کد خبر: ۱۹۶۶
۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

آخوند خراسانی 20/1، کوچه‌ای با دو نام هویتی

باید 2کوچه از بقعه محمد‌جواد مؤمن یا همان گنبد سبز بالا ‌بروید که به این کوچه پررمز و راز ‌برسید. کوچه‌ای که تا قرن دوازدهم هجری، قسمتی از گورستانی به نام «میر‌همام» بوده است. قدیمی‌ها این معبر را با نام فروغ می‌شناسند. دلیلش هم به وجود دبیرستانی با همین نام برمی‌گردد که در این معبر وجود دارد. بعدها به درخواست خانواده سیگاری نام این خیّر بر کوچه نقش بست و حالا نام حاج محمد اسماعیل سیگاری را می‌توان روی تابلو دید.

باید 2کوچه از بقعه محمد‌جواد مؤمن یا همان گنبد سبز بالا ‌بروید که به این کوچه پررمز و راز ‌برسید. کوچه‌ای که تا قرن دوازدهم هجری، قسمتی از گورستانی به نام «میر‌همام» بوده است. قدیمی‌ها این معبر را با نام فروغ می‌شناسند. دلیلش هم به وجود دبیرستانی با همین نام برمی‌گردد که در این معبر وجود دارد. بعدها به درخواست خانواده سیگاری نام این خیّر بر کوچه نقش بست و حالا نام حاج محمد اسماعیل سیگاری را می‌توان روی تابلو دید. این کوچه از ضلع غربی بازار سرشور منشعب شده است، عرض آن 4متر است و به ضلع شرقی خیابان آخوند خراسانی یا همان آخوند خراسانی 20/1  متصل می‌شود.

 

مسجد سهله یا نظریافته اعتبار و شهرتش را به‌‌دلیل قدمت و مجاورتش با حرم مطهر دارد؛ مسجدی که به گفته هیئت‌امنایش قدیمی‌ترین مسجد بعد از مسجد گوهرشاد است.

 

مدرسه ایثار در همسایگی اداره آموزش و پرورش مدارس استثنایی میزبان دانش‌آموزانی است که مشکلات یادگیری دارند.

 

سال تأسیس دبیرستان علامه طباطبایی به 1323 شمسی برمی‌گردد و معروف به دبیرستان فروغ بوده است.

 

مسجد حضرت زهرا(س) یا همان «میرحوا»ی سابق به گفته اهالی و قدیمی‌های محله، احتمالا مقبره میرهمام را در خود دارد و تا قبل‌از سال‌۱۳۳۰ به شکل مقبره بوده است.

 

ارسال نظر