کد خبر: ۲۰۵۹
۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

«گل‌افشان» در دست خانواده‌ها

چندی است بوستان‌های محدوده گلشهر پاتوق معتادان متجاهر شده و خانواده‌ها امکان استفاده از این مکان‌ها را ندارند. این برنامه با هدف دعوت از خانواده‌های اطراف برای حضور در بوستان و نا‌امن کردن فضا برای معتادان متجاهر برگزار می‌شود.

بوستان «گل‌افشان »واقع در خیابان شهید شفیعی49 میزبان برنامه‌ای متفاوت است. برنامه‌ای ساده اما کاربردی که به پیشنهاد فرهنگ‌سرای بهرمان و با همکاری دفتر توسعه محله و بسیج حوزه8 میثم به اجرا در آمد.
موضوع از این قرار است که چندی است بوستان‌های محدوده گلشهر پاتوق معتادان متجاهر شده و خانواده‌ها امکان استفاده از این مکان‌ها را ندارند. این برنامه با هدف دعوت از خانواده‌های اطراف برای حضور در بوستان و نا‌امن کردن فضا برای معتادان متجاهر برگزار می‌شود.
ساعت 9:30 دقیقه صبح است. سمت غربی بوستان در محل بازی کودکان برای برگزاری برنامه انتخاب شده و ردیف صندلی‌ها هم چیده شده است. میزهای کوچکی هم برای نقاشی کودکان در نظر گرفته‌اند. برنامه شروع می‌شود و سر و صدای موسیقی رفته رفته اهالی را دور هم جمع می‌کند.

 

تداوم برنامه تا برقراری امنیت

مدیر فرهنگ‌سرای بهرمان در حاشیه برگزاری مراسم درباره ایده این برنامه به شهرآرامحله می‌گوید: با توجه به حضور معتادان متجاهر در بوستان‌های گلشهر، تصمیم گرفتیم رویدادی را رقم بزنیم. می‌خواهیم به‌طور هفتگی در بوستان‌های محدوده گلشهر برنامه اجرا کنیم و از این طریق خانواده‌ها را به بوستان بکشانیم و فضا را برای موادفروشان و استعمال‌کنندگان آن‌ها ناامن کنیم.

زهرا محمدی نیک اضافه می‌کند: شروع این برنامه از بوستان گل‌افشان است ولی در سایر بوستان‌ها نیز انجام می‌شود. این مراسم هر هفته برگزار می‌شود تا زمانی که حضور معتادان در بوستان کمتر شود. به‌زودی در روزهای دیگر هفته هم مهمان بوستان‌های دیگر خواهیم بود. پیش از این با اعضای دفتر تسهیلگری، فرمانده حوزه بسیج8 میثم و تعدادی از اعضای شورای اجتماعی دو محله ثامن و امیرالمؤمنین(ع) در فرهنگ‌سرا جلسه‌ای داشتیم و درباره چگونگی برگزاری برنامه گفت‌وگو کردیم.

این محله سرانه فضای سبز کمی دارد و این بوستان می تواند محل خوبی برای گردهم آمدن خانواده‌ها باشد. حتی فضای بازی کودکان نیز دارد. مشکل اینجاست که ضلعی از بوستان با زمین‌های کشاورزی حاشیه کشف‌رود در انتهای گلشهر تلاقی دارد. این زمین‌ها همیشه پاتوق بسیاری از معتادان متجاهر بوده و کماکان نیز هست. با این شرایط فضای بوستان هم عملا در اختیار همین افراد قرار دارد. 

مهلا برادران توکلی، کارشناس اجتماعی دفتر توسعه محلات امیرالمؤمنین(ع) و ثامن، در این باره می‌گوید: موارد زیادی گزارش شده و اهالی ابراز کردند این بوستان به‌دلیل وجود این افراد استفاده‌شدنی نیست. مردم بارها گفته بودند که اینجا بوستان خوبی است ولی امکان استفاده از آن را ندارند. حتی خانواده‌هایی که همسایه بوستان هستند می‌آیند و تنها روی لبه‌های خارجی بوستان می‌نشینند و جرئت نمی‌کنند داخل بوستان شوند.

 

آسیب کودکان از تماشای معتادان

امروز در این برنامه تعداد زیادی مادران به همراه فرزندانشان حضور دارند. فرزندان هم از این فرصت استفاده کرده و سرگرم بازی با وسایل بازی کودکان هستند. معتادان بوستان‌نشین حالا به ضلع شرقی کوچ کرده‌اند. رقیه اسماعیلی به اینجا آمده و نگاهش را از روی فرزندش که در حال بازی است برنمی‌دارد. 

او می‌گوید: خانه‌مان کوچک است و جای بازی ندارد. محوطه بازی کودکان این بوستان هم مدت‌ها برای کرونا تعطیل بود و الان هم که باز شده استفاده‌شدنی نیست. هر موقع از اینجا رد می‌شوم دورتا دور معتادان نشسته‌اند. مگر از جان بچه‌ات سیر شده باشی که بیاوری اینجا بازی کند. 

طاهره محمدی مادر دیگری است که می‌گوید: اصلا فرض کنید که معتادان کاری به بچه‌ها نداشته باشند، مواد مخدر که دستشان می‌گیرند، بچه می‌بیند و از همین الان چشم و گوشش باز می‌شود. باید فکری به حال این وضع کرد. از وقتی خاطرم هست این افراد دور و بر همین کال (کشف‌رود) حضور داشتند. مواد مخدر هم توزیع می‌کنند و راه پای خیلی‌ها به این محله باز شده است. برنامه با مسابقه گروه آموزشی سازمان آب به پایان می‌رسد و به تعدادی هم جوایزی تعلق می‌گیرد.

ارسال نظر