کد خبر: ۱۸۲۰
۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

سیلیکون‌های نجات بخش

عسل رضایی و حانیه حیرانی 2نوجوان خوش‌فکری هستند که در کنار درس خواندن به فکر کاربردی شدن علومی هستند که یاد گرفته‌اند. آن‌ها وقتی متوجه شدند که ابزار علمی مانند آناتومی بدن گران‌قیمت هستند و تهیه آن‌ برای همه مقدور نیست به فکر افتادند تا با راه‌های ارزان و آسان امکان تهیه این ابزار علمی را برای همه فراهم کنند. به همین دلیل تحقیق را شروع کردند و متوجه شدند می‌توانند قالب قسمت‌های مختلف آناتومی بدن مانند قلب را با موادی مانند سیلیکون بسازند که هم ارزان‌قیمت است و هم تنوع رنگ دارد.

کسب درآمد بدیهی‌ترین نیاز هر فردی است و کسانی که در زمینه کسب و کار، ایده‌های خلاقانه و نوینی را ارائه می‌دهند جزو افراد موفق هستند. عسل رضایی و حانیه حیرانی، دانش‌آموزان 15ساله مدرسه آرمینه مصلی‌نژاد، از همان افراد خلاقی هستند که در زمینه کسب‌وکار و عرضه محصول مناسب ایده‌پردازی کرده‌اند و موفق شده‌اند در 2دوره مختلف جشنواره خوارزمی رتبه برتر ناحیه و منتخب استان را در زمینه دست‌سازه‌ها از آن خود کنند. هدف جشنواره در این بخش انگیزه‌دهی به دانش‌آموزان و تشویق آن‌ها به کسب درآمد از طریق ایده‌های خلاقانه است.

 

تهیه قالب‌های حجمی و سطحی

عسل درباره ایده اولیه طرحشان می‌گوید: تصمیم ابتدایی ما ساخت محصولی برای کمک به یادگیری علوم مختلف بود که از درس زیست و آناتومی قلب این‌کار را شروع کردیم. این ایده هم‌زمان شد با اینکه از طرف دانشگاه فردوسی گروهی به مدرسه‌مان آمدند و همایشی را درباره تولید با رزین و سیلیکون برگزار کردند. وقتی این مسئله را با معلم راهنما درمیان گذاشتیم به ما گفت از یک آناتومی قلب قالب‌گیری کنید. 

حانیه ادامه می‌دهد: ما به دنبال ابزاری بودیم که بتوانیم قالب مناسبی را تهیه کنیم که به ما سیلیکون را پیشنهاد دادند. در ادامه مواد مختلفی مانند پارافین و شکلات را هم برای ریختن در این قالب امتحان کردیم اما هیچ‌کدام استقامت کافی نداشتند. بالأخره به رزین رسیدیم که هم استحکام مناسبی داشت و هم می‌توانستیم به هر رنگی که می‌خواهیم محصولمان را بسازیم.

 

استفاده از سیلیکون در تولید ابزار علمی

عسل رضایی و حانیه حیرانی 2نوجوان خوش‌فکری هستند که در کنار درس خواندن به فکر کاربردی شدن علومی هستند که یاد گرفته‌اند. آن‌ها وقتی متوجه شدند که ابزار علمی مانند آناتومی بدن گران‌قیمت هستند و تهیه آن‌ برای همه مقدور نیست به فکر افتادند تا با راه‌های ارزان و آسان امکان تهیه این ابزار علمی را برای همه فراهم کنند. به همین دلیل تحقیق را شروع کردند و متوجه شدند می‌توانند قالب قسمت‌های مختلف آناتومی بدن مانند قلب را با موادی مانند سیلیکون بسازند که هم ارزان‌قیمت است و هم تنوع رنگ دارد. بعد از مدتی متوجه شدند می‌توانند از این قالب‌ها در صنعت کیک و شیرینی هم استفاده کنند و مسیر کسب و کار را پیدا کردند.

سال هشتم در بخش دست‌سازه‌های جشنواره خوارزمی رتبه برتر ناحیه را به دست آوردند اما به دلیل نداشتن بسته‌بندی مناسب محصولشان (آناتومی بدن) نتوانستند به مرحله بعد راه یابند. آن‌ها ناامید نشدند و سال بعد با بسته‌بندی که هم قابلیت ارائه در بازارچه را داشته باشد و هم در جابه‌جایی با پیک و پست از محصول محافظت کند به صحنه رقابت در جشنواره برگشتند و این‌بار توانستند در تیم منتخب مرحله استانی جای بگیرند. حالا این 2نوجوان می‌خواهند در آینده نزدیک با کسب درآمد از دست‌سازه‌ خودشان، در همین سن و سال طعم استقلال مالی را بچشند. حمایت خانواده و مدرسه و جشنواره‌های علمی هم دست به دست هم داده‌اند تا آن‌ها مسیر موفقیت را بهترو زودتر طی کنند.

ارسال نظر