کد خبر: ۲۷۳۳
۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

تاریخچه دانشگاه شهید مطهری؛ از کوچه فروغ تا خیابان کوشش

سال 68 واحد خواهران دانشگاه شهید مطهری در مشهد تأسیس می‌شود. کوچه فروغ در گنبد سبز پذیرای اولین دانشجویان مشهدی است. دانشگاهی که اولین دانشجویانش از سال آخر دبیرستان شهید مطهری به این دانشگاه راه پیدا می‌کنند. اولین رشته مورد پذیرش فلسفه است. در سال1375 فقه و حقوق اسلامی هم به این جمع اضافه می‌شود. فضای کم آموزشی باعث می‌شود که این بار به میدان توحید بروند تا در انتظار ساخت مکان فعلی باشند. 2 سال هم کوچه حسین باشی میزبان این دانشگاه است تا در سال 1382 ساختمان تازه دانشگاه مطهری در خیابان کوشش شروع به کار کند.

مؤسس مسجد مدرسه سپهسالار، میرزا حسین خان سپهسالار قزوینی، صدراعظم ناصرالدین شاه قاجار بوده است که دستور ساخت آن را در سال ۱۲۵۸ صادر و آن را وقف کرد. این مدرسه در سال ۱۳۵۸ و پس از شهادت استاد مرتضی مطهری به مدرسه عالی شهید مطهری تغییر نام داد و اداره آن از طرف امام خمینی (ره) به آیت‌الله محمد امامی کاشانی سپرده شد.

 در ۲۴ فروردین ۱۳۸۹، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نام مدرسه عالی را به دانشگاه تغییر داد. سال 68 واحد خواهران دانشگاه شهید مطهری در مشهد تأسیس می‌شود. کوچه فروغ در گنبد سبز پذیرای اولین دانشجویان مشهدی است. دانشگاهی که اولین دانشجویانش از سال آخر دبیرستان شهید مطهری به این دانشگاه راه پیدا می‌کنند.

کوچه فروغ در گنبد سبز پذیرای اولین دانشجویان مشهدی است. دانشگاهی که اولین دانشجویانش از سال آخر دبیرستان شهید مطهری به این دانشگاه راه پیدا می‌کنند

 اولین رشته مورد پذیرش فلسفه است. در سال1375 فقه و حقوق اسلامی هم به این جمع اضافه می‌شود. فضای کم آموزشی باعث می‌شود که این بار به میدان توحید بروند تا در انتظار ساخت مکان فعلی باشند. 2 سال هم کوچه حسین باشی میزبان این دانشگاه است تا در سال 1382 ساختمان تازه دانشگاه مطهری در خیابان کوشش شروع به کار کند.

 2سالی است که رشته روان‌شناسی هم به جمع رشته‌های این دانشگاه افزوده شده است. از سال 1380 دانشجویان در مقطع ارشد هم در 4رشته پذیرش می‌شوند. از سال89 مقطع دکترا نیز به دانشگاه آمد تا تحصیلات تکمیلی در تمام مقاطع حاضر باشد.


رئیس قوه قضائیه، دانش‌آموخته دانشگاه مطهری!

سبیکه فانی، مسئول گزینش واحد خواهران دانشگاه شهید مطهری، درباره هدف ایجاد این دانشگاه می‌گوید: هدف از احداث این دانشگاه که تولیت آن اکنون با آیت‌الله امامی کاشانی است تربیت دانشجویان مبلغ دین است.

 دانشجویانی که از کلاس‌های درس ما دانش‌آموخته می‌شوند با توجه به سطح علمی بالایی که دارند در یافتن شغل موفق هستند. سیدابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه، محمد جواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران و محمد روشن، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، از دانش‌آموختگان موفق این دانشگاه هستند.


امکاناتی برای رفاه و راحتی دانشجو

از در ورودی دانشگاه که به محوطه آن وارد شوید گستردگی و سبزی حیاط دانشگاه برایتان دلنشین است. سمت چپ فضای ورزشی با وسایل پارکی در نظر گرفته شده است که در کنار آلاچیق‌ها و باغچه‌ها فضای مفرحی به نظر می‌رسد. دانشگاه 3ساختمان دارد که هر کدام 3طبقه دارد. یک بخش آن اداری و کتابخانه و آمفی تئاتر است و بخش وسط نمازخانه و کلاس‌های درس.

 سمت راست هم که به صورت جداست برای دانشجویان ارشد و دکترا مناسب‌سازی شده است. وجود یک مهدکودک برای پذیرش کودکانِ دانشجویانی که مادر هستند باعث آرامش خاطر آنان است. سالن غذاخوری، فروشگاه بسیج و کانون فرهنگی و دارالقرآن از دیگر امکانات رفاهی و آموزشی این مجتمع است.

دانشگاه ظرفیت 220 دانشجو در مقطع کارشناسی و 30 دانشجو در مقطع ارشد دارد. هر سال 100 ورودی جدید به دانشجویان دانشگاه شهید مطهری اضافه می‌شوند

دانشگاه ظرفیت 220 دانشجو در مقطع کارشناسی و 30 دانشجو در مقطع ارشد دارد. هر سال 100 ورودی جدید به دانشجویان دانشگاه شهید مطهری اضافه می‌شوند. ساختمان دانشگاه 13 کلاس دارد که برای رفاه حال دانشجویان تجهیز و مناسب‌سازی شده است.

 همه امکانات این ساختمان در راستای رفاه بیشتر بانوان دانشجو است. مسئول گزینش دانشگاه شهید مطهری می‌گوید: ما خدمات خوبی به دانشجویان ارائه می‌کنیم چون دانشجو ساعت‌های زیادی از روزش را اینجا می‌گذراند و باید بتواند از امکانات استفاده و احساس راحتی کند.


نحوه پذیرش

مسیر ورود به دانشگاه مطهری از کنکور سراسری می‌گذرد. البته دانشگاه برای پذیرش دانشجو از دیگر رشته‌های‌‌ دبیرستان به جز هنر هیچ محدودیتی ندارد و فانی دراین‌باره می‌گوید: ما از همه رشته‌های دبیرستان پذیرش داریم و دانش‌آموزان می‌توانند از طریق کنکور سراسری این دانشگاه را انتخاب کنند و بیایند.

نام دانشگاه مطهری برای کسانی که کنکور شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند در فهرست دانشگاه‌هایی که می‌توانند برگزینند، آمده است. اما باید دانست دانشگاه مشهد زیرشاخه دانشگاه مطهری تهران است و علاقه‌مندان پس از انتخاب آن برای مصاحبه به مشهد خواهند آمد.

طبق معمول سه برابر ظرفیت افراد متقاضی تحصیل به دانشگاه مشهد معرفی می‌شوند تا براساس مصاحبه پذیرش شوند. مصاحبه‌ای که قبل از پذیرش دانشجو در دانشگاه انجام می‌شود افزون بر شرط معدل بالای 17 به تقیدات مذهبی متقاضی هم توجه دارد. دانشگاه مطهری یک دانشگاه دولتی است که دانشجویان برای تحصیل شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند.


فعالیت‌های فرهنگی

وی درباره فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه می‌گوید: برنامه‌های فرهنگی زیادی اجرا می‌شود. برنامه‌هایی مانند کارگاه نویسندگی، مهارت‌های زندگی، تربیت مبلغ که با مرکز مهدویت برنامه‌های مشترک است. بینش مطهر و مکالمه عربی و انگلیسی و پژوهش نیز داریم که بیشتر به مباحث خانوادگی می‌پردازد. یکی از فعالیت‌هایی مورد تشویق در دانشگاه شهید مطهری اردوهای جهادی است. 

الان دانش‌آموختگان ما در زمینه اردوهای جهادی فعال هستند و از کال زرکش تا ساختمان و حاشیه شهر را تحت پوشش دارند

اردوهایی که گاهی به وسیله دانشجویان دانش‌آموخته راه‌اندازی می‌شود و دانشجویان دانشگاه در آن شرکت می‌کنند. فانی می‌گوید: الان دانش‌آموختگان ما در زمینه اردوهای جهادی فعال هستند و از کال زرکش تا ساختمان و حاشیه شهر را تحت پوشش دارند .آن‌ها همچنین در کمک به مدارس و تدریس فعالیت دارند.

 برگزاری حلقه‌های معرفتی برای سنین مختلف در نقاط مختلف شهر از دیگر فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان است. برگزاری اردوهای تفریحی مانند کویرگردی و زیارتی مانند سفر اربعین بخش دیگری است که با هدف نشاط جوان مذهبی مورد توجه دانشگاه است.

 برگزاری شبی در دانشگاه با عنوان نقد فیلم، زیارت دسته‌جمعی و... نیز باعث همبستگی و صمیمیت میان دانشجویان می‌شود. سیر مطالعات آثار شهید مطهری هم از دیگر مسائلی است که مسئولان فرهنگی دانشگاه در دستورکار خود داده‌اند.

 

ارسال نظر