کد خبر: ۱۸۸۶
۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

تأثیر گرانی بیشتر از کروناست

رضا قربانی که دامداری هم دارد و در واقع کارش از تولید به مصرف است با اشاره به افزایش حداقل 50درصدی مواد لبنی در دوران کرونا می‌گوید: این ویروس به‌طور مستقیم تأثیر زیادی بر فروش یا کاهش فروش مواد لبنی نداشت. این تأثیر بسیار اندک و بین 10 تا 15درصد بود. اما خشک‌سالی 2سال اخیر و به‌دنبال آن گران‌شدن نهاده‌های دامی مثل: جو، کنستانتره و علوفه افزایش قیمت 50 تا 100درصدی مواد لبنی را به دنبال داشت. یک کیلوکنستانتره از قیمت 4هزار تومان به 8هزار تومان و یک کیلو علوفه از 2تومان به 5هزار تومان رسید.

شیوع بیماری کرونا بر مشاغل بسیاری تأثیر گذاشت. مغازه‌های لبنیاتی نیز از این قاعده مستثنا نبودند. در گفت‌وگو با چند مغازه لبنیاتی محله شهرک حجت تأثیر کرونا بر شغل آن‌ها را بررسی کردیم.


شایعه انتقال کرونا با مصرف لبنیات

مرتضی موسوی با اشاره به تأثیر منفی و مثبتی که کرونا بر مصرف لبنیات داشت می‌گوید: اوایل که کرونا به‌تازگی شیوع پیدا کرده و همه چیز تحت تأثیر افکار عمومی و فضای مجازی بود. به دلیل تأثیری که مواد لبنی بر افزایش توان جسمی و سیستم ایمنی بدن دارد تقاضا برای شیر و مواد لبنی افزایش پیدا کرد و برخی اقلام لبنی 20تا 30درصد افزایش قیمت داشت. 

چند روز که گذشت شایعه ابتلای به کرونا از طریق مصرف مواد لبنی به‌ویژه شیر قوت گرفت و من خودم چندین نماهنگ را که ساخته شده بود در فضای مجازی مشاهده کردم. جالب این بود که در بیشتر این ویدئوها کارشناسان پزشکی نیز این امر را تأیید می‌کردند. با گسترش این موج در فضای مجازی ما برای مدتی با کاهش شدید فروش شیر و مواد لبنی روبه‌رو شدیم. اما این موج مدت زیادی طول نکشید و بعد از مدتی تکذیب شد و فروش ما به حالت عادی برگشت.


افزایش قیمت لبنیات و کاهش تقاضا

رضا قربانی که دامداری هم دارد و در واقع کارش از تولید به مصرف است با اشاره به افزایش حداقل 50درصدی مواد لبنی در دوران کرونا می‌گوید: این ویروس به‌طور مستقیم تأثیر زیادی بر فروش یا کاهش فروش مواد لبنی نداشت. این تأثیر بسیار اندک و بین 10 تا 15درصد بود. اما خشک‌سالی 2سال اخیر و به‌دنبال آن گران‌شدن نهاده‌های دامی مثل: جو، کنستانتره و علوفه افزایش قیمت 50 تا 100درصدی مواد لبنی را به دنبال داشت. 

یک کیلوکنستانتره از قیمت 4هزار تومان به 8هزار تومان و یک کیلو علوفه از 2تومان به 5هزار تومان رسید. به‌تبع این افزایش قیمت نهاده‌های دامی شیر و مواد لبنی نیز افزایش قیمت 60 تا 100درصدی پیدا کردند. یک کیلو کره که بین 45تا 60 هزار تومان بود الان 100تا 135هزار تومان در مغازه‌ها به فروش می‌رسد. یک پنیر خامه‌ای یک نفره که 4تومان بود الان بین 7تا 8هزار تومان است. 

در مقایسه با افزایش قیمت نهاده‌های دامی این افزایش قیمت مواد لبنی طبیعی است. اما برای شهروندان که مصرف‌کننده مواد لبنی هستند غیرطبیعی بود و برخی شهروندان خرید مواد لبنی را به حداقل یا نصف سبد غذایی خانواده کاهش دادند و این کاهش فروش مواد لبنی را به دنبال داشت.


تغییر شغل اجباری 

کاظم امیری با اشاره به کاهش فروش مغازه‌اش می‌گوید: این اتفاق دلایل مختلفی دارد. یکی از آن‌ها افزایش تعداد مغازه‌های لبنیاتی است. چند سال قبل در راسته همین خیابان ما تنها مغازه لبنیاتی بودیم اما از 2سال گذشته تا به امروز 3مغازه لبنیاتی دیگر هم افتتاح شده است. دلیل دیگر کاهش تقاضا برای مواد لبنی، بدترشدن وضعیت معیشت و اقتصاد مردم است. 

به دنبال شیوع گسترده کرونا که با ورشکستگی و تعطیلی مشاغل زیادی همراه بود درآمد خانواده‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل خانواده ترجیح می‌دهند مواد غذایی ضروری‌تر مثل برنج و گوشت را تهیه کنند. با افزایش بیکاری و گرانی‌ها خرید مواد لبنی کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد و خیلی از همکاران ما باید به دنبال شغل دیگری باشند.

کلمات کلیدی
ارسال نظر