کد خبر: ۲۷۶۶
۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

دنیای بزرگ ریاضی‌دان کوچک

کیارش از دوسالگی خواندن ساعت را به‌طور کامل یادگرفت، از سه سالگی اعداد را می‌دانست و می توانست چهار عمل اصلی ریاضی یعنی ضرب و جمع و تفریق و تقسیم را انجام دهد و در چهارسالگی هم با علاقه خودش، جدول ضرب را به‌طور کامل یاد گرفت. همه این‌ها باعث شد تا او در کلاس اول ابتدایی به اندازه یک دانش‌آموز کلاس چهارمی ریاضی بداند.

کیارش پردل که به تازگی وارد ده‌سالگی شده‌ است از یک سالگی با رنگ‌ها و اشکال هندسی آشنا شد، نه فقط رنگ‌های معمولی، او حتی می‌توانست رنگ‌های کمتر شناخته‌شده و اشکال هندسی مانند ذوزنقه را تشخیص دهد.

محمدیاسر پردل درباره استعداد فرزندش می‌گوید:کیارش از دوسالگی خواندن ساعت را به‌طور کامل یادگرفت، از سه سالگی اعداد را می‌دانست و می توانست چهار عمل اصلی ریاضی یعنی ضرب و جمع و تفریق و تقسیم را انجام دهد و در چهارسالگی هم با علاقه خودش، جدول ضرب را به‌طور کامل یاد گرفت.

همه این‌ها باعث شد تا او در کلاس اول ابتدایی به اندازه یک دانش‌آموز کلاس چهارمی ریاضی بداند.
کیارش که به همراه خانواده‌اش در محله مجیدیه سکونت دارد تاکنون در سه المپیاد بین‌المللی ریاضی شرکت کرده که حاصل آن کسب دو مدال برنز و یک نقره مسابقات بین‌المللی است.


برنز در ساسمو، نقره در سیموک

دانش‌آموز مستعد محله مجیدیه از سال گذشته و به پیشنهاد معلم کلاس سوم، در چندین رقابت بین‌المللی ریاضی شرکت کرده‌است.
کیارش درباره تجربه موفق حضور در المپیادهای جهانی به ما می‌گوید: المپیاد ریاضی مدارس آسیا در سنگاپور (SASMO) یکی از معتبرترین آزمون‌های ریاضی در قاره‌ آسیاست و همه ساله بیش از 30هزار دانش‌آموز از 35کشور آسیایی معلومات ریاضی‌شان را دراین آزمون محک می‌زنند. من هم سال گذشته دراین رقابت‌ حضور داشتم و مدال برنز را به‌دست آوردم.

او ادامه می‌دهد: تمامی دارندگان مدال‌های طلا و نقره و برنز مسابقات ساسمو, جواز شرکت در المپیاد بین‌قاره‌ای ریاضی سنگاپور(SIMOC) را دارند. از آنجایی که من در رقابت‌های ساسمو مدال برنز را کسب کرده‌بودم، در بخش انفرادی و تیمی المپیاد بین‌المللی ریاضی سنگاپور هم حضور داشتم و این‌بار در بخش تیمی، مدال نقره را به دست‌آوردم. هم تیمی‌های‎ من دانش‌آموزانی از کشورهای چین، سنگاپور، مالزی، ژاپن و ایران بودند که من را همراهی کردند.


کسب مدال برنز المپیاد ریاضی IMO

دستاوردهای علمی کیارش در سال 1400 همچنان ادامه داشته و به حضور موفق او در المپیاد جهانی ریاضی (IMO) منجر می‌شود.

او توضیح می‌دهد: المپیاد IMO هرساله میزبان علاقه‌مندان به رشته ریاضی از 100کشور جهان است، من برای حضور دراین المپیاد، ماه‌ها توسط استادان ریاضی دانشگاه فردوسی آموزش دیده‌ام چراکه این المپیاد ریاضی شامل سؤالات هندسه، نظریه اعداد، جبر و مفاهیم دشوار ریاضی است و به کلاس‌های فوق برنامه نیاز دارد. خوشحالم که حاصل تلاش خودم، خانواده و استادانم به بار نشست و مدال برنز المپیاد ریاضی IMO را هم به‌دست آوردم.


برای کودکان وقت بگذارید

در پایان این گفت‌وگو پدر کیارش می‌گوید: من به همه پدر و مادرها توصیه می‌کنم که برای کودک خود وقت بگذارند و سوال‌های آن‌ها را با دقت جواب دهند. همه کودکان استعدادهایی دارند که فقط با دقت در رفتار آن‌ها کشف می‌شود، باید با پرورش کودک در مسیر صحیح و گذراندن وقت با آن‌ها، این استعدادها را پرورش دهند و بالفعل کنند.

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سامیار اکاتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۶
0
0
آشنا ما هست