کد خبر: ۱۸۸۲
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

شروع نوجوانی با استارت‌آپ

مریم رجایی می‌گوید: در 13سالگی وارد مؤسسه‌ای شدم که به استارت‌آپ و کارآفرینی می‌پرداخت. از طریق آن توانستم در آزمون ورودی فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی شرکت کنم و قبول شوم که مسیر جدیدی در زندگی‌ام شروع شد. دوره‌های آموزشی آنجا را طی کردم و در پایان دوره، گروه‌بندی شده و ایده کسب‌و‌کار ارائه دادیم. پس از آن نیز در یک استارت‌آپ ویکند شرکت کرده و ایده‌ من با موضوع مشاوره برای خرید هدیه، ایده برتر انتخاب شد.

خودشناسی را اصل مهمی در زندگی می‌داند و به اعتقاد او فردی که خود را به‌خوبی نشناسد، دنیایش هم محدود خواهد بود. مریم رجایی، نوجوان محله کوی‌دکترا، با تکیه بر این اصل ضمن فعالیت در حوزه استارت‌آپ به عنوان مجری نیز با مدرسه و اداره آموزش‌و‌پرورش ناحیه4 همکاری دارد.


استعداد مدیریت و خلق ایده

سال84 در مشهد به دنیا آمده است. نقش خانواده به‌ویژه مادرش در تقویت اعتماد به نفس او آنچنان بوده که مریم انگیزه می‌یابد و از همان کودکی جرئت شعرخوانی در برابر جمع را پیدا می‌کند. بازتاب رفتار آن روزها و کتاب خواندن‌هایش، مجریگری او در زمان حال است. خودش می‌گوید: از کلاس سوم دبستان، عضو شورای دانش‌آموزی و همچنین نایب‌رئیس شورای مدرسه شدم. 

این موضوع سبب شد استعدادم در زمینه مدیریت و خلق ایده را دریابم و خود را بهتر بشناسم. سال چهارم نیز رئیس شورا شده و در میان رئیس شوراهای مدارس دخترانه ناحیه3 من و چند نفر دیگر به عنوان مشاور جوان انتخاب شدیم. از همان سال سوم در زمینه مجریگری برای مدرسه نیز فعالیت داشتم. تمام این فعالیت‌ها تا سال ششم ادامه داشت. سال هفتم شروع به خواندن کتاب‌ها و مقالات مدیریتی و خودشناسی کردم و دوره فن بیان را نیز گذراندم.


تجربه استارت‌آپ

علاقه به مدیریت و کارآفرینی او را به سمت استارت‌آپ می‌برد. در این‌باره توضیح می‌دهد: در 13سالگی وارد مؤسسه‌ای شدم که به استارت‌آپ و کارآفرینی می‌پرداخت. از طریق آن توانستم در آزمون ورودی فرهنگستان نوآوری و کارآفرینی دانش‌آموزی شرکت کنم و قبول شوم که شروع مسیر جدیدی در زندگی‌ام شد. دوره‌های آموزشی آنجا را طی کردم و در پایان دوره، گروه‌بندی شده و ایده کسب‌و‌کار ارائه دادیم. 

اکنون به جایی رسیده‌ام که خودم را خوب می‌شناسم و در این زمینه باید پیشرفت کنم

پس از آن نیز در یک استارت‌آپ ویکند شرکت کرده و ایده‌ من با موضوع مشاوره برای خرید هدیه به عنوان ایده برتر انتخاب شد. استارت‌آپ، کسب و کار نوپاست و استارت‌آپ ویکند حالت آموزشی دارد.
اکنون با اداره آموزش‌و‌پروش ناحیه4 به عنوان مجری همکاری دارد. او شرایط کنونی خود را پس از خدا و خانواده مدیون معلمانش می‌داند و بیان می‌کند: خداوند را می‌توان در لبخند و گرمای دستان بندگانش حس کرد. او افرادی مانند معلمانم، خانم‌ها تیموری، حیاتی و یزدفاضلی را در سر راهم قرار داد که در زندگی‌ام تأثیر مثبت گذاشتند.

از نظر مریم انسان درون پیچیده‌ای دارد و باید خود را بشناسد. می‌گوید: هر فردی با توجه به درون خود دنیا را می‌بیند و لازمه شناخت دنیا شناخت خودمان است. همان‌طور که ائمه(ع) بر این موضوع تأکید دارند. در واقع تا خود را نشناسی دیدت به دنیا محدود خواهد بود. اکنون به جایی رسیده‌ام که خودم را خوب می‌شناسم و در این زمینه باید پیشرفت کنم. تصمیم دارم استارت‌آپی در زمینه فن بیان نیز ایجاد کنم.

او مدافع حقوق زنان هم هست و پادکست‌هایی در این زمینه تهیه کرده و دوست دارد در آینده با راه‌اندازی انجمنی برای بانوان به زنان میهنش خدمت کند.

ارسال نظر