کد خبر: ۲۸۳۷
۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰

خادم کوچک؛ نوجوان محله طالقانی مکبر حرم است

با اینکه محمدجواد شیرزاده 15سال بیشتر ندارد اما صحبت‌کردنش متأثر از محیطی که در آن قرار گرفته همانند بزرگسالان است. سال‌هاست قاری قرآن است و مکبر مسجد محله‌شان؛ مسجد قدس در خیابان ارغوان محله طالقانی. به‌دلیل تسلط خوب و کافی به زبان عربی و صوت و لحن زیبا، در روزهای ماه مبارک رمضان برای جزء‌خوانی قرآن کریم به مسجد می‌رود اما به گفته خودش بزرگ‌ترین افتخار زندگی از موقعی نصیبش شد که امام رضا(ع) به او اجازه داد مکبر نمازهای حرمش باشد.

با اینکه 15سال بیشتر ندارد اما صحبت‌کردنش متأثر از محیطی که در آن قرار گرفته همانند بزرگسالان است. سال‌هاست قاری قرآن است و مکبر مسجد محله‌شان؛ مسجد قدس در خیابان ارغوان محله طالقانی. به‌دلیل تسلط خوب و کافی به زبان عربی و صوت و لحن زیبا، در روزهای ماه مبارک رمضان برای جزء‌خوانی قرآن کریم به مسجد می‌رود اما به گفته خودش بزرگ‌ترین افتخار زندگی از موقعی نصیبش شد که امام رضا(ع) به او اجازه داد مکبر نمازهای حرمش باشد.


حضور در مسابقات رسمی

پدر محمدجواد شیرزاده نوجوان پانزده‌ساله محله طالقانی در یکی از جایگاه‌های سی‌ان‌جی شهر کار می‌کند. او سعی داشت فرزندش را از دوران کودکی با قرآن مأنوس کند. محمد جواد می‌گوید: از وقتی یادم می‌آید همراه پدرم به مجالس و دوره‌های قرآن می‌رفتم. از سن کم قرائت قرآن را شروع کردم و به دلیل علاقه زیادی که به صوت داشتم خوب تمرین می‌کردم.

از کودکی در مسابقات زیادی شرکت کرده است، اما سال ششم دبستان برای اولین‌بار در یک مسابقه رسمی حضور پیدا کرده و رتبه اول را در رشته قرائت اذان در مسابقات آموزش و پرورش ناحیه3 مشهد به دست آورده است. سال هفتم و هشتم دبیرستان نیز در مسابقه قرائت قرآن ناحیه3 رتبه برتر را کسب می‌کند. 

امسال هم که در کلاس نهم درس می‌خواند، رتبه سوم مسابقات کشوری همخوانی و مدیحه‌‌‌سرایی را به همراه گروه تواشیح مدرسه‌شان به دست آورده است. اما هیچ‌کدام از این رتبه‌ها را هم‌تراز مکبری در حرم امام رضا(ع) نمی‌داند.

از سن کم قرائت قرآن را شروع کردم و به دلیل علاقه زیادی که به صوت داشتم خوب تمرین می‌کردم

او می‌گوید: سال گذشته متوجه شدم آستان قدس فراخوانی داده و از نوجوانان دوازده تا هجده‌ساله دعوت کرده است در آزمون کوچک‌ترین خادمان حرم رضوی شرکت کنند. من هم که سال‌ها مکبر مسجد بودم در این سنجش شرکت کردم و بعد از گذراندن چند مرحله که استادان این حوزه از ما امتحان گرفتند موفق شدم به خادمان کوچک حرم رضوی بپیوندم. حالا یک شب در هفته مسئولیت من مکبری نماز مغرب و عشا در حرم امام رضا(ع) است.


مسئولیت‌پذیری و اجرای خوب

محمدجواد سه‌شنبه شب‌ها مکبر نماز مغرب و عشا در حرم مطهر رضوی است. او می‌گوید: مسئولیت‌پذیری یکی از مهم‌ترین شروط مکبربودن است: داشتن اشتباه در تلفظ و یا جابه‌جا گفتن تکبیرها گاهی پیش می‌آید اما حساسیت این موضوع در حرم خیلی بیشتر از مسجد است. زیرا در هر صحن حدود هزار نفر مشغول نمازخواندن هستند که با یک اشتباه مکبر حواسشان پرت می‌شود. 

برای من هم پیش آمده است که اشتباهی داشته‌ام اما تمام سعی‌ام را می‌کنم با دقت و توجه زیاد این مسئولیت را انجام دهم. این نوجوان دو برادر کوچک‌تر دارد که آن‌ها را هم با خود همراه کرده است و بسیاری از شب‌ها خانوادگی برای اقامه نماز به حرم مشرف می‌شوند.

ارسال نظر