کد خبر: ۲۷۸۷
۲۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

حجت‌الاسلام محسن پاکدامن کودکان را جذب مسجد کرد

آن‌طور که از صحبت‌هایشان می‌فهمیم 16فروردین امسال کودکان و نوجوانان مسجد امام حسین(ع) در محله طرق ساعات تلخی را پشت سر گذاشته‌اند. ساعت از 2ظهر گذشته است، آن‌ها در آشپزخانه مسجد مشغول مهیا کردن بساط افطاری هستند. ناگهان خبر تلخی می‌شنوند، یادشان نیست چه کسی اول از همه این موضوع را مطرح می‌کند، فقط این صدا را هنوز به خاطر دارند؛ «بچه ها حاج آقا پاکدامن شهید شد!»

آن‌طور که از صحبت‌هایشان می‌فهمیم 16فروردین امسال کودکان و نوجوانان مسجد امام حسین(ع) در محله طرق ساعات تلخی را پشت سر گذاشته‌اند. ساعت از 2ظهر گذشته است، آن‌ها در آشپزخانه مسجد مشغول مهیا کردن بساط افطاری هستند. ناگهان خبر تلخی می‌شنوند، یادشان نیست چه کسی اول از همه این موضوع را مطرح می‌کند، فقط این صدا را هنوز به خاطر دارند؛ «بچه ها حاج آقا پاکدامن شهید شد!»

همین خبر کافی بود که گریه و فغانشان در مسجد بلند شود. بر سر و صورتشان می‌زنند و بلند بلند گریه می‌کنند. بزرگ‌ترهای مسجد هم نمی‌توانند آن‌ها را ساکت کنند. یکی از بچه‌ها آن‌قدر فریاد می‌زند و آه و ناله می‌کند که ترجیح می‌دهند او را به خانه‌اش بفرستند تا آرام‌تر شود. تا اینکه خبر می‌رسد، حاج آقا زنده است و عمل جراحی‌ داشته است. 

آن‌ها نمی‌دانستند الان باید شادی کنند یا ناراحت باشند؛ بلاتکلیفی برایشان سخت است، پس تصمیم می‌گیرند هر شب بعد از جزءخوانی قرآن، نماز مغرب و عشا، در کنار هم زیارت عاشورا بخوانند و برای سلامتی حجت‌الاسلام محسن پاکدامن دعا کنند، تا هر چه زودتر به مسجد برگردد.

محسن پاکدامن یکی از سه روحانی حمله تروریستی اخیر در حرم مطهر است که اکنون به‌دلیل زخمی‌شدن در بیمارستان به سر می‌برد. در یکی از همین شب‌ها، بعد از خواندن دعای زیارت عاشورایشان در مسجد امام حسین(ع) حاضر شدیم تا با مردم به‌ویژه کودکان و نوجوانان در رابطه با حجت‌الاسلام پاکدامن گفت‌وگو کنیم.


دوست و همراه کودکان و نوجوانان

«حدود شش الی هفت‌سال قبل شنیدم برخی بچه‌های محله به مسجد می‌آیند و از بازی‌هایشان برایمان تعریف می‌کنند. دیدم ساعاتی که در مسجد هستند به آن‌ها خوش می‌گذرد و آن‌طور که می‌گویند، قرآن می‌آموزند و در کنار آن بازی و سرگرمی هم دارند، کنجکاو شدم و من هم به مسجد آمدم، آمدنم به مسجد همانا و پای ثابت مسجد شدنم هم همانا.»

این ماجرای حضور سجاد هادی سیزده‌ساله در این مسجد است. او که حجت‌الاسلام پاکدامن را دوست خود خطاب می‌کند، می‌گوید: همه فکر می‌کنند ما بچه هستیم، اما غصه ما کمتر از بزرگ‌ترها نیست، حاج آقا دوست و همراه ماست، امیدواریم هر چه سریع‌تر به مسجد برگردد.

حسن نذری، هفده‌ساله که حدود هفت‌سال است حاج آقا را می‌شناسد، به میان حرفمان می‌آید و می‌گوید: ما از ایشان کمک به نیازمندان و کنترل خشم را آموخته‌ایم

سید مرتضی حسینی؛ چهارده‌ساله، مدت شش‌سال است در این مسجد رفت و آمد دارد. او برایمان تعریف می‌کند: از همان ابتدا که حاج آقا آمد قسمتی از مسجد را که مانند حیاط بود به کودکان و نوجوانان اختصاص داد. برایمان دروازه فوتبال درست کرد، تور والیبال بست تا در کنار آموزش قرآن و احکام تفریح هم داشته باشیم. گاهی برایمان برنامه‌های اردویی می‌گذارد و با ما همراه می‌شود. رفتارش طوری است که انگار یکی از ماهاست، احساس می کنیم با دوستی صمیمی بیرون رفته‌ایم.

حسن نذری، هفده‌ساله که حدود هفت‌سال است حاج آقا را می‌شناسد، به میان حرفمان می‌آید و می‌گوید: ما از ایشان کمک به نیازمندان و کنترل خشم را آموخته‌ایم. بعضی شب‌ها ما را همراه خودش برای توزیع بسته‌های معیشتی می‌برد. بسته‌ها را به ما می‌دهد تا به خانواده‌های نیازمند بدهیم. خودش دیده نمی‌شود و ما هم یاد گرفته‌ایم چگونه باید کار خیر را انجام داد.


حمایت از نیازمندان محله


فرمانده پایگاه مسجد امام حسین(ع) که در بسیاری از فعالیت‌ها دوشادوش حجت‌الاسلام پاکدامن بوده است، در ادامه صحبت بچه‌های مسجد می‌گوید:ایشان خیلی فعال هستند. وقتی به این مسجد آمد تغییرات بسیاری ایجاد کرد. در زمان آمدنش به کمک معتمدان و کسبه محله، ابتدا فهرست کاملی از نیازمندان محله جمع‌آوری کرد تا بتواند در بحث محرومیت‌زدایی و کمک مؤمنانه فعالیت درستی داشته باشد.

 وی عادت دارد هر چند وقت یک‌بار این فهرست را به‌روزرسانی کند تا هزینه‌ای نابجا ایجاد نشود. سید محمد حسینی ادامه می‌دهد: میانگین نمازگزاران مسجد 40سال بودند و بیشتر از دو تا سه صف نمازگزار در مسجد حاضر نمی‌شدند، اما با توجه به اینکه حجت‌الاسلام پاکدامن خودش جوان بود، با جوانان ارتباط خوبی برقرار می‌کرد همین امر سبب شد تا رده سنی مخاطبان مسجد، به کودک و نوجوان کاهش و تعداد نمازگزاران افزایش یابد.

[3963]

وی می‌افزاید: طرحی از طرف آستان قدس بود که کارت‌های 5میلیون تومانی می‌دادند تا در حاشیه شهر حساب دفتری نیازمندان را تسویه کنند. حاج آقا به همت خیران با همان کارت 5میلیون تومانی تا 15میلیون تومان حساب دفتری را تسویه می‌کرد. در بحث اجاره‌بهای نیازمندان ورود می‌کرد. رقمی را صاحب‌خانه می‌بخشید و رقمی را خیران کمک می‌کردند تا مشکلات برطرف شود.

حسینی توضیح می‌دهد: در زمان کرونا حاج آقا پشت تراکتور می‌نشست و معابر را سم‌پاشی و ضدعفونی می‌کرد. آمار می‌گرفتیم چه افرادی کرونا دارند بسته معیشتی توزیع ماسک رایگان و دیگر وسایل را داشتیم.

وی می‌گوید: نکته‌ای که ایشان بر آن تأکید داشتند این بود که در بحث محرومیت‌زدایی شیعه و سنی معنا ندارد همه با هم برابریم. اتباع نمی‌توانند زیرپوشش بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) باشند، برای همین حاج آقا می‌گوید به آن‌ها کمک کنیم. حدود 200خانوار زیرپوشش داریم. فرقی نمی‌کند چه آیین و مذهبی داشته باشند.

 

همسرش پابه پایش فعالیت می‌کند

سید علی حسینی یکی از معتمدان محله طرق درباره این روحانی فعال محله می‌گوید: حجت‌الاسلام پاکدامن روحانی جوان و خوش فکری است. از زمان آمدنش به مسجد امام حسین(ع) تحولی در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی، مذهبی، عمرانی و خیرخواهانه مسجد ایجاد کرد.

 همراهی ایشان با نوجوانان و جوانان و اردوهای آخر هفته سبب شد تا میانگین سنی مخاطبان مسجد از 40سال به هفت‌ الی هشت‌سال برسد، تعداد کودکان، نوجوانان و جوانان بیشتر از سالمندان و میانسالان شد. همسر ایشان پا به پایش فعالیت می‌کند و بازوی توانمند او در این فعالیت‌هاست. شهید حجت‌الاسلام محمد اصلانی و حجت‌الاسلام پاکدامن در کنار تمام خدماتی که انجام می‌دادند، پیگیر اسناد زمین‌های مردم طرق هم بودند.

 

شخصیتی جهادی، بااخلاص، پرتلاش

حجت‌الاسلام نمازی، امام جماعت مسجد پیغمبر، می‌گوید: حجت‌الاسلام پاکدامن شخصیت جهادی بااخلاص و پرتلاشی است. یکی از ویژگی‌هایش مردمی بودنش است. در کارهای مرتبط با حاشیه شهر، کمک به نیازمندان، کارهای فرهنگی و اجتماعی همیشه پیش‌قدم است.

 در مدت هفت الی هشت سالی که به مسجد امام حسین(ع) آمده است، علاوه بر برپایی نمازهای سه‌گانه برنامه‌های جانبی بسیاری را برگزار کرده است. وی مسئول پهنه منطقه رضویه و کارشناس امور مساجد منطقه هم هست. اگر بگوییم ایشان زندگی‌اش را وقف مردم محروم کرده است بیراه نگفته‌ایم. از زمانی‌که حجت‌الاسلام پاکدامن در محله طرق مستقر شد؛ کانون خادم‌یاری را راه‌اندازی کرد.

ارسال نظر