کد خبر: ۲۷۳۸
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

مبارزه جوان ووشوکار محله عسگریه با کمبود امکانات

ایمان زیرکی، 19 ساله، ووشوکار و کاراته‌کار محله عسگریه، در طول 7سال عمر ورزشی خود موفق به کسب بیش از 10عنوان قهرمانی و نائب قهرمانی شده است. زیرکی در ابتدا ووشو را از کلاس‌های تابستانی سالن ورزشی باباقدرت آغاز کرد و اکنون با طی مسافت طولانی در سالن ورزشی در خیابان ایمان آن را ادامه می‌دهد. زیرکی به واسطه قدی که دارد می‌توانست در رشته‌هایی نظیر والیبال و بسکتبال و چندین رشته دیگر موفق باشد اما با این حال او به رشته رزمی روی آورد و در ابتدا به کلاس ووشو می‌رود.

ایمان زیرکی، ووشوکار و کاراته‌کار منطقه، در سن 19 سالگی به کسب بیش از 10عنوان قهرمانی و نائب قهرمانی در طول 7سال عمر ورزشی خود موفق شده است. زیرکی در ابتدا ووشو را از کلاس‌های تابستانی سالن ورزشی باباقدرت آغاز کرد و اکنون با طی مسافت طولانی در سالن ورزشی در خیابان ایمان آن را ادامه می‌دهد.

زیرکی به واسطه قدی که دارد می‌توانست در رشته‌هایی نظیر والیبال و بسکتبال و چندین رشته دیگر موفق باشد اما با این حال او به رشته رزمی روی آورد و در ابتدا به کلاس ووشو می‌رود.

ورزشکار جوان مشهدی درباره چگونگی ورودش به عرصه ووشو می‌گوید: در دبیرستان فوتبال، والیبال، بدمینتون و چندین رشته دیگر را بازی می‌کردم اما هیچ کدام از آن‌ها برای من جذابیت خاصی نداشت تا اینکه 7سال پیش به پیشنهاد خانواده‌ام در کلاس‌های تابستانی ووشو در سالن ورزشی بابا قدرت ثبت‌نام کردم.

ووشو‌کار شهرک عسگریه ادامه می‌دهد: «به این ترتیب تمرین‌های خودم را زیر نظر استاد شیدا آغاز کردم. در ابتدای کار به دلیل سختی فشار تمرینات کمی مردد شده بودم و قصد داشتم تمریناتم را رها کنم اما به توصیه پدر و مربی تصمیم به ادامه این رشته گرفتم و به مرور زمان با تحقیقاتی که کردم، فیلم‌هایی که دیدم و تمریناتی که انجام دادم به این رشته ورزشی علاقه‌مند شدم.»


مسابقه را باختم اما خودم را نباختم

زیرکی با اشاره به اولین رقابتی که در آن پای گذاشته است، بیان می‌دارد: «اولین مسابقه‌ای که شرکت کردم پس از 7ماه شروع ورزشم بود. البته دیگر اعضای تیم نیز مانند من تازه‌کار بودند و بیشتر ما در این مسابقه‌ها استرس زیادی داشتیم. در این مسابقه‌ها تقریبا همگی حذف شدیم.

 ورزش برای من یک تفریح و سرگرمی سالم بود که تأثیرات زیادی برای من داشت که کمترین آن نشاط و اعتماد به نفسی بود که به من داد

 دومین مسابقه در تابستان سال بعد بود که متأسفانه بازهم باختم اما خوشبختانه خودم را نباختم. با وجودی که تعدادی از دوستانم در این زمان ناامید شدند و تمرینات را رها کردند من همچنان ادامه دادم. البته باید بگویم تا آن زمان ورزش را به چشم مقام آوردن و کسب جایگاه نگاه نمی‌کردم.

 ورزش برای من یک تفریح و سرگرمی سالم بود که تأثیرات زیادی برای من داشت که کمترین آن نشاط و اعتماد به نفسی بود که به من داد. در هر صورت اولین پیروزی من در یکی از رقابت‌های بین باشگاه‌های ووشوی مشهد رقم خورد. من بازی‌های خودم را بردم و اول شدم. این پیروزی باعث شد تمرینات خودم را به صورت جدی‌تر ادامه دهم.»


ووشوکار کاراته باز

ووشوکار شهرک عسگریه با پیشنهاد استاد لباس کاراته را نیز بر تن می‌کند و تمرینات کاراته را نیز همراه با ووشو در پیش می‌گیرد. او با نتایجی که در این رشته نیز به دست می‌آورد پاسخ اعتماد استاد خود را می‌دهد. وی درباره آغاز تمرینات خود در رشته کاراته می‌گوید: «یک روز استادم در سالن به بچه‌ها پیشنهاد داد افزون بر ووشو آن‌ها را کاراته نیز تمرین دهد. 

مربی گفت «ما می‌توانیم کاراته آزاد را همراه با ووشو ادامه دهیم. به‌ویژه که رشته کاراته از این پس در المپیک نیز خواهد بود ما شانس بیشتری پیدا می‌کنیم.» بیشتر بچه‌ها قبول کردند و ما علاوه بر ووشو تمرینات کاراته خود را در بخش مبارزه آغاز کردیم. البته من دلیل دیگری نیز برای ورود به رشته کاراته داشتم. علاوه بر این من می‌خواستم دید بهتری به ورزش و مبارزه پیدا کنم و دامنه حرکاتم را نیز گسترش دهم.»


تغییر محل تمرین و ریزش شاگردان

یک تغییر در محل تمرین باعث ریزش بسیاری از اعضای تیم می‌شود. سالن ورزشی باباقدرت به بوستان ریحانه و بانوان اختصاص پیدا می‌کند و آقایان باید برای خود محل دیگری پیدا می‌کردند. این تغییر سالن باعث ریزش بسیاری از دوستان زیرکی می‌شود.

 زیرکی از این تغییر می‌گوید: «حدود2 سال پیش سالن بابا قدرت را از ما گرفتند و آن را به بوستان ریحانه و بانوان اختصاص دادند. ما مجبور شدیم تمرینات را در یک سالن ورزشی دیگر در محله آقا مصطفی خمینی ادامه دهیم. 

متأسفانه این تغییر محل باعث ریزش بسیاری از اعضای باشگاه شد. البته حدود 6ماه است که شهرداری منطقه سالنی را در خیابان ایمان با امکانات خوب و تخفیف ویژه برای تمرین در اختیار ما قرار داد که تعدادی از بچه‌هایی که به دلیل دوری راه تمرینات را رها کرده بودند دوباره به باشگاه بازگشتند.»


فهرست افتخارات

زیرکی درباره مقاماتی که تاکنون به دست آورده است، می‌گوید: « تاکنون در حدود 20مسابقه شرکت کردم که در9 رقابت اول و 2 مسابقه مقام دوم را به دست آوردم.

دومین مسابقه مهم برای من انتخابی تیم استان است تا با قهرمانی در این مسابقه‌ها که از سوی هیئت برگزار می‌شود بتوانم در رقابت‌های انتخابی تیم ملی شرکت کنم

 در رشته ووشو، هیئت هر سال مسابقه‌هایی را در استان برگزار می‌کند که من در 2سال مقام نخست و یک سال مقام دوم را به دست آوردم و علاوه بر این موارد مقام اول در مسابقات بسیج مشهد نیز به دست آوردم. در رشته کاراته نیز افتخارهایی همچون مقام اول آزاد کشوری را به صورت تیمی در سال 97 کسب کردیم و مقام دوم در رقابت‌های استانی و مقام اول بسیج مشهد را به دست آوردم.»

زیرکی سال آینده را سرنوشت‌ساز برای خود می‌داند و می‌افزاید: « سال آینده برای من اهمیت زیادی دارد. مربی من در حال مذاکره با دانشگاه فردوسی است تا من در آنجا دانشجوی میهمان شوم و در تیم این دانشگاه در مسابقات دانشگاه‌های کشور شرکت کنم. 

البته در صورتی که این اتفاق نیفتد بازهم من با تیم دانشگاهی که در آن تحصیل می‌کنم در مسابقه‌ها شرکت خواهم کرد. دومین مسابقه مهم برای من انتخابی تیم استان است تا با قهرمانی در این مسابقه‌ها که از سوی هیئت برگزار می‌شود بتوانم در رقابت‌های انتخابی تیم ملی شرکت کنم. البته با وجود اینکه اولویت اول من ووشو است افزون بر این رشته برای کاراته نیز در رقابت‌های استانی شرکت خواهم کرد.»

کلمات کلیدی
ارسال نظر