کد خبر: ۱۶۷۵
۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

معلمی با حس خواهرانه

شرایط کار در تبادکان بسیار سخت بود اما وجود دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه تعهدم را برای ماندن بیشتر می‌کرد، تمام تلاشم را برای شکوفاشدن این استعدادهای بالقوه اما واقعا محروم انجام دادم، روزها و ساعت‌های زیادی را بدون حتی یک ریال دستمزد به‌طور خصوصی به آموزش و تعلیم این دانش‌آموزان می‌پرداختم تا آن‌ها برای مسابقات و المپیادهای علمی آماده شوند. خوشبختانه نتیجه آن را نیز دیدم و دانش‌آموزان مدرسه ما هر سال در جشنواره‌های مختلف علمی‌کاربردی شرکت و مقامات مختلفی را نیز به دست آوردند. این‌ها بخشی از روایت‌ مژگان دلیر از شرایط تدریسش است.

منطقه آموزش و پرورش تبادکان همواره به داشتن معلمان و دانش‌آموزان نخبه و برگزیده مشهور بوده است. همه این دانش‌آموزان برتر تحت تدریس و هدایت‌ معلمان دلسوز و نخبه، مورد تعلیم و تربیت قرار گرفته‌اند. مژگان‌ دلیر، دبیر دبیرستان نمونه دولتی آرمیتا مصلی‌نژاد، واقع در بولوار توس یکی از چهره‌ها و معلم‌های برتر این منطقه آموزشی است که در سال1397 رتبه برتر کشوری در شیوه‌های تدریس خلاق و مدرن را از آن خود کرده است، به همین مناسبت گفت‌وگویی با او انجام داده‌ایم.

 

دانش‌آموز نخبه دبیرستان بودم

مژگان دلیر در طول دوران تحصیل همواره از شاگردان زرنگ و برتر بود و چندین مرتبه نامش در روزنامه‌ها چاپ شده است.وی در توضیح بیشتر این مطلب گفت: چون پدر و مادرم معلم و از قشر فرهنگی جامعه بودند، قبل از آغاز دوران تحصیل، هراز چندگاهی همراه مادرم به مدرسه می‌رفتم و با شرایط مدرسه و درس‌خواندن آشنا شده بودم، حتی اندکی خواندن و نوشتن را هم یاد گرفتم، در مدرسه نیز همیشه جزو شاگردان زرنگ و ممتاز مدرسه بودم. 

هر سال در پایان سال‌ تحصیلی به عنوان یکی از شاگرد اول‌های مدرسه علاوه‌بر تشویق توسط مسئولان، عکس و اسمم نیز در روزنامه چاپ می‌شد. دوره دبیرستان را در دبیرستان پروین اعتصامی گذراندم و جزو  شاگردان نخبه و موفق رشته تحصیلی علوم تجربی بودم. سال سوم دبیرستان با معدل نوزده‌ و نیم بهترین نمره دبیرستان را آوردم، سال77 در کنکور شرکت کردم و در آزمون ورودی دانشگاه آزاد مشهد در رشته مهندسی کامپیوتر پذیرفته شدم.

 

معلمی در مناطق محروم

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بعد از گرفتن مدرک کارشناسی کامپیوتر با قبولی در آزمون معلمی به عنوان معلم حق‌التدریس به تدریس دانش‌آموزان در مناطق محروم مشغول می‌شود.
مژگان دلیر می‌گوید: بعد از گرفتن مدرک کارشناسی کامپیوتر، همان سال در آزمون استخدامی (معلمان حق‌التدریس) شرکت‌کردم و موفق به قبولی در این آزمون شدم. بعد از قبولی در آزمون، معلمی در مناطق محروم شهرستان فاروج را انتخاب کردم، با وجود نارضایتی پدر و مادرم و تلاش آن‌ها برای حضورم در مشهد، تصمیم خود را گرفتم و کارم را به‌عنوان معلم در این منطقه محروم شروع کردم. 

با شاگردانم دوست هستم و سعی دارم طوری رفتار کنم که آن‌ها نیز با من راحت باشند، با شاگردانم احساس راحتی می کنم و در خیلی از مواقع نقش خواهر بزرگتر آن ها را ایفا می‌کنم

شرایط کار در این منطقه بسیار سخت بود اما وجود دانش‌آموزان بااستعداد و نخبه تعهدم را برای ماندن بیشتر می‌کرد، تمام تلاشم را برای شکوفاشدن این استعدادهای بالقوه اما واقعا محروم انجام دادم، روزها و ساعت‌های زیادی را بدون حتی یک ریال دستمزد به‌طور خصوصی به آموزش و تعلیم این دانش‌آموزان می‌پرداختم تا آن‌ها برای مسابقات و المپیادهای علمی آماده شوند. خوشبختانه نتیجه آن را نیز دیدم و دانش‌آموزان مدرسه ما هر سال در جشنواره‌های مختلف علمی‌کاربردی شرکت و مقامات مختلفی را نیز به دست آوردند.

 

کسب رتبه برتر تدریس کشور

دبیر دبیرستان آرمیتا مصلی‌نژاد که در طول 11سال تدریس دانش آموزان برتر و نخبه بسیاری را تربیت‌ کرده است، رتبه معلم برتر کشور در شیوه تدریس را نیز در کارنامه معلمی خود دارد. 

مژگان دلیر با تأیید این مطلب می‌افزاید: همیشه سعی می‌کنم به عنوان یک معلم مطالعه آزاد داشته باشم و بر معلومات خود بیفزایم، هرجلسه قبل از رفتن به کلاس درس، یک ساعت درباره دروس جدید مطالعه کرده و با اطلاعات کامل و بیشتر به سر کلاس می‌روم، به شرایط روحی و آمادگی دانش‌آموز اهمیت بسیاری می‌دهم و قبل از شروع درس از نظر روحی و جسمی احوال دانش‌آموزان را بررسی می‌کنم، با شاگردانم دوست هستم و سعی دارم طوری رفتار کنم که آن‌ها نیز با من راحت باشند، با شاگردانم احساس راحتی می کنم و در خیلی از مواقع نقش خواهر بزرگتر آن ها را ایفا می نمایم، قبل از شروع درس نماهنگ‌های آموزشی مرتبط با درس را تهیه و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهم و تدریس درکلاس را بیشتر با استفاده از روش تدریس اعضای تیم یا «TMTD» انجام می‌دهم.

دلیر در توضیح این روش گفت: این روش تدریس مراحل گوناگونی دارد، ابتدا دانش‌آموزان به‌طور ناهمگون(تلفیقی از قوی و ضعیف) در گروه‌های چندنفره (2 الی 4نفره بهتر است) تقسیم‌بندی می‌شوند، در مرحله بعد برای هر یک از اعضای گروه شماره‌ای درنظر گرفته می‌شود، در مرحله بعدی موضوع درس یا تعداد صفحات بین تعداد نفرات تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: مطالعه و بررسی موضوع اول یا صفحه‌های مشخص شده توسط شماره‌های 1 در هر یک از گروه‌ها و موضوع دوم توسط شماره‌های 2 در تیم خود و الی آخر...، جمع شدن شماره‌های مشابه با موضوع‌های مشابه در یک گروه جدید و بحث و بررسی موضوع خود، برگشتن هریک از اعضای تیم‌ها به گروه اصلی و تشریح و توضیح موضوع مورد بررسی به دیگر اعضای گروه، ارزشیابی انفرادی یا گروهی به‌طور تستی، تشریحی، کتبی یا شفاهی، درج نمرات و ارائه نتایج و ارائه پاسخ‌های درست و منطقی سؤالات در صورت اشتباه‌بودن جواب‌ها از دیگر مراحل شیوه تدریس «TMTD» است. 

این روش علاوه بر افزایش خلاقیت دانش‌آموز، جرئت و جسارت او را برای مشارکت و کار گروهی افزایش می‌دهد. به دلیل استفاده موفقم از این روش تدریس، در مسابقه کشوری الگوهای برتر تدریس که در تهران برگزار شد، توانستم عنوان معلم برتر کشوری در عرصه تدریس برتر و خلاق را به دست آورم.

کلمات کلیدی
ارسال نظر