کد خبر: ۲۱۹۵
۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

هنرمند نارنجی‌پوش

در محله الهیه پاکبانی زندگی و کار می‌کند که از هر انگشتش یک هنر می‌ریزد، علاوه‌بر پاکبانی که وظیفه روزانه و حرفه‌ای اوست، خطاطی، شماره‌گذاری روی باکس‌های زباله، تابلونویسی و دیوارنویسی می‌کند. بسیاری از دیوارنگاری‌های منطقه 12 نیز از آثار هنرمندانه این پاکبان است. علاوه‌بر این ذات هنرمندانه، حسین غلامی مربی، داور و استاد حرفه‌ای ورزش‌های رزمی به‌ویژه کاراته بوده و باشگاهش در بولوار توس قهرمانان زیادی را پرورش داده است.

وقتی اسم پاکبان به گوشمان می‌رسد، ناخودآگاه به یاد مردان نارنجی‌پوشی می‌افتیم که هر روز صبح زود جارو در دست، بدون کوچک‌ترین چشمداشتی حتی به واژه‌های«خسته نباشی» و «سلامی» و حتی نگاهی، کوچه‌ها را می‌سابند و پاکیزگی را برای محله و شهر به ارمغان می‌آوردند.
در محله الهیه پاکبانی زندگی و کار می‌کند که از هر انگشتش یک هنر می‌ریزد، علاوه‌بر پاکبانی که وظیفه روزانه و حرفه‌ای اوست، خطاطی، شماره‌گذاری روی باکس‌های زباله، تابلونویسی و دیوارنویسی می‌کند. بسیاری از دیوارنگاری‌های منطقه 12 نیز از آثار هنرمندانه این پاکبان است. 
علاوه‌بر این ذات هنرمندانه، حسین غلامی مربی، داور و استاد حرفه‌ای ورزش‌های رزمی به‌ویژه کاراته بوده و باشگاهش در بولوار توس قهرمانان زیادی را پرورش داده است. 


استاد و مربی نداشتم

حسین غلامی، متولد سال1355 و ساکن محله الهیه است. به قول خودش استعداد ذاتی هنری داشته و با کمک همین استعداد ذاتی و تمرین بسیار، هنر خطاطی و نقاشی را آموخته است.
وی در توضیح بیشتر می‌گوید: در زمینه هنر خوش‌نویسی و نقاشی هیچ استاد و مربی‌ای نداشتم، در زمان مدرسه چون خط خوشی داشتم، با استفاده از دو خودکار، اسم بچه‌ها را روی‌ کتاب و دفترهایشان می‌نوشتم. 

بعد از آن نیز با تمرین و تکرار سرمشق‌های خطاطان معروفی همچون «میرعماد قزوینی» به تدریج در نوشتن 4نوع خط مختلف «نسخ»، «هما»، «نستعلیق» و «شکسته نستعلیق» خبره شدم. در دوران راهنمایی‌ نیز کاریکاتورها و نقاشی‌های طنز مختلفی را انجام می‌دادم و به‌تدریج با فوت و فن هنر نقاشی نیز آشنا شدم. 

به پشتوانه همین استعداد در هنر نقاشی و خطاطی، مغازه‌ای اجاره کردم و به ساخت تابلوهای خطاطی، نقاشی و معرق روی چوب که به‌وسیله اره مویی انجام می‌گرفت، پرداختم. مضامین بیشتر تابلوهایم آیات قرآن و اشعار زیبای شاعران فارسی زبان بود. چند سالی را با این شغل گذران زندگی می‌کردم، اما با افزایش هزینه‌های زندگی و رکود فروش تابلوهایم، مغازه را تعطیل کردم و به دنبال شغل دیگری‌ رفتم. البته هنوز هم در خانه و به‌طور پاره وقت به کشیدن تابلوخط و معرق مشغول هستم.


9سال پاکبانی

خطاط و معرق‌کار برجسته بولوار توس بعد از تعطیلی مغازه خطاطی، به عنوان پاکبان در ناحیه2 شهرداری منطقه12 مشغول به کار شد. او به دنبال یک اتفاق دوباره دست به قلم شده و دیوارنویسی‌های زیبایی را در منطقه انجام می‌دهد.
حمیدظریف، کارشناس خدمات شهری ناحیه2، با اشاره به چگونگی‌ کشف حسین غلامی می‌گوید: وی 9سالی است که به عنوان پاکبان و نیروی خدمات شهری در ناحیه2 منطقه12 مشغول به کار است. در این مدت ما از استعداد و هنر او آگاه نبودیم تا اینکه سرانجام در سال گذشته و در جریان طرح سرشماری و شماره‌دارکردن باکس‌های زباله، به دنبال شخصی بودیم که روی باکس‌های زباله نام شهرداری منطقه، ناحیه و شماره باکس زباله را با خط زیبا درج کند. 

همه پاکبان‌ها حسین غلامی را معرفی کردند و ما نیز این وظیفه را به او محول کردیم. بعد از انجام این طرح یک روز که در حال عبور از کنار یکی از باکس‌های زباله بودم، احساس‌کردم، کسی‌که این اعداد را نوشته، باید هنرمند و خطاط خوبی باشد. بلافاصله از او خواستم که به دفترم بیاید، شعری را در اختیارش قرار دادم و از او خواستم که متن را خوانده و با خط خوش بنویسد. بعد از نوشتن و دیدن متن یقین‌ کردم که او هنرمند خطاطی است، غلامی نیز که تا آن زمان هیچ حرفی درباره هنرش نزده بود، نظرم را تأیید کرد و گفت که سال‌هاست خطاطی و نقاشی می‌کند.


کشیدن تابلو و نقاشی‌های دیواری

پاکبان فعال در ناحیه2 شهرداری منطقه، بعد از این ماجرا و کشف دوباره استعدادش، از طرف شهرداری به عنوان یک هنرمند خطاط، وظیفه دیوارنویسی و دیوارنگاری‌های منطقه را برعهده گرفته است.
وی می‌گوید: با درخواست مدیران شهرداری ناحیه2 منطقه12، هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی و طرح استقبال از مهر، دیوارنویسی و دیوارنگاری در 7مدرسه از ناحیه2 برعهده من گذاشته شد و من نیز طرح‌هایی از حیوانات، گل و گیاه و پرندگان را روی دیوار مدارس نقاشی کردم. 

همچنین متن‌هایی زیبا به مناسبت آغاز سال تحصیلی روی دیوار مدارس خطاطی کردم که مورد توجه بسیاری از معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت. از آن به بعد علاوه بر پاکبانی به عنوان یک خطاط و نقاش نیز در شهرداری منطقه فعالیت دارم و به مناسبت‌های مختلف دیوارنویسی و دیوارنگاری می‌کنم، در حال حاضر هم مشغول دیوارنویسی‌هایی با موضوع «نریختن زباله درمحله» و «تحویل به موقع زباله» هستم که با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی درحال انجام است.

هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی و طرح استقبال از مهر، دیوارنویسی و دیوارنگاری در 7مدرسه از ناحیه2 برعهده من گذاشته شد و من نیز طرح‌هایی از حیوانات، گل و گیاه و پرندگان را روی دیوار مدارس نقاشی کردم


مربیگری و داوری‌کاراته

حسین غلامی، علاوه بر خطاطی و نقاشی، 30سال است که حرفه‌ای به ورزش کاراته می‌پردازد و قهرمانان زیادی را در این رشته تربیت کرده است.

غلامی با تأیید این موضوع می‌گوید: 30سال است که ورزش کاراته را به‌طور حرفه‌ای انجام می‌دهم و داور رسمی مسابقات کاراته در استان خراسان رضوی هستم، 15سال سابقه مربیگری دارم و از مدتی قبل نیز با دایرکردن باشگاهی در محله کوشک مهدی(انتهای توس65) علاوه بر تربیت نسل جدید، جوانان را به سمت ورزش ترغیب می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: 15نفر از شاگردانم چندی پیش و در مسابقات استانی مدال‌های طلا، نقره و برنز را به خود اختصاص دادند که در بین آن‌ها رضا غلامی، متین پرهیزگار، علی اصغر اکبری و محمد جواد خوشخو مدال طلای قهرمانی استان را بر گردن آویختند.

ارسال نظر