به سمت خود می‌کشاند. 

اکنون در آستانه بازگشایی مدارس و باتوجه به آموزش‌های مجازی 2سال اخیر، بازار گوشی و خدمات جانبی آن، روزهای به نسبت پرکاری را سپری می‌کنند. راهی این بازار شدیم و سراغ قدیمی‌هایش را گرفتیم تا با آن‌ها درباره این شغل و ویژگی‌های آن گفت‌وگو کنیم.

 

لزوم داشتن اطلاعات به‌روز

حسن خوش‌خلق کاسب ۴۱ساله‌ای است که از سال ۷۷ مغازه خود را دایر کرده است. او از ابتدای رواج گوشی در ایران،‌ وارد این صنف شده است. به قول خودش آن زمان نیرو و انرژی جوانی را داشته که لازمه این شغل است. چند ماهی شاگردی می‌کند و سپس به‌دلیل علاقه زیادی که در خود می‌بیند، مغازه‌اش را دایر می‌کند. 

او تسلط داشتن به امکانات تلفن‌های همراه و فن بیان خوب را از اصلی‌ترین عوامل موفقیت در این حرفه می‌داند و می‌گوید: «بیشتر مشتریان اطلاع کافی از امکانات تلفن‌های همراه شرکت‌های مختلف ندارند و این خیلی مهم است که فروشنده قادر باشد با زبانی ساده و روان، اطلاعات مورد نیاز را به آن‌ها بدهد تا بتوانند تلفن همراه مورد نظرشان را انتخاب کنند.»

به نظر او کسی که وارد این شغل می‌شود باید به آن علاقه‌مند باشد چون لازم است به طور پیوسته اطلاعاتش درباره تلفن‌های همراه را به‌روزرسانی کند. خوش‌خلق، داشتن نظم را از دیگر لازمه‌های این حرفه می‌داند و توضیح می‌دهد: «چون تلفن‌های همراه و وسایل جانبی آن‌ها تنوع بسیار زیادی دارند،‌ نظم و چیدمان خوب کالا تأثیر بسیار زیادی در جذب مشتری دارد.»

 

استرس‌های ناشی از نوسان قیمت ارز

فروشنده بازار گوشی همراه استقلال نوسانات قیمت ارز را از مهم‌ترین چالش‌ها و سختی‌های این شغل بیان می‌کند و می‌افزاید: «طی 2سال گذشته که بازار نوسان زیادی داشت، ما از استرس و فشارهای عصبی پیر شدیم.»

محمد طاهریان از دیگر گوشی‌فروشان قدیمی بازار است. او که متولد ۵۵ است، از سال ۸۰ تا ۸۶ شاگردی کرده و اکنون ۱۴سال است که به طور مستقل مغازه دارد. 

او نیز فن بیان قوی و روابط عمومی بالا را از اصلی‌ترین ویژگی‌های اخلاقی مورد نیاز این شغل می‌داند و می‌گوید: «تلفن‌های همراه و وسایل جانبی آن کیفیت‌های مختلفی دارند و بیشتر مشتری‌ها قادر نیستند جنس درجه1 و 2 را از یکدیگر تشخیص دهند برای همین دنبال فروشنده‌ای هستند که بتوانند به حرفش اعتماد کنند.»

 

جلب اعتماد مشتری؛ مهم‌ترین عامل موفقیت

طاهریان معتقد است جلب اعتماد مشتری حرف اول را در موفقیت این حرفه می‌زند و اگر کاسبی صادقانه با مشتری‌اش معامله کند،‌ او حاضر است حتی مسافت دوری را بپیماید تا از کسی خرید کند که معتمدش است.

طی 2سال گذشته که بازار نوسان زیادی داشت، ما از استرس و فشارهای عصبی پیر شدیم

این فروشنده به تأثیر کرونا بر بازار گوشی اشاره می‌کند و می‌گوید: «با مجازی شدن آموزش‌ها، نیاز به این وسیله بیشتر شد و می‌توانم بگویم جزو معدود مشاغلی بودیم که شیوع بیماری کرونا خیلی تأثیر منفی بر آن نداشت. البته از سوی دیگر به‌دلیل کرونا، قدرت خرید بسیاری از مردم کاهش پیدا کرد ولی در کل من همچنان این شغل را از بسیاری مشاغل آزاد دیگر بهتر می‌دانم به شرط اینکه کاسب آن، با حفظ صداقت و اصول مشتری مداری،‌ مشتری ثابت برای خودش داشته باشد.»

 

نظم دادن به سرمایه

طاهریان ضمن اشاره به اهمیت درستکاری در این حوزه ادامه می‌دهد: «فروشندگانی که صداقت را رعایت نمی‌کنند،‌ هر روز مجبورند با قیمت کمتر و کمتری کالایشان را بفروشند تا از این طریق مشتری را جلب کنند اما در نهایت با این روال نمی‌توانند از عهده هزینه‌ها برآیند.»

او با اشاره به قیمت بالای تلفن‌های همراه، این حرفه را از مشاغلی معرفی می‌کند که نیاز به سرمایه اولیه زیادی دارد و می‌گوید: «باتوجه به تنوع زیادی که تلفن‌های همراه دارند مشتری ترجیح می‌دهد وارد مغازه‌ای شود که اجناسش کامل‌تر باشد بنابراین علاوه بر داشتن تنوع باید اجناس را با نظم و در دکورهای شیک گذاشت تا مشتری بیشتری جذب شود.»

 

آموزش‌های ناکارآمد تعمیر گوشی همراه

طاهریان که دوره تعمیرات گوشی را سپری کرده است و مدتی هم در آموزشگاه‌ها تدریس داشته است، اکنون بخشی از فضای مغازه‌اش را به امور تعمیر گوشی اختصاص داده است و در این باره می‌گوید: «تعمیر گوشی کار ظریف و اعصاب خردکنی است برای همین فردی که وارد این حرفه می‌شود باید علاقه زیادی به آن داشته باشد در غیر این صورت زود خسته می‌شود و نمی‌تواند ادامه دهد.»

او تعمیر را یک کار عملی و تجربی می‌داند و می‌گوید: «متأسفانه دوره‌های آموزشی تعمیر گوشی که برگزار می‌شود تئوری است برای همین کسی که وارد این عرصه می‌شود ابتدا باید کنار یک استادکار باشد تا به طور عملی کار را فرا بگیرد در غیر این صورت در کارش دچار اشتباه شده و با نارضایتی مشتری روبه‌رو می‌شود.»

متأسفانه دوره‌های آموزشی تعمیر گوشی که برگزار می‌شود تئوری است برای همین کسی که وارد این عرصه می‌شود باید کنار یک استادکار باشد

به گفته او تلفن‌های همراه موجود در بازار کیفیتشان نسبت به سال‌های قبل کمتر شده و برای همین نیاز به تعمیرات افزایش پیدا کرده است.

 

جذب ثروت با صداقت 

به نظر طاهریان افزایش درآمد مستمر در این شغل زمانی محقق می‌شود که فروشنده، صادقانه با مشتری برخورد کرده باشد و او پس از خرید،‌ به مرور در هنگام استفاده از گوشی مطمئن شود اطلاعاتی که فروشنده درباره کیفیت کالا داده درست بوده است.او فروش تلفن همراه و خدمات جانبی آن را از مشاغل خوبی می‌داند که هنوز هم با وجود کسادی بازار، از خیلی مشاغل دیگر بهتر است. 

او در این باره توضیح می‌دهد: «این کالا تقاضای زیادی دارد و اکنون هر کدام از اعضای خانواده‌ها حداقل یک تلفن همراه دارند. در این بین خانواده‌هایی که توان مالی خوبی دارند هرچند وقت یکبار گوشی‌های مدل‌ جدیدتر را می‌خرند آن‌هایی هم که از درآمدهای کمتری برخوردارند، نیاز بیشتری به خدمات جانبی و تعمیرات گوشی دارند بنابراین در هر حال چون این کالا جزو نیازهای مردم قرار گرفته، بازار خودش را دارد که این موضوع سبب رونق همیشگی این کسب است.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر