کد خبر: ۲۳۰۶
۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

ادبیات، چاشنی هر شغلی است

علی علوی مقدم می‌گوید: سال هفتم استاد ادبیاتی داشتم به نام آقای امامی که متوجه استعدادم در ادبیات شد و برای حضور در المپیاد و جشنواره مشوقم بود. به دنبال این تشویق، همان سال در بخش ادبیات جشنواره نوجوان خوارزمی با نام «احساس واژه‌ها» شرکت کردم اما فقط توانستم تا مرحله ناحیه بروم. سال هشتم در المپیاد ادبی حضور پیدا کردم و موفق شدم رتبه سوم استانی را به دست بیاورم.

با اینکه در رشته علوم تجربی درس می‌خواند اما ذوق شاعری و نویسندگی دارد. موسیقی را هم به عنوان یک زنگ تفریح جذاب در کنار حجم سنگین درس‌های سال آخر دبیرستان، چاشنی برنامه‌هایش کرده است. علی علوی مقدم که در المپیاد ادبیات و جشنواره خوارزمی رتبه سوم استانی را از آن خود کرده، متولد 1383 است و در محله آب وبرق بزرگ شده است. گرچه چند سالی را به محله‌ای دیگر نقل مکان کرده‌اند اما باز به همین محله برگشته‌اند.


شغل باید از علایق جدا باشد

علی امسال برای شرکت در کنکور آماده می‌شود و فعلا دور مسابقات را خط کشیده است، اما عشق به ادبیات و موسیقی در وجودش نهفته است. به نظر خودش رشته تحصیلی و شغل آدم می‌تواند از علاقه اصلی‌اش جدا باشد، به همین دلیل رشته علوم تجربی را برای تحصیل و شغل آینده‌اش انتخاب کرده است اما ادبیات و موسیقی را برای دل خودش دنبال می‌کند.
از بچگی درس‌خوان بوده است. 

از سال سوم دبستان که زنگ انشا به درس‌هایش اضافه شده، متوجه شده است که به ادبیات و نوشتن علاقه خاصی دارد. او می‌گوید: سال هفتم استاد ادبیاتی داشتم به نام آقای امامی که متوجه استعدادم در ادبیات شد و برای حضور در المپیاد و جشنواره مشوقم بود. به دنبال این تشویق، همان سال در بخش ادبیات جشنواره نوجوان خوارزمی با نام «احساس واژه‌ها» شرکت کردم اما فقط توانستم تا مرحله ناحیه بروم. 

دایره واژگان من با برنامه‌های مستند تلویزیون و کتاب‌هایی که از بچگی مطالعه می‌کردم وسیع بود

سال هشتم در المپیاد ادبی حضور پیدا کردم و موفق شدم رتبه سوم استانی را به دست بیاورم. سال نهم، هم در المپیاد ادبیات و هم در جشنواره «احساس واژه‌ها» توانستم مقام سوم استان را به دست آورم.


بیان احساس بر اساس تصویری مفهومی

او درباره شیوه برگزاری مسابقات ادبیات توضیح می‌دهد: المپیاد سؤالات تستی دارد و آزمون از منابع مشخصی گرفته می‌شود که شامل شاخه‌های مختلف تاریخ ادبیات، دستور زبان فارسی و نگارش است. برای من تاریخ ادبیات کمی سخت بود اما بخش دستوری و نگارش را دوست داشتم. در مسابقه «احساس واژه‌ها» شیوه کار به این صورت است که تصویری را نشان می‌دهند و باید موضوعی را از آن برداشت کنی و انشا را بنویسی. برای ما تصویری از کره زمین ارائه شد که به صورت مفهومی بود.

علی معتقد است که برای خوب نوشتن باید کلمات زیادی را در ذهن داشته باشیم. او می‌گوید: دایره واژگان من با برنامه‌های مستند تلویزیون و کتاب‌هایی که از بچگی مطالعه می‌کردم وسیع بود. در کنار مطالعه فراوان در کلاس‌های مختلفی که توسط آموزش و پرورش برگزار می‌شد و کارگاه‌های آموزشی دستور زبان و ارائه‌های ادبی شرکت می‌کردم. با اینکه هم شعر می‌گویم و هم متن می‌نویسم، ولی نظم را بیشتر از نثر دوست دارم. 

برای من ادبیات تفریح و تفنن است مانند موسیقی. من موسیقی را با پیانو شروع کردم و الان سه‌تار می‌نوازم. اولویتم با درس‌هایم است و کنار آن ادبیات و موسیقی را هم قرار داده‌ام.

کلمات کلیدی
ارسال نظر