کد خبر: ۱۶۲۶
۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

درآمدزایی شیرین

هرگاه فرصتی پیش می‌آمد به‌سراغ آشپزی و کیک‌پزی می‌رفتم. به‌تدریج علاقه‌‌ام به این هنر زیاد شد و از برنامه‌های تلویزیون و مجلات برای یادگیری آن کمک گرفتم. در هجده‌سالگی در کلاس‌های آموزشی شیرینی‌پزی که در فرهنگ‌سرای انتظار برگزار می‌شد شرکت کردم و به تدریج به جایی رسیدم که حالا خودم شیرینی‌پزی را آموزش می‌دهم.

شیرینی در مناسبت‌های شادی و عید ایرانیان اهمیت زیادی دارد و شیرینی‌های نوروزی نیز یکی از خوراکی‌های مهم مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای ماست تا طعم عید را برایمان شیرین‌تر کند.فهیمه میرزایی، ساکن محله کوی دکترا، در کنار مشاوره، شیرینی‌پز توانمندی است که با فعالیت در شورای اجتماعی محله تصمیم دارد کام هم‌محله‌ای‌های خود را شیرین کند. با او هم‌کلام شدیم تا از اهدافش برایمان بگوید.


علاقه به آموزش

در خرداد سال72 در مشهد به دنیا آمدم. آن‌زمان در خیابان راه‌آهن زندگی می‌کردیم. هجده‌ساله که بودم به محله کوی دکترا آمدیم و در اینجا ساکن شدیم. از همان کودکی شاگرد اول مدرسه بودم و از درس خواندن لذت می‌بردم. با گذشت سال‌ها هنوز این احساس در من وجود دارد. با این حال در کنار درس به دنبال یادگیری علوم دیگر بودم. به همین دلیل در سال‌های نه تا شانزده‌سالگی خود در کلاس‌های قرآن، کامپیوتر، معرق و گل‌سازی شرکت ‌کردم. حتی در برهه‌ای از زندگی به کلاس تکواندو نیز می‌رفتم. در دبیرستان در رشته علوم‌تجربی تحصیل کردم، آن‌زمان به‌جز قبول‌شدن در کنکور به چیز دیگری فکر نمی‌کردم. گرچه کلاس گل‌سازی خود را ادامه دادم و مدرک‌های مقدماتی و پیشرفته دوره‌های آموزشی کامپیوتر را هم دریافت کردم. با این حال هرگاه فرصتی پیش می‌آمد به‌سراغ آشپزی و کیک‌پزی می‌رفتم زیرا علاقه به آن نیز در من ایجاد شده بود. به‌تدریج علاقه‌‌ام به این هنر زیاد شد و از برنامه‌های تلویزیون و مجلات برای یادگیری آن کمک گرفتم. در رشته روان‌شناسی مشهد قبول شدم. این رشته به من آموخت که اولین چیز برای موفقیت آرامش است.


توجه به کیفیت

علاقه به شیرینی‌پزی و پخت کیک باعث شد که به آموزش آن جدی‌تر فکر کنم، بنابراین در هجده‌سالگی در کلاس‌های آموزشی شیرینی‌پزی که در فرهنگ‌سرای انتظار برگزار می‌شد شرکت کردم و به دنبال آن از آموزش‌های کلاس‌های دیگر در مکان‌های مختلف زیر نظر استادان مجرب بهره بردم. حتی معلمی داشتم که ساکن اصفهان است اما با وجود این همیشه کمک و راهنمایی‌ام می‌کند. 

هرچه می‌گذشت علاقه من به این هنر بیشتر شد و به این تجربه رسیدم که هرچه می‌آموزم باز هم چیزی برای یادگیری وجود دارد. آموزش‌های حرفه‌‌ای باعث شد که اکنون در کنار یکی از استادان خود کارگاه‌های آموزشی برگزار ‌کنیم و به هنرجویان آموزش ‌دهیم. علاوه بر این سفارش کار نیز قبول می‌کنم. 

در ابتدا طوری بود که هرگاه به دیدن اقوام می‌رفتم برایشان شیرینی می‌بردم و با استقبال از سمت آن‌ها روبه‌رو می‌شدم. به تدریج سفارش شیرینی و کیک مراسم‌هایشان را به من ‌سپردند و به این ترتیب بر تعداد مشتریانم افزوده شد و اکنون سفارش‌های مردم را هم قبول می‌کنم. همیشه سعی کرده‌ام از مواد طبیعی و مرغوب در کیک‌ها و شیرینی‌ها استفاده کنم زیرا وجدانم قبول نمی‌کند محصول بی‌کیفیتی به مردم تحویل دهم.

در حال حاضر در یکی از دبیرستان‌های دخترانه محله مشغول به کار هستم و در این زمینه به دانش‌آموزان آموزش می‌دهم. ضمن اینکه به کار مشاوره، روان‌شناسی و همچنین آموزش سبک زندگی برای آن‌ها می‌پردازم. این‌کار با استقبال خوبی همراه بوده است. علاوه بر این در کارگاه کارآفرینی مدرسه نیز فعالیت دارم و آموزش می‌دهم. در این راستا جشنواره شیرینی‌ای نیز در دبیرستان برگزار کردیم و هریک از دانش‌آموزان نمونه‌ای از هنر خود را ارائه داد.


مشاوره در زمینه‌های مختلف

پس از پایان دوره کارشناسی در آزمون کارشناسی‌ارشد شرکت کردم و در رشته روان‌شناسی تربیتی دانشگاه آزاد تهران قبول شدم. هم‌زمان در یکی از دانشگاه‌های مشهد نیز در رشته آشپزی شروع به تحصیل کردم و پس از گذشت دو ترم از ادامه تحصیل در آنجا منصرف شدم. دوره کارشناسی‌ارشد خود در تهران را با معدل 19.50 به پایان رساندم و برای دکترا نیز از طریق کنکور و همچنین استعدادهای درخشان شرکت کردم و با آنکه مسئولان در مصاحبه‌ها از من رضایت داشتند اما به دلیل تطابق‌نداشتن رشته تحصیلی کارشناسی‌ارشد با دکترا از پذیرفتن من امتناع کردند. با این حال امسال دوباره در کنکور شرکت کرده‌ام. 

در زمینه روان‌شناسی یک‌سال است که در مرکز مشاوره حرم فعالیت دارم و در زمینه‌های مختلف خانواده، حقوقی، تحصیلی و... مشاوره تلفنی می‌دهم. با این فعالیت‌ها خسته نشدم و اکنون در کنار آن‌ها به طراحی کنته و نقاشی، خوش‌نویسی و تابلوفرش می‌پردازم. این انرژی را مدیون خانواده‌ام هستم که همیشه همراهم بوده‌اند و من را حمایت کرده‌اند.

آموزش‌هایی که در زمینه شیرینی‌پزی ارائه داده‌ام موجب ایجاد شغل برای افراد زیادی شده است و اکنون از این راه کسب درآمد می‌کنند. بنابراین این آموزش‌ها می‌تواند مفید باشد زیرا فرد با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر می‌تواند نیاز خود را برآورده ‌کند ضمن اینکه می‌تواند از این طریق درآمدزایی داشته باشد.


خدمت برای محله

اکنون نایب‌ رئیس شورای اجتماعی محله کوی‌دکترا هستم. در این محل مشکلاتی نظیر ترافیک، زباله‌گردها، وضعیت نامناسب پارک‌های محلی و کمبود امنیت وجود دارد و باید با توجه به خواسته مردم مشکلاتشان را برطرف کرد. علاوه بر این تصمیم دارم برای هم‌محله‌ای‌های خود کلاس‌های رایگان در زمینه آشپزی، شیرینی‌پزی و همچنین مشاوره برگزار کنم. برای سال نو تصمیم دارم اگر شرایطش ممکن بود کیک و شیرینی بپزم و در خانه سالمندان و مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست توزیع کنم. گرچه اکنون می‌توانم مطب بزنم اما می‌خواهم مدرک دکترا را دریافت کنم و کامل‌تر شوم. همچنین می‌خواهم شیرینی‌پزی را ادامه دهم و در این زمینه یک کارگاه بزنم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر