کد خبر: ۲۴۲۹
۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۰

وحدت 25، کوچه شیخ برپا

شیخ علی‌اکبر واعظ‌کرمانی، یکی از صدها واعظ زمان خودش(1261-1325) بودکه در مشهد منبر می‌رفت؛ مردی از پایین‌خیابان که همیشه سرپا سخن می‌گفت. به همین دلیل مردم او را به «شیخ برپا» می‌شناختند. اصالتش کرمانی بود و بعد از مهاجرت‌ به مشهد در خیابان وحدت۲۵ ساکن شده بود؛ کوچه‌ای که هنوز هم نواده‌های او در آن ساکن هستند.

 شیخ علی‌اکبر واعظ‌کرمانی،یکی از صدها واعظ زمان خودش(1261-1325) بودکه در مشهد منبر می‌رفت؛ مردی از پایین‌خیابان که همیشه سرپا سخن می‌گفت. به همین دلیل مردم او را به «شیخ برپا» می‌شناختند.

 اصالتش کرمانی بود و بعد از مهاجرت‌ به مشهد در خیابان وحدت۲۵ ساکن شده بود؛ کوچه‌ای که هنوز هم نواده‌های او در آن ساکن هستند. به همین دلیل از قدیم مردم به این کوچه که امروز روی تابلوهایش نام شهیدحجازی هم دیده می‌شود «شیخ برپا» می‌گفتند.

کوچه وحدت۲۵ که امروز مرکز شهر محسوب می‌شود، در گذشته محل دیوارهای پایان شهر بود که در لهجه مشهدی به آن«بهره» می‌گفتند.

 

این کوچه از آن فرعی‌های اطراف حرم مطهر است که پروژه‌های تجاری در آن شکست خورده‌اند. آثار آن در خالی‌بودن بیشتر مغازه‌های مجتمع‌های عدالت، ولیعصر(عج) و امام زمان(عج) دیده می‌شود. گویا در گذشته بیشتر مغازه‌ها سمساری بوده است.

 

عباس کفاش، از اهالی قدیم این کوچه، می‌گوید که درگذشته این کوچه رونق داشت و قرار بود درمانگاه صاحب‌الزمان(عج) هم در آن ساخته شود، اما درحد جاگذاری تیرهای آهن ماند و ۱۳سال است که پروژه آن رها شده است و خبری از ساخت نیست.

 

ارسال نظر