کد خبر: ۱۹۶۵
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

نشان استادشاگردی بر گردن نوجوان محله سیدی

سید محمدجواد فانی در 18سالگی نشان استادشاگردی‌اش را از بسیج محله سیدی (پایگاه بسیج کمیل، مسجد بیت المهدی(عج))‌ گرفته است. با این نوجوان موفق محله سیدی همراه شدیم تا در ادامه از کارش بیشتر برایمان ‌بگوید. سید جواد از 8سالگی به کارگاه کفاشی آمده است. هدف او در ابتدا فقط گذراندن تعطیلات تابستان بوده اما کم‌کم برایش این‌کار جدی شده است. او اکنون در سن 18سالگی می‌گوید که می‌خواهد در آینده به عنوان شغل دومش کفاشی را ادامه بدهد: آن روزها برای اینکه در کنار پسردایی‌هایم باشم به کارگاه کفاشی آمدم. آن‌ها چند سال از من بزرگ‌تر هستند و با هم رفاقت خوبی داریم.

 هر استادکاری را که امروز می‌بینم روزی خودش شاگرد بوده است. به عبارتی ساعت‌ها کار و تلاش پشت کلمه استادکاری نهفته است. شاگردی‌کردن شروع موفقیت است برای فردی که می‌خواهد کارش را شروع کند در صورتی که دربرابر مشکلات سر راهش کم نیاورد. سید محمدجواد فانی هم شاگرد است.

شاگردی که در 18سالگی نشان استادشاگردی‌اش را از بسیج محله (پایگاه بسیج کمیل، مسجد بیت المهدی(عج))‌ گرفته است. با این نوجوان موفق محله سیدی همراه شدیم تا در ادامه از کارش بیشتر برایمان ‌بگوید.
سید جواد از 8سالگی به کارگاه کفاشی آمده است. هدف او در ابتدا فقط گذراندن تعطیلات تابستان بوده اما کم‌کم برایش این‌کار جدی شده است. او اکنون در سن 18سالگی می‌گوید که می‌خواهد در آینده به عنوان شغل دومش کفاشی را ادامه بدهد: آن روزها برای اینکه در کنار پسردایی‌هایم باشم به کارگاه کفاشی آمدم. آن‌ها چند سال از من بزرگ‌تر هستند و با هم رفاقت خوبی داریم. همین رفاقت سبب شد تا در کنار آن‌ها ماندگار شوم.

 اولین تابستان کاری‌ام تنها کنار دستشان می‌ایستادم و نحوه کار را یاد می‌گرفتم. مراحل کفش درست‌کردن را از ابتدا نگاه می‌کردم و در کنارش کارهای جزئی هم انجام می‌دادم.

 

مهارت‌آموزی برای روز مبادا

با شروع مدارس او به سر کلاس درس می‌رود و آموزش تا تابستان دیگر تعطیل می‌شود. 2سال طول کشیده تا او بتواند مانند پسردایی‌ها و استادکار، کفش را در دست بگیرد و کامل کند. حالا بعد از 10سال صفر تا صد این شغل را می‌داند. 

سیدجواد در حال حاضر دانش‌آموز مقطع دوازدهم است و در رشته رایانه تحصیل می‌کند. خودش توضیح می‌دهد: رشته تحصیلی‌ام را بسیار با علاقه دنبال می‌کنم. در کنارش کار کفاشی را هم ادامه می‌دهم. بالأخره هر کدام بازار کار خودش را دارد و می‌توانند در آینده شغلی‌ام مکمل یکدیگر باشند.

 

شاگرد باید دزد کار باشد

جواد از زمان شروع کرونا و تعطیل ‌شدن مدارس وقتش را بیشتر در کارگاه کفاشی گذرانده و هر زمان که درس داشته باشه، برای آن وقت گذاشته است.
او درباره رابطه استاد شاگردی می‌گوید: بین استاد و شاگرد در درجه اول احترام حکم‌فرماست.

 شاگرد باید پشتکار داشته و از کار سخت هراسی نداشته باشد، در غیر این صورت آن را یاد نمی‌گیرد. آموزش هر استادی هنگام انجام کار است. شاگرد باید کار را ببیند و به قول قدیمی‌ها آن را بدزدد. از همان ابتدا نخواسته باشد که زود آمده و زود هم یاد بگیرد و برود. باید بداند سال‌ها تمرین کردن او را به استادکاری می‌رساند.

این نوجوان کوشای محله سیدی درباره نشانی که از بسیج محله‌شان دریافت کرده است می‌گوید: این نشان را بسیج به افرادی که در نوجوانی در کنار درس‌خواندن کار هم کرده‌اند می‌دهد، نوجوانانی که کار را یادگرفته‌اند و از طرفی مراقب اخلاق و رفتارشان هم هستند.

ارسال نظر