کد خبر: ۱۵۳۱
۰۶ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

مزد شاگرد را نداریم

مجتبی نوروزی مقدم یکی از کسبه محله کوشش، 23سال است کارش صافکاری و خدمات بدنه اتومبیل است. کار او بیشتر با خودروهای تصادفی است و افرادی که دچار سانحه می‌شوند به‌سراغش می‌روند تا خودروشان را درست کند.

 فرقی نمی‌کند چه کسب و کاری داشته باشید، به طور حتم کرونا روی آن تأثیر گذاشته و به ناچار باید به این موضوع بیندیشید که راه‌حل جدیدی برای رونق کسب و کارتان پیدا کنید. راه‌حلی که بسیاری در این 2سال به آن رسیده‌اند. برخی کسب و کارها نیز به حدی کساد می‌شود که صاحب کار مجبور است بدون شاگرد کارش را ادامه دهد.

مجتبی نوروزی مقدم یکی از کسبه محله کوشش، 23سال است کارش صافکاری و خدمات بدنه اتومبیل است. کار او بیشتر با خودروهای تصادفی است و افرادی که دچار سانحه می‌شوند به‌سراغش می‌روند تا خودروشان را درست کند.

 

از ترس آلودگی ماشینشان را نزد ما نمی‌گذارند

نوروزی می‌گوید: «افرادی نزد ما می‌آیند که تصادف یا چپ کرده باشند. آن‌ها به اینجا می‌آیند تا خودرو مچاله‌شده‌شان را تحویل دهند و بعد از مدتی آن را سالم پس بگیرند. به طور معمول ما خودرو را روی دستگاه شاستی‌کش می‌بریم و با فنر و دیگر وسیله‌های مربوط به این حرفه درست می‌کنیم.

وقتی سخن از کرونا و تأثیر آن روی کسب و کارش می‌شود، گلایمند است. او توضیح می‌دهد: «کرونا روی کار ما مانند دیگر مشاغل تأثیر زیادی گذاشته است. ابتدایی که کرونا آمد مدت 2ماه کسب و کار ما را تعطیل کردند، پس از بازشدن مغازه‌ها آن هم با دستورالعمل‌های شدید، مردم می‌ترسیدند خودروشان را بیاورند.

مشتری می‌ترسید خودروش را اینجا بگذارد، مبادا آلوده به ویروس کرونا شود، ما هم می‌ترسیدیم خودرو او را قبول کنیم مبادا آلوده باشد

 مشتری می‌ترسید خودروش را اینجا بگذارد، مبادا آلوده به ویروس کرونا شود، ما هم می‌ترسیدیم خودرو او را قبول کنیم مبادا آلوده باشد، ترسی که در هر 2نفر وجود داشت. کم کم با گذشت زمان این ترس از بین رفته و اکنون وضعیت بهتر شده است، اما کسب و کار هنوز رونق نگرفته است.»

نوروزی ادامه می‌دهد: «موارد بهداشتی را خیلی رعایت می‌کنم و خوشبختانه تاکنون کرونا نگرفته‌ام. شاگردم کرونا گرفت و مرخصی رفت، بعد از آن هم به‌دلیل نبود کار دیگر نیامد. وقتی کار نباشد هزینه‌های معمول زندگی هم به‌سختی تأمین
می‌شود.»

 

وسواس گرفته بودم

اودرباره شغلش می‌گوید: «ما باید خط و خش خودروها را صاف کنیم و برای انجام این‌کار در تاریکخانه کار می‌کنم. به طور معمول مشتری که به اینجا می‌آید خودروش را می‌گذارد و می‌رود و من کارم روی خودرو شروع می‌شود. در طول مدت کاری‌ام تنها هستم و در تاریکخانه نمی‌توانم ماسک بزنم احساس خفگی می‌کنم.

 اگر قرار باشد بیرون مغازه بروم به طور حتم از ماسک استفاده می‌کنم، چون مکانی که جمعیت باشد به احتمال زیاد آلودگی هم هست. این را هم بگویم، اوایل که کرونا آمده بود یک‌سره به دنبال شست‌وشوی در و دیوار مغازه بودم بیشتر همسایگانم به من تذکر می‌دادند این‌قدر شست‌وشو برای ریه‌هایم خطرناک است، کم کم شرایط بهتر شد.» 

وقتی از او می‌پرسیم، اگر مشتری ماسک نداشته باشد تذکر می‌دهد یا نه؟ می‌گوید: «تذکر نمی‌دهم، زیرا به‌ندرت مشتری می‌آید و کمتر از نیم‌ساعت در مغازه‌ام است. خودم ماسک می‌زنم و بعد از رفتنش ضدعفونی می‌کنم.»

ارسال نظر